IRON-MAN tester innført for para-alpinistene

På linje med sine funksjonsfriske kolleger har para-alpinistene nå gjennomført IRON-MAN tester.

Para-landslaget med Jesper Saltvik Pedersen og Marcus Grasto Nilsson, samt 5 andre para-alpinister gjennomførte fredag 7.juni IRON-man testen på Toppidrettssenteret.
Dette er første gangen en slik test gjennomføres for para-alpinistene, og markerer en ny milepæl i å fremme alpin toppidrett for paraalpint.
I tillegg til de to nevnte landslagsløperne deltok også Thomas Daae (kortvokst), Kjell Inge Eidsaunet (hørselshemmet), Andrea Pharo Ronde og Hanne Vadseth (synshemmet), Jostein Slåstad og Bernt Marius Rørstad (bevegelseshemmede).

fv. Jostein, Hanne og Kjell Inge var tre av de som var med landslagets utøvere på gjennomføring av Iron-man tester fredag.

Utgangspunktet for testene var Iron-man testen skiforbundet har benyttet i en årrekke for funksjonsfriske alpinister, men hvor man har gjort tilpasninger for ulike funksjonshemninger. I utregning av score på de ulike testene er resultatene faktorisert i tråd med faktorer som benyttes på ski.

Jesper klar for testing....

Innsatsen på testene var upåklagelig og det ble oppnådd en rekke meget sterke enkeltresultater. Det vil bli gjennomført en ny test i september, og det er også innført krav om gjennomført iron-man test for å kunne representere i internasjonale para-renn.

Hanne og Kjell Inge i aksjon under IRON-MAN testene.

Iron-man testen var en del av en barmarksamling på Toppidrettssenteret og løperne fikk påfyll av fagstoff fra både helse (Ellen Moen), kosthold (Anu Koivisto) og en innføring i bruk av Olympiatoppens treningsdagbok ved Ida Svendsen. Fredag morgen ble det gjennomført en basis-økt under ledelse av Hilde Gjelsvik.

Marcus i aksjon under basisøkta.

Førstkommende fredag reiser para-landslaget og en rekke inviterte løpere til Fonna for den siste skisamlingen før sommerferien tar til.

NIF-EPI03, 03