- Dette må vi gjenta

Akershus ble historiske NM-vinnere av tidenes første teamevent i alpint i Hemsedal.

- Dette var en suksess. Jeg så på løperne at de koste seg, og de synes det var kjempespennende. Dette må vi gjenta, og vi skal gjøre enda mer ut av dette neste gang. Dette kan bli en skikkelig «NM-slager», sier nestleder i alpinkomiteen i Norges Skiforbund, Dagfinn Neteland.

Det var Rasmus Windingstad, Kajsa Vickhoff Lie, Martine Fosmo Nyberg og Tobias Windingstad som utgjorde gullaget til Akershus. I finalen slo de rivalene fra Oslo 3-1.

- Jeg håper øvelsen består på NM-programmet. Teamevent er kjempekult. I teamevent er det enten land mot land eller krets mot krets. Vi er et lag 365 dager i året, og det er kult å konkurrere sammen noen ganger. I teamevent dukker det opp en «ny» type nerver, og vi må lære oss å kjenne på dette også, sier Rasmus Windingstad.

Kajsa Vickhoff Lie vil ha mer teamevent på NM-programmet i fremtiden. Det var hun ikke alene om i Hemsedal, og tilbakemeldingene etter øvelsen fra de ledere, løpere og arrangører var meget bra.

Akershus vant 3-1 i alle sine tre heat. Først slo Akershus sitt eget andrelag før Oppland ble slått i semifinalen. I finalen vant Akershus de tre første duellene, og dermed var finalen avgjort før siste duell.

Resultater teamevent
1) Akershus (Rasmus Windingstad, Kajsa Vickhoff Lie, Martine Fosmo Nyberg og Tobias Windingstad), 2) Oslo (Henriette Resen, Alexander Steen Olsen, Hannah Andersen og Kasper Kindem), 3) Buskerud Marte Monsen, Gustav Vøllo, Karianne Bekkestad og Jeger Grøthe Halbjørhus), 4) Oppland (Maren Skjøld, Andreas Sønsterud Aamdahl, Hannah Sæthereng og Ulrik Rykhus Danielsen).

RESULTATER PÅ SKIFORBUNDET.NO

nif-epi04, 04