Mina Fürst Holtmann endte på en 4. plass i storslalåmrennet for kvinner under sesongåpningen av verdenscupen i alpint. Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Lienz og Bormio

Norges Skiforbund sender utøvere til de tradisjonelle romjulsrennene i alpint i Østerrike og i Italia.

Det er klart for teknikkrenn for kvinnene i østerrikske Lienz, mens det er fartsrenn i italienske Bormio. De norske storslalåmjentene imponerte spesielt i det siste rennet i Courchevel hvor Mina Fürst Holtmann leverte karrierebeste med annenplass, og hvor fem norske jenter kvalifiserte seg for finaleomgangen. I slalåm har også jentene imponert med flere sterke prestasjoner i de to første rennene. For mennene er det klart for fartsrenn i en krevende løype i Bormio, og det blir spennende å se hva de norske gutta kan klare etter en amputert fartshelg i Val Gardena, men hvor de norske viste seg solid frem.

Det er TV2 som sender romjulsrennene i alpint fra Østerrike, mens NRK viser fartsrennene fra Italia.

– Vi har vist god form siste tiden, og ser frem til spennende renn i romjula, sier sportssjef for alpint i Norges Skiforbund, Claus Johan Ryste.

Lienz, storslalåm 28. desember:
Thea Stjernesund, Hakadal IL
Mina Fürst Holtmann, Bærums Skiklub
Kristin Lysdahl, Asker Skiklubb
Nina Haver-Løseth, Spjelkavik IL
Kaja Norbye, IL Heming
Marte Monsen, Aron Sportsklub
Maria Tviberg, Geilo IL
Kristina Riis-Johannessen, Ready

Slalåm 29. desember:
Thea Stjernesund, Hakadal IL
Mina Fürst Holtmann, Bærums Skiklub