Trenerkurs Alpint for Funksjonshemmede

Norges Skiforbund inviterer til Trenerkurs Alpint for funksjonshemmede 1. Kurset er et praktisk rettet kurs på 16 timer, som gir en grunnleggende og enkel innføring i skiaktivitet for funksjonshemmede. Gjennom konkrete og praktiske eksempler viser kurset hvordan man kan tilrettelegge for utvikling og lystbetont aktivitet.

Arrangør: Norges Skiforbund Alpint

Kursholder: Beate C. Haugen (mob. 48105262, beate.haugen@hotmail.com)

Sted: Beitostølen, nærmere info om oppmøtested sendes ut før oppstart

Dato: 29.11-01.12.2019

Målgruppe: Kurset inngår i Trenerløypa og er rettet mot alpintrenere, utøvere, lærere, behandlingssentre, NAV og andre som ønsker å aktivisere funksjonshemmede på ski

Tid: 16 timer

Mål: Etter gjennomført kurs skal en trener kunne legge til rette og lede skiaktivitet for funksjonshemmede. Der utvikling og behov står sentralt, slik at man skaper skiglede, trygghet, utfordring og mestring. Et av målene for kurset er å gi deltagerne en introduksjon i bruk av sitski.

Kompetansekrav:
Forkunnskaper: Ingen
Krav til at deltager har gode skiferdigheter. Og har kjennskap til bruk av heis, og bruk av alpint skiutstyr.

Rammeplan
Kurset består av fire moduler av 4 timer hver samt 2 timers e-lærings modul.
Modul 1           Ledsager                                            4 t praksis
Modul 2           Generell skiteknikk                        4 t praksis
Modul 3           Utstyr/sikkerhet/Integrering      2 t praksis, 2 t teori
Modul 4           Trenerrollen (T1 Alpin kurs)       2 t e-læring
Modul 5           Trenerrollen                                    2 t praksis

10 timer trenerpraksis med alpinaktivitet for målgruppen, i etterkant av kurs, kreves for å få godkjent kurs. Praksis kan bekreftes fra klubb, krets, forbund, og institusjoner som arbeider med målgruppen. Kurslærer/ NSF kan være behjelpelig med å formidle praksismuligheter.

Kurs gjennomføring:

Trenerrollen – 2 t. foregår på e-læring og må bekreftes gjennomført ved ankomst (Info om dette vil bli sendt ut etter påmelding)

Etter kursgjennomføring skal 10 timer trenerpraksis innenfor kursinnhold bekreftes før godkjenning av kurs.

Kurshelg – foreløpig plan

Fredag:  kl. 18-20          Ankomst, Teori 2 t
Lørdag:  kl. 09-16          Praksis Beitostølen Skiheiser 6 t (1t lunsj kl. 12)
Søndag: kl. 09-16          Praksis Beitostølen Skiheiser 6 t (1t lunsj kl. 12)

Pris:
Kursavgift er på 1.500,- (blir etter fakturert)
Overnatting ordnes enten selv, eller gjennom vårt felles opplegg, kryss av ønsket alternativ i påmeldingen.
Pris overnatting i vår regi på Bergo Hytter: 8 persons hytte (3 soverom) koster 3500,- helga (dvs. 440 p.p. dersom full hytte), selvhushold mat, selv vask . Hyttene ligger i gåavstand fra bakken.
Heiskort koster 200,- pr dag (rabattert pris)

Påmelding: Påmeldingsfrist er 21. november, PÅMELDINGSLINK

Spørsmål ang. påmelding henvendes: Beate Cathrin Haugen, Bredde og rekrutteringsansvarlig ParaAlpint:
beate.haugen@hotmail.com TLF 48 10 52 62

Invitasjonen kan lastesned her