Samlingsrapport fra Hintertux

En fornøyd gjeng vender hjem etter to flotte uker med mye bra trening i Hintertux

Vi har de siste 2 ukene oppholdt oss i Hintertux i Østerrike. Hintertux ligger i Zillertal, som er et stort skiområde om vinteren og det er heiser og bakker over alt. På denne tiden av året ligger snøen på 3000moh og hele tre gondoler tar oss til toppen. Her trener vi på isbre, med god variasjon i traseer og terreng. Vi har fått testet både flatt og bratt terreng, glatt underlag og veldig mykt underlag. Vi hatt to fantastiske uker, og vi har fått et utrolig godt utbytte av treningen. Værgudene har vært på vår side, og vi har gjennomført alt vi hadde planlagt.

Landslagssjef, Hans Blattmann, kjørte fra Norge med fullstappet bil mot Hintertux torsdag 26. september. Resten av laget (Jesper, Marcus, Thomas, Kjell Inge, Hanne, Lillo og Synne) fløy fra Oslo til München 27. september og kjørte videre til Hintertux.

Første dag på ski var lørdag 28. september, og denne dagen brukte vi på tilvenning til høyden og å komme i gang på ski. Det var lenge siden vi hadde hatt på oss storslalåmskiene, og det var derfor godt med en slik dag.

Dagen ble avsluttet på verst tenkelige måte for en av oss. Hanne var uheldig i en litt oppkjørt løype, og brakk høyre legg tvers av. På grunn av tåke, måtte hun fraktes ned alle gondolene, videre med sykebil litt nedover dalen, før hun fikk helikopter og rett inn på operasjonsbordet i Schwaz. Her ble hun liggende i 4 dager, før hun fikk reise hjem. Utrolig kjip start på samlingen, og vi ønsker Hanne riktig god bedring. Hun er nå trygt hjemme hos mor og får god pleie. Sjekk Instagram-kontoen vår: @paraalpinlandslaget for å se røntgenbildene av leggen til Hanne – for en tøff dame!

Dagene våre starter med å kjempe seg opp de tre gondolene som tar oss til toppen – her er det en kamp mellom alle trenerne om å komme først opp og bli først ferdig med å stikke løype. Vi løpere kjører oppvarming med frikjøring mens trenerne stikker løype. Deretter kjører vi en økt i løype (ca. 6-8 turer), før vi tar en liten pause ved heisen og spiser en liten matpakke. Deretter kjører vi en ny økt i løype. Noen dager har vi avsluttet dagen med frikjøring. Etter vi er ferdige i bakken, tar vi to gondoler ned til mellomstasjonen Sommerberg. Her spiser vi en litt større lunsj – noen spiser toast, noen spiser salat, noen spiser suppe og noen spiser spagetti. Etter lunsj, reiser vi ned til hotellet og slapper av. Litt senere på ettermiddagen, har vi en barmarksøkt med Synne mens Hans prepper ski. På kvelden møtes vi til middag, og etter middag har vi gjennomgang av dagens skikjøring på video og informasjon om hva som skal skje dagen etter.

Denne samlingen har gått utrolig bra. Vi har hatt gode treningsforhold i bakken hver dag, og alle sammen har hatt fin progresjon og utvikling. Vi har hatt svært gode barmarksfasiliteter med et velutstyrt treningsrom på hotellet, som har gitt oss god kvalitet på alle øktene vi har gjennomført.

Nå er vi tilbake i Norge i noen dager, før vi på nytt vender nesen mot Hintertux for en ny samlingsuke. Det ser vi frem til. Før dette skal vi tilbake på skolebenken for å ta igjen det tapte, og vi skal også tilbringe noen timer i styrkerommet for å bli enda litt sterkere før vinteren setter inn her hjemme.

Følg oss gjerne på Instagram @paraalpinlandslaget eller på Skiforbundet Para på Facebook.