Ironman

Ironman-testbatteriet ble opprinelige utviklet i våren 2002 for herrer landslagene (World Cup, Europa Cup, og Junior lagene).

Ironman 2022

Da er 2021-2022 sesongen bak oss, og vi går inn i forberedelsene til ny sesong. Flere skigymnas er i gang med sine vår-Ironman tester og barmark sesongen er i gang for fullt. Etter to sesonger med begrensinger på grunn av pandemi kan vi endelig invitere til felles Ironman tester igjen.

Landslagene gjennomfører sine tester, i starten på august.

Skigymnasene tester vår og høst. NSF gjennomfører sentrale tester gjennom høsten.

Test datoer skigymnas:

23. august: Persbråten

10. september: Narvik

25. august: NTG Bærum

. september: Dønski

2. september: Oppdal

6. september: NTG Geilo/Gol

9. september: NTG Lillehammer

1. september: Voss

28. september: Wang /Snølaget

14. september: Trysil

For klubb, U14 og U16 vil det arrangeres 4 samlinger. Ironman JR test for U16 og barmark samling for U14.

27.-28. august: Bærum

10.-11. september: Narvik og Lillehammer

24.-25. september: Trondheim

Hensikten var å evaluere det generelle fysisk grunnlag som er nødvendig for å konkurrere på topp nivå i alpint samt å sette en mer offensiv, nesten konkurranse likt preg på testing.  Siden det tiden har Ironman begynte å bli brukte av flere miljøer i Alpin-Norge.  Samtidig har hensikten for Ironman vokste til å innebære det følgende:

• Test det generelle fysiske grunnlag som er nødvendig for å bli en toppalpinist.
  • Sett fokus på generell, allsidig grunnlagstrening for yngre løpere.
  • Skap motivasjon for trening ved å gi et system med målsetting og feedback på både langsiktige og kortsiktige mål.
  • Legg prestisje i å være i god fysisk form.  Ironman skal være et ledd i et system som skaper en offensiv, grensesprengende treningskultur.
  • Skap en ”historikk” i resultater gjennom å føre opp rekorder på enkelte tester og sammenlagt score.
  • Skap et balansert og allsidig perspektiv på trening.  Vi trener ikke bare for idrettens skyld, men også for å øke livskvaliteten.
  • Testdagen i seg selv skal være en god treningsøkt.
  • Testene skal være enkle, lett gjennomførbare og tilgjengelige over hele landet.

Når Ironman begynte å bli brukte av aldersgrupper yngre enn det som var det opprinelige målgruppen, noen tilpasninger var nødvendig.  Dette førte til utvikling av Ironman Jr. for yngre alpinister. Samtidig som Ironman Jr. skulle være tilpasset yngre utøvere så skulle den definere en fornuftig progresjon mot standard testen Ironman.

TestProtokoller Protokollvideoer

NIF-EPI03, 03