Ragnhild Mowinckel og Aleksander Aamodt Kilde

Rekordstor tropp til Sölden

For første gang i historien stiller Norges Skiforbund Alpint med 10 herrekjørere i storslalåmåpningen i østerrikske Sölden til helga.

Sammen med Østerrike har Norge med flest storslalåmkjørere i den tradisjonelle verdenscupåpningen på herresiden. Sportssjef Claus Johan Ryste sender mange av de etablerte herrene, mens også flere kjente nye fjes får sjansen til søndagens renn. I lørdagens storslalåmrenn stiller Norge med tre kvinnelige kjørere. De siste årene har alpinlandslaget ladet opp til Sölden i østerrikske Pitztal, men i år har laget ladet opp på Juvassbreen ved foten av Galdhøpiggen.

- Galhøpiggen Sommerskisenter fortjener en stor takk for å ha lagt forholdene svært godt til rette for oss. Sölden er et spesielt renn ettersom rennet er eneste som går på en isbré, men vi har hatt en superbra oppkjøring. Vi har fått trene i ro å fred på breen, og har hatt en god oppladning til helgas renn, sier landslagstrenerne Christian Mitter og Tim Gfeller.

Claus Johan Ryste er spent foran sesongåpningen.

- Jeg gleder meg veldig til vi kommer i gang. Sesongforberedelsene har vært god, både på kvinne og herresiden. Det blir interessant å se hva vi kan få til i helga, sier Ryste.

Peder Dahlum Eide og Patrick Haugen Veisten er begge debutanter i verdenscupen.

Disse stiller i Sölden:
Menn
Leif Kristian Haugen, Lommedalens IL
Kjetil Jansrud, Peer Gynt Alpin
Henrik Kristoffersen, Rælingen Skiklubb
Aleksander Aamodt Kilde, Lommedalens IL
Rasmus Windingstad, Bærums Skiklub
Bjørnar Neteland, Fana IL
Axel William Patricksson, Ingierkollen og Rustad SL.KL
Marcus Monsen, Aaron Skiklubb
Peder Dahlum Eide, Lommedalen IL
Patrick Haugen Veisten, Nero Alpin