Flere endringer vedtatt

Det ble vedtatt flere endringer i forbindelse med kalenderkonferansen i Bulgaria.

Det blir kvalifisering kvinner til storslalåmrennet i VM i St. Moritz 2017.

Det var en lengre diskusjon i alpinmøtene rundt startrekkefølgen i fartsrennene for de 30 første utøverne. Vedtaket endte på at startrekkefølgen blir det samme kommende sesong som i vinter.

- Gjennomføringen med et singelporterkonsept i slalåm har blitt akseptert. Det ble besluttet å prøve ut konseptet på kvinnenes åpningsrenn i Levi i november for å vurdere om dette kan være fremtiden. Systemet blir enklere arrangøren å håndtere med færre porter totalt sett. Systemet kan gjøre det enklere å forstå for både tv-publikum og tv-seerne, men det er nettopp dette som skal erfares i Levi til vinteren for både herre- og damerennet.

Det er fortsatt kjempestor interesse for alpinsporten, og alpint vises på tv i flest land av FIS-disiplinene. Leder for World Cup-komiteen, svenske Niklas Carlsson, utfordret medlemmene med tanker på hvilken retning alpinsporten skal ta i fremtida etter at tv-tallene har stagnert noe de siste årene.

Ny konkurranseform i World Cup til vinteren er parallellstorslalåm i italienske Alta Badia. Dette er ikke et nytt format i alpint, men et eksisterende.

Rennleder Markus Waldner tror dette kan fenge det yngre publikummet, og mener parallell storslalåm er gode arrangementer.

Det ble vedtatt mindre tilpasninger og presiseringer av regelverket.

De totale pengepremiene i alpint blir økt til 120'000 CHF. Nytt er det at disse vil fordele seg på de 30 beste, ikke de 10 beste. Dermed blir det også mer penger på de nest beste alpinistene i World Cup.

Det blir også cityevent i Stockholm til vinteren. Sør Korea og Japan er tilbake på mennenes World Cup-terminliste i februar. Franke Chamonix er også tilbake på kartet.

For noen år siden var diskusjonen oppe rundt kombinasjonsøvelsen. En økt satsing kommende år er at det vil bli satset mer på denne disiplinen. Fire kombinasjonsrenn er planlagt på kvinnesiden, mens det er planlagt tre på herresiden.

Langsiktig kalendere ble også vist i møtene. Kvitfjell ligger inne med fartsrenn frem til 2018-2019-sesongen.

Val di Fassa (Italia) og Davos (Sveits) ble tildelt alpin-VM for 2018 og eller i 2019. Det er ennå ikke endelig bestemt rekkefølgen. Tekniske befaringer vil avgjøre dette senere i år om Val di Fassa får dette i 2018 eller 2019, og det samme gjelder for Davos.

Se mer på fisski.com