Vilde Nilsen jubler over sin niende verdenscupseier for sesongen (Foto: Hilde Gjelsvik)

Vilde Nilsen er ustoppelig - tok sin niende verdenscupseier for sesongen

Ny seier til Vilde Nilsen, mens Birgit Skarstien gikk inn til tredjeplass under verdenscupavslutningen i Sapporo, Japan

Verdenscupen er avgjort, men det stopper ikke Vilde Nilsen som tok en ny, klar seier under verdenscupavslutningen i Sapporo på «nattens» 7,5 km fri.
- Jeg hadde ekstremt gode ski i dag, et av mine eldste par, som det er lenge siden jeg har gått på, sier en glad og fornøyd Vilde Nilsen. - Selv om jeg var «inn i bobla nervøs og sulten før start» gikk det jo veldig bra, sier Vilde lettet og skal gjøre alt for å følge opp på morgendagens 2,5 km klassisk.
Vilde hadde god kontroll på første runde og sekunderingen som viste at hun bare økte på konkurrentene. - Det var deilig å komme på siste runde og høre at jeg var 46 sekunder foran, sier jenta som går for Kvaløysletta Skilag.
Nærmest fulgte canadiske Natalie Wilkie, mens Yuliia Bathenkova-Bauman tok den siste pallplassen.

Pallen stående kvinner, fv Wilkie, CAN Vilde Nilsen, NOR og Bathenkova-Bauman UKR.  foto: Hilde Gjelsvik

Skarstein leder verdenscupen med minst mulig margin før siste konkurranse
- Jeg er veldig fornøyd med 3. plass på «nattens» 5km etter litt feilnavigering inn mot mål, sier en alltid smilende Birgit Skarstein.
-Det ble dessverre oppdaget først under løpet at merking til målgang var utydelig, sier hovedleder for Skiforbundet Paralangrenn Elite i Japan, Magnus Evenby. -Da endring ble gjort var Birgit allerede inne på stadion og tapte dessverre litt på dette. Med dagens løse og krevende forhold gikk Birgit et godt renn og ble belønnet med en strålende 3. plass.

Foran morgensdagens 2,5 km leder Skarstein fortsatt verdenscupen sammenlagt med 10 poeng på Oksana Masters og må vinne for å ta hjem trofeet.

Sittende kvinner samlet sammen med maskoten, fv. Kendall Gretsch, USA, Oksana Masters USA og Birgit Skarstein, NOR Foto. Hilde Gjelsvik

Eirik Bye har 6 poeng opp til andreplass sammenlagt
Eirik Bye med ledsager Ole-Martin Lid gikk inn til en sterk 4. plass på 10 km fri.
- Jeg gikk jevnt ut med høy fart i lett terreng og jobbet bra i de tyngre partiene, sier Eirik Bye. – Deretter fikk jeg heng på Brian McKeever, som vant løpet, og fikk opp litt fart. Fjerdeplass er helt greit med tanke på sammendraget i verdenscupen, sier Eirik Bye hvor han nå ligger på 3. plass foran siste konkurranse. Det er 6 poeng opp, så det er fullt mulig å kunne kapre sølvplassen med et godt løp på morgendagens 5 km klassisk.

Eirik Bye og ledsager Ole-Martin Lid Foto: Hilde Gjelsvik

Håkon Olsrud gikk i klassen stående menn 10 km fri inn til en 5. plass med en kropp som ikke spilte helt på lag, så det ble dessverre en tung dag i løypa for Håkon.

Håkon Olsrud smiler til tross for en tung dag i løypa. Foto: Hilde Gjelsvik

Fullstendige resultatlister finner du på skiforbundets nettsider
Følg gjengen på lagets instagramkonto; langrennslandslaget_paraelite

Siste konkurranse for denne sesongen i verdenscupen er i morgen - eller rettere sagt i natt, jentene går 2,5 km og gutta 5 km i klassisk stil.
Du kan følge med på livetiming; Direktelink her
Starttidspunkter for våre utøvere;
st. nr 5 Birgit Skarstein, sittende kvinner kl 10:02:30 (norsk tid: 02:02:30)
st. nr 52  Vilde Nilsen, stående kvinner kl. 11:23:00 (norsk tid 03:23:00)
st. nr 64 Eirik Bye, Synshemmede menn kl 11:37:00 (norsk tid 03:37:00)
st. nr 79 Håkon Olsrud, stående menn kl 11:44:30 (norsk tid 03:44:30)