Vinnere av Troms Skikrets Hederstegn Vilde Nilsen og Erik Valnes med hederstegnkomiteen Toril Skaflestad og Hermod Bjørkestøl

Hederstegn og 100-årsmarkering

Troms Skikrets 100-årsmarkering fant sted lørdag 14.mai på Bardufosstun. Under jubileumsmiddagen ble det utdelt Troms Skikrets Hederstegn til Vilde Nilsen og Erik Valnes.

Troms Skikrets rundet 100 år i korona året 2021, og dette ble markert noe forsinket lørdag 14.mai på Bardufosstun.

Tidligere kretsledere, vinnere av Hederstegn, klubbrepresentanter, Skiforbundet, Troms og Finnmark idrettskrets deltok på treretters middag, taler og gaver, og utdeling av Troms Skikrets Hederstegn.

Toril Skaflestad og Hermod Bjørkestøl fra Hederstegnkomiteen festet medaljen på Vilde Nilsen fra Kvaløysletta skilag og Erik Valnes fra BOIF.

VILDE NILSEN, KVALØYSLETTA SKILAG, 21 år

Vilde har i oppveksten konkurrert i både langrenn og skiskyting Hun begynte med langrenn i veldig ung alder og med skiskyting i 9-årsalderen. Fram til hun var ca. 14 år gammel konkurrerte hun stort sett med funksjonsfriske. Etter hvert ble hun oppmerksom på muligheten til å konkurrere i paraklassen og i 2016 ble hun klassifisert internasjonalt i IPC og debuterte med en 4.plass i klassisk sprint i Vuokatti, Finland.

I sesongen 2015/2016 vant hun juniornorgescupen i paralangrenn for stående.

I sesongen 2016/2017 deltok hun i Para-VM på ski i Finsterau i Tyskland. Der kom hun på 5.plass på sprinten i klassen for stående. Også dette året vant hun juniornorgescupen i paralangrenn og kom på 14.plass i verdenscupen i paralangrenn.

I sesongen 2017/2018 representerte hun Norge i Paralympiske vinterleker i PyeongChang og deltok både i langrenn og i skiskyting. I langrenn oppnådde hun en sølvmedalje på sprinten. Dette er kanskje den prestasjonen hun selv setter høyest av det hun har oppnådd. I verdenscupen i paralangrenn dette året, kom hun på en 15.plass.

I sesongen 2018/2019 var VM i Prince George i Britisk Columbia i Canada det store målet. Der vant Vilde 3 gullmedaljer, i sprint, 5km friteknikk og 15 km klassisk, I tillegg vant Norge stafetten i åpen klasse. Vilde var en av de fire på laget. Hun deltok også i skiskyting og fikk en bronsemedalje på 6km sprint.

Denne sesongen vant hun også verdenscupen i klassen for stående utøvere.

I sesongen 2019/2020 var det ingen mesterskap, men Vilde fortsatte sin flotte resultatrekke og vant verdenscupen i klassen for stående også dette året.

PÅ idrettsgallaen i januar 2020 ble hun kåret til «Årets kvinnelige funksjonshemmede idrettsutøver for 2019».

I sesongen 2020/2021 ble det heller ikke noe VM på grunn av covid og Norge deltok bare i en runde i verdenscupen av samme grunn. Vilde ble likevel nr. 2 i verdenscupen i paralangrenn.

Para-VM i snøsport ble arrangert på Lillehammer i 2022 og Vilde vant der to gullmedaljer, på sprinten og mellomdistansen og sølv på langdistanse. I tillegg var hun med på stafettlaget som tok bronse for Norge.

I 2022 ble det også arrangert Paralympiske vinterleker i Beijing og Vilde representerte Norge. Det resulterte i en sølvmedalje på sprinten som gikk i friteknkk. Norges lag på stafett fikk en bronsemedalje og Vilde deltok på dette laget.

Vilde Nilsen er en verdig vinner av hederstegnet for Troms skikrets.

ERIK VALNES, BARDUFOSS OG OMEGN IDRETTSFORENING, 26 ÅR

Erik bor og trener i Troms og framhever bestandig betydningen av å kunne trene og konkurrere i gode skiforhold i nord.

Han har hatt en jevn utvikling fra ungdomsår og fram til i dag hvor han nå starter på sin tredje sesong på sprintlandslaget til Norges skiforbund.

Han deltok for første gang i Skandinavisk cup i sesongen 2016/2017. I NM langrenn, del 1 på Lygna i 2017 ble han nr. 10 på sprinten og det var nok første gang Ski-Norge fikk øynene opp for den «ukjente» Erik Valnes.

I Norgescupen for U-23 fikk han en 5.plass.

I sesongen 2017/2018 debuterte han i verdenscupen i desember 2017 på Lillehammer og tok sine første verdenscuppoeng.

I U-23-VM i Goms tok han gull på sprinten.

I Skandinavisk cup hadde han 3 topp-10 plasseringer, derav en 2.plass og endte på 10.plass totalt.

I sesongen 2018/2019 tok han igjen gull på sprinten i U-23-VM.

Denne sesongen fikk han også sin første pallplass i verdenscupen i langrenn da han kom på 3.plass på sprinten i Dresden i januar 2019.

I Reistadløpet i 2019 kom han på 3.plass.

Sesongen 2019/2020 ble en god sesong for Erik. Han vant sprinten på Beitostølen under åpningsrennet der og i verdenscupen tok han 4.pallplasser i sprint og ble no. 2 i sprintverdenscupen sammenlagt.

Erik fortsatte framgangen i sesongen 2020/2021 og etter å ha blitt no. 2 på sprinten på Beitostølen, tok han, 27. november 2020, sin første individuelle verdenscupseier på sprinten i Ruka under verdenscupåpningen der.

Samme sesong ble han Norgesmester på 10 km klassisk under NM på ski 2021 i Trondheim.

Kronen på verket ble satt under VM i Oberstdorf med en 2.plass og sølvmedalje på sprinten og en gullmedalje på lagsprinten sammen med Johannes Høsflot Klæbo.

Sesongen 2021/2022 tok Erik sin første olympiske medalje da han og Johannes Høsflot Klæbo gikk inn til gull på lagsprinten i OL i Beijing.

I World-cupen sammenlagt ble han no. 5.

I NM på ski, del 1 i Harstad ble han norgesmester på sprinten.

Erik har vært 8 ganger på pallen i World-cup. Han er den første langrennsløper fra Troms skikrets som tar OL-gull og den første langrennsløper fra Troms skikrets som er blitt verdensmester.

Erik Valnes er en verdig vinner av Troms skikrets hederstegn.

nif-epi04, 04