Jacob Alverberg i Varingskollen (Foto: Morten V. Eriksen/BSK)

Klart for World Cup på hjemmebane

Til helgen, 16.-18. februar skal det kjøres World Cup i Ål. Helga i Hallingdal blir årets eneste World Cup på hjemmebane for de norske telemarkskjørerne, og de norske utøverne gleder seg over å endelig få konkurrere på hjemmebane igjen.

Å få kjøre World Cup på hjemmebane er årets store happening for oss. Det at den i tillegg blir sendt direkte på TV 2 er utrolig kult for alle i telemarksmiljøet. Totalt gjør dette at vi skjerper oss litt ekstra og virkelig er klare for å vise vårt ypperste nå til helgen, sier sportsjef Bjørn Espen Aase.

Det er et sterkt felt som skal kjøre i Ål blant annet tar begge World Cup-lederne tar turen til Ål. Noe Claye fra Frankrike som leder herrenes World Cup og Jasmin Taylor fra Storbritannia som leder kvinnenes World Cup. Norske Gøril Strøm Eriksen ligger på tredjeplass sammenlagt i World Cup. Eriksen har vist god form den siste tiden der hun blant annet vant paralell sprinten i Varingskollen i søndagens FIS-renn i Varingskollen. Der stilte store deler av verdenseliten som oppvarming til World Cup i Ål. I Varingskollen viste også Kaja Bjørnstad Konow bra form, hun ble slått i finalen av av Strøm Eriksen, men kjørte godt hele dagen.

- Vi er i god form og har god selvtillit etter mange gode renn den siste tiden. Vi har hatt en god vinter med trening og levert over forventning i de World Cup-rennene som har vært, sier sportssjef Bjørn Espen Aase.

På jentesiden er jeg ganske sikker på at vi skal klare flere pallplasser og hvis Jacob og Mikkel kjører stabilt godt skal de være med å kjempe om pallen. Jeg tror franskmennene som var i Varingskollen ble litt overrasket over nivået vårt da vi kjørte mot dem sist helg, fortsetter Aase.

Jacob Alveberg viste godt slag da han tok tredjeplassen i Varingskollen og kjørte godt i søndagens paralelle sprint. Både Gøril, Kaja og Jacob ønsker å kjempe helt i toppen og utfordre verdenseliten på hjemmebane.

Det blir i tillegg spennende å se de norske i nasjonal kvote, utfordre de etablerte norske og resten av verdenseliten. Vi er også takknemlige for arrangøren i Ål som arrangerer World Cup for oss på hjemmebane, avslutter Aase.

I Ål skal utøverne kjøre sprint på fredag, paralell sprint på lørdag og to klassiskrenn på søndag.

Lørdagens parallell sendes på TV 2 fra 09:45-11:00.

Disse stiller for Norge:
Gøril Strøm Eriksen, Bækkelaget, Oslo
Kaja Bjørnstad Konow, Hagahogget, Akershus
Maria Heggheim Berge, Kolbu/KK, Akershus
Emma Araldsen, Hagahogget, Akershus
Jacob Benjamin Alveberg, Bækkelaget, Oslo
Mikkel Nygaard Løken, Bækkelaget, Oslo

Nasjonal kvote:
Julie Henn-Helgøy, Odda Alpin, Rogaland
Andrea-Rud-Abelseth, Hagahogget, Akershus
Cathrine Marie Østervold, Framnes I.L, Hordaland
Even Opheim, Ål I.L, Buskerud
Syver Torgersen, Ål I.L, Buskerud
Sigurd Myhre Glimsdal, Åndalsnes, Møre og Romsdal
Magnus Vold, Åndalsnes, Møre og Romsdal
Rudi Vold Bruaset, Åndalsnes, Møre og Romsdal
Kristian Jordhøy, ØTI Hafjell, Oppland
Benjamin Kjørholt, Hagahogget, Akershus
Bendik Liam Haukeland, Framnes I.L, Hordaland
Jonas Lykke Waaler, Framnes I.L, Hordaland

Troppen ankommer Ål på onsdag og er klare for første offisielle trening på torsdag

Eventuelle spørsmål i uttaket rettes til Leder i Telemarkskomiteen, Rolf Bryn.

Trym Nygaard Løken er i god trening etter operasjonen, og har som mål å komme tilbake til WC i mars.

Ella Strøm Eriksen er nyoperert etter brudd i tommel.

Les alt om WC Ål