Her er utøverne på elite- og rekrutteringslaget. 1. rekke fra venstre: Julie Henn Helgøy, Emma Araldsen, Maria Heggheim Berge, Kaja Bjørnstad Konow og Ella Strøm Eriksen 2. rekke fra venstre: Andrea Rud-Abelseth, Gøril Strøm Eriksen, Jacob Alveberg, Trym Nygaard Løken og Emil Bye.

Telemarklandslaget 2023-2024

Norges Skiforbund Telemark har tatt ut sju utøvere på telemarklandslaget for 2023-2024 sesongen. Det er også tatt ut et rekruttlag for at flere talenter kan få matching med eliten.

– Vi trener målbevisst, og det ser bra ut så langt. Et sterkt lag hvor alle er gode nok til å kjempe om pallplasseringer på en god dag i World Cup. Vi har en god blanding av rutine og yngre utfordrere, og vi har høye mål for sesongen som kommer. Laget skal være med å prege World Cup-renn og i fremtidige verdensmesterskap, men det blir tøft å matche resultatene fra i vinter. Vi har lagt en god oppkjøringsplan frem til første World Cup-renn i desember.  Vi har overordnet mål i laget om å vinne nasjonscupen, og så har vi selvfølgelig flere løpere med høye individuelle mål. Sveits har vært dominerende de siste årene og Frankrike har et meget sterkt lag på gang, men vi skal gi de kamp, mener sportssjef Bjørn Espen Aase.

Den nye sportssjefen har med seg Lars Ove Berge som landslagstrener og begge er klare på at de skal fortsette satsingen på rekruttlaget.

Maria Heggheim Berge fra Kolbu IL er ny på elitelaget. Heggheim Berge har etablert seg i verdenstoppen med flere sterke plasseringer sist sesong i tillegg til at hun ble juniorverdensmester.

– Vi ønsker å ha mulighetene åpne for at telemarktalenter kan utvikle seg, og at flere kan få sjansen mot verdens beste. Det vil være muligheter til å kjøre seg inn i WC sirkuset for også flere enn de på rekrutteringslandslaget, sier Aase.

For Trym Nygaard Løken er målsettingen å vinne World Cup-sammenlagt etter en sterk comebacksesong i fjor med blant annet to VM-gull og VM-medaljer etter korsbåndsskaden han pådro seg for halvannet år siden.
– Trym er en meget meritert løper som sikter høyt, og det blir spennende å se hva han kan klare å oppnå til vinteren, sier Aase.

Gøril Strøm Eriksen gjorde også sakene sine virkelig bra på tampen av sesongen i fjor med blant annet to World Cup-seiere, og det blir interessant å se om hun klarer å opprettholde det samme toppnivået til vinteren.

Telemarklandslaget sesongen 2023-2024
Menn: