Hopp til innhold

Fysiske tester og skisamling gjennomført

Telemarklandslaget har kommet fint i gang med sesongoppkjøringa. I sommer var det oppstartsamling på Folgefonna og fysiske tester i Bø.


Sportssjef Bjørn Espen Aase forteller om oppstartsamlingene.

Telemarklandslaget gjennomførte fysiske tester i regi av testansvarlig og barmarks trener Arnstein Sunde, førstelektor ved Universitetet i Sørøst-Norge i Bø i Telemark i Juni. 

Test batteriet er tilpasset kravene til en Telemarkskjører som må være allsidig. Telemark kombinerer jo slålåm, hopp og langrenn i samme konkurranse.

Det kreves både kraft og utholdende styrke, samt kondisjon (VO2max). Man skal ikke løfte 200kg i knebøy, eller ha VO2Max på Bjørn Dæhlie nivå, men vi har definert hvilke nivåer innenfor hver test som vil gi en optimal kombinasjon.

Vi har lagt større vekt på barmarkstreningen for å kunne være bedre rustet til å stå imot kreftene i løypa, og for å kunne stå hele løpet ut, som er spesielt krevende i Klassisk disiplinen. Og det er også veldig viktig mhp skadeforebygging.

Olympiatoppens digitale treningsdagbok er nå tatt i bruk, med jevnlig oppfølging av Arnstein. Eierskap og innsikt i egen trening er viktig, og det blir mer målbart og lettere å følge opp.

Skisamling på Fonna
Siste halvdel av Juni hadde vi en meget vellykket treningssamling på Folgefonna. Stort fokus på mye tid på ski, selv om vi også hadde barmarks økter på em i form av rulleski og ballspill. Meget heldig med vær og føreforhold! Der deltok både Landslagene og en del lovende rookies i Satsingsgruppa. På en breddesamling som dette så ser vi at vi får en god dynamikk og vi har en veldig god delingskultur. Det er stort for en 15 åring å møte sine forbilder og meriterte stjerner. Samling var lagt til samme tid som Fonna Telemark Camp 2023 som samler entusiaster og ildsjeler fra hele verden. Både topp- og breddeidrett er viktig, spesielt for en liten gren som Telemark.

Vi hadde stort treningsutbytte med fokus på basisteknikk og skibehendighet første halvdel, og mer spissing og port kjøring siste halvdel.

NIF-EPI02, 02