Gøril Strøm Eriksen og Trym Nygaard Løken får ny sportssjef 1. juni (FIS)

Ny sportssjef i telemark

Bjørn Espen Aase (57)) er engasjert som ny sportssjef for telemark i Norges Skiforbund.

Telemarkssporten i Norge har valgt å samle entusiasmen av den fine idretten, bygge opp et satsningslag med lovende unge skikjørere, samt fortsette å utvikle et sterkt landslag som samler medaljer i World Cup og i fremtidige verdensmesteskap.
– Selv om det er utfordrende tider for sporten og oss, har vi funnet en samlende, energisk og handlekraftig leder i Bjørn Espen Aase, forteller leder av telemarkkomiteen i Norges Skiforbund, Rolf Bryn.

Bjørn Espen Aase (bildet) kommer fra en lederrolle i næringslivet. Han har hatt et livslangt og lidenskapelig forhold til telemarksporten. 57-åringen bor på Hamar, og han starter i jobben 1. juni.
– Jeg er takknemlig, ydmyk, og meget motivert for å påta meg oppgaven som sportssjef. Det er typisk norsk å være god – på telemarkski. Vi har topp utøvere, verdensmestere og vinnere av kuler denne sesongen. Dette er fantastiske prestasjoner, og målet er å få frem enda flere i toppen. Mitt mål er å fokusere på utvikling innen både bredde, rekruttering og Landslag, forteller Aase.

Telemark skal også ha en sentral plass i rekrutteringsarbeidet til Norges Skiforbund, og målsettingen er å både ha det gøy på ski, samt å få frem flere topputøvere.
– Jeg gleder meg stort til å møte utøvere, ledere, trenere, partnere og ildsjeler som brenner for sporten, og jeg vil lytte til hva de sier slik at vi sammen kan drive telemarksporten videre, sier han.

Den nye sportssjefen «tyvstarter» i den nye jobben allerede til helga ettersom han blir med til Sogndal som observatør under NM klassisk, og som deltaker i Kjeringi Open.