Jacob Alveberg på plass i Hintertux

Brukte høstferien godt i Hintertux

Sol, regn og snø møtte våre fire telemarksutøvere på treningssamling på breen i Hintertux nylig. Vi fikk en rapport fra utøverne i Bækkelagets SK.

Hvert år er en stor delegasjon av Norges telemarksutøvere i Hintertux, Østerrike, for treningssamling i regi av NSF/Telemark.

Utøvere fra satsningsgruppen, landslagsutøvere samt deres trenere og ledere gjør sitt beste for optimale skikjøring på breen. Været skifter for i høyden og alternativ barmarkstrening utføres om heisen må stenges.

Her er stemningsrapport. Utøverne fikk alt fra strålende sol og gode treningsforhold for port kjøring, til steinhard is og dyp nysnøkjøring med null sikt.

Ella Strøm Eriksen fikk være med landslaget på samling tidligere i høst så dette er hennes andre treningssamling i Hintertux: "Det har vært mye tåke og vanskelig forhold. Det er jo noe vi også kan møte i renn så tar det som god trening. Veldig fint å være tilbake i Hintertux med resten av telemarksgruppa. Jeg trives på breen, landsbyen og fjellene rundt har gode forhold for barmarks treninger. Vi er på golfbanen, sykkelturer i bratte fjellsider, svømming og annet. Jeg liker variert og alternativ trening, men kjøring på breen i gode forhold er så klart best. Gleder meg til å se hva denne sesongen vil bringe" avslutter Ella med Junior-VM som sesongens store høydepunkt.

Gøril Strøm Eriksen som nå er godt etablert på landslaget fortsetter: "Det var fint å være på ski igjen! Men veldig kjipt vær denne gangen. Tidligere i høst hadde vi mye bedre forhold på breen og fikk mer kvalitet på porttreningene. Det jeg setter stor pris på er å treffe de andre utenlandske konkurrenter som er i Hintertux samtidig med oss. Fotballkamp mot de franske utøverne er alltid veldig gøy! Begge landene vil jo vinne så vi får god og morsom trening".

Jacob Alveberg og Trym Nygaard Løken var godt kledd i det dårlige været

Jacob Alveberg har i år flyttet til Trondheim hvor han studerer samtidig som han er på landslaget: "Jeg gleder meg masse til en full sesong igjen som ikke er påvirket av korona! Vi har hatt en veldig varierende føre denne uken her i Tux, med alt fra portkjøring på blåis, kjøring hvor du ikke ser porten foran deg fra så mye tåke og pudderkjøring utafor løypa. Viktigst med uken her har vært det sosiale og å treffe alle sammen igjen og det er på en måte startskuddet for meg foran ny sesong!"

Jacob avsluttet forrige sesong med strålende innsats om flere medaljer i Junior og Senior VM.

Trym Nygaard Løken  om uken som har vært: “Vi har hatt mange fine dager tross mye vind og store mengder med snø siste tre dagene. Følelsen på skia kommer mer og mer tilbake. Veldig gøy at det ble en breddesamling her i år, med tanke på at det fortsatt er strenge Corona-tiltak i Østerrike. Vinteren nærmer seg stadig og det er ikke mer enn snaue 2 mnd til første renn her i Hintertux – vi gleder oss!”

Intens fotballkamp mot Frankrike

Herlig med restitusjonsdag på golfbanen