Storås rulleskifestival/Oslofjord rulleskicup

Oseberg Skilag og Stokke IL inviterer til Storås rulleskifestval og Oslofjord rulleskicup lørdag 10. og søndag 11. september.

Lørdag 10. september blir det KM fristil normaldistanse fra 13 år og oppover. Kretsrenn for 12 år og yngre.

Søndag 11. september arrangeres langdistanse klassisk 15 år og eldre, inkl. Oslofjord rulleskicup for junior.

inVITASJON MED MER INFORMASJON

Påmelding på min idrett: www.mi.nif.no  (åpner 20. august)
Påmeldingsfrist: torsdag 10. september. Separat påmelding til hvert renn.
Deltakeravgift: Barn og ungdom kr 130, junior kr 150, senior kr 170

Søndag 11. september fortsetter Oslofjord Rulleskicup for junior med langdistanse ut fra Storås skianlegg i Vestfold. Rennet er det andre av fire renn i årets junior cup på Østlandet. Oseberg Skilag og Stokke IL arrangerer klassisk langdistanse for andre året på rad. Løpet arrangeres med start og mål i Storås skiarena, mens mesteparten av løpet går langs landeveien i en spennende 15 km rundløype som avsluttes med en runde i Storås skianlegg.. Herrer 19/20 år og senior går 2 runder 30 km. I høst arrangeres Oslofjordcup Rulleski for junior klassene i Akershus skikrets, Oslo skikrets, Buskerud skikrets, Østfold skikrets og Vestfold og Telemark skikrets. Invitasjon til arrangementet ligger på følgende link (se invitasjon vedlagt).

Storås Rulleskifestival med Oslofjordcup arrangeres for andre året. Fjoråret ble en kjempesuksess med 190 påmeldte junior løpere inkludert mange løpere fra juniorlandslagene. Den gang var sol og varmt. Fellesstart for herrer junior med 120 startende var spektakulært for tilskuere og veldig spennende for skiløperne. Fellesstarten gikk fint avgårde uten andre skader enn et par stav knekk. I år håper arrangørene på ennå flere skiløpere.

Storås skianlegg ligger plassert langs E18 syd for Tønsberg, en drøy times kjøretur fra Oslo. Rulleskianlegg ble endelig ferdigstilt i 2021 da rulleskianlegget ble sammenkoblet med det lokale veinettet. Dette åpner for smidig ankomst til de lokale veiene i området. Trafikksikkerhet er høyeste prioritet når det arrangeres rulleskirenn langs landeveien med stor hastighet.Fylkeskommune og politi har godkjent arrangementet og det er gitt tillatelse for midlertidig stenging av vei når løperne passerer. Tilbakemeldingene fra løperne etter fjorårets renn var at løypa oppleves som trygg, samtidig som det er enkelte partier med hastighet, kuperte områder, og en lang stigning  8-9 km ut i løpet. Rennleder Christian Ekeberg forteller at han gleder seg til årets langdistanserenn for junior klassene. Vi ønsket å arrangere et annerledes løp som skiløperne synes er gøy. Det er få langdistanse løp for junior løpere. Forhåpentlig passer langløp godt inn en hard treningsplan i september.

Med sentral plassering på Østlandet kombinert med moderne vinter- og sommer anlegg for langrenn, ønsker arrangøren å arrangere mange fremtidige skirenn. NM på ski ble arrangert i Storås i 2011. Norgescup for junior har blitt arrangert flere ganger. Anlegget har et stort anlegg for snøproduksjon. Arrangøren ønsker å fremheve noe mange kanskje ikke har tenkt at er mulig. Selv om Storås ligger nærme "solkysten" i Vestfold, har anlegg normalt bydd på gode skiforhold på snø fra sent november til slutten av mars i veldig mange år.

Se artikkel om Storås rulleskifestival på langrenn.com: langrenn.com https://www.langrenn.com/rulleski/tidenes-startfelt-til-storas-rulleskifestival-med-oslofjordcup/