Inspirasjonskvelder vinteren 2018

Trondheim2023 vil også i vinter arrangere inspirasjonskvelder med innføring i Norges Skiforbunds "Utviklingstrapp i langrenn" med tips til hvordan man kan bruke denne i praksis.

Norge kan lære Europa å lage snø

Norske forskerne mener det er mulig å lage miljøvennlig snø i plussgrader. Nå får de Europa og industrien med seg for å redde skisporten ut av klimakrisen.

Siste frist for bestilling

Thon Ullevål har forlenget bestillingsfristen til kl.16.00 i morgen fredag 03.november for overnatting i forbindelse med NC jr. Holmenkollen 16.-18.februar.

Prisdryss i langrenn

Seks ildsjelpriser, samt klubbpris til Konnerud under langrenns middag under arrangør- og anleggsseminaret på Gardermoen i helga.

Presenterte VM-søknaden for Trondheim

Søkerkandidat for VM nordiske grener 2023, Trondheim, presenterte søknaden for ledelsen i Det internasjonale skiforbundet (FIS) under høstmøtet i Zürich onsdag kveld.

Pallen

Tande og Lundby Norgesmestere i hopp. Laghopp avlyst pga vind.

Daniel-André Tande og Maren Lundby vant NM Normalbakke i Midtstuen lørdag. Dessverre ble lagkonkurransen på søndag avlyst pga. sterk og ustabil vind. Rennet var det første for vintersesongen og gikk på isspor. Fredag var det fagseminar og lagledermøte.

Det er viktig å forske på luftveisplager i idretten

Helsetilsynets nylig publiserte rapport i tilsynssaken mot Norges idrettshøgskole i forbindelse med forskning på luftveisplager har ført til flere oppslag i media denne uka. Nok en gang uttrykker enkelte skepsis knyttet til rutiner og kultur i Norges Skiforbund. Dette til tross for at norsk langrenn har vært gjenstand for kanskje den grundigste granskningen i norsk idrett noensinne.

Utstyrsordningen 2017

Det er igjen mulig for idrettslag og særforbund å søke om spillemidler til utstyr. I år skal 34,4 millioner kroner fordeles – en økning på fem millioner kroner fra i fjor.

Rikholdig program

Programmet på arrangør- og anleggsseminaret 13.-15. oktober er svært innholdsrikt.

Skilisens

Skilisens for ny sesong er nå tilgjengelig

Bestilling av overnatting 2017/2018

Her kommer viktig informasjon om bestilling av overnatting på nasjonale renn og mesterskap kommende sesong. Merk kort frist hos enkelte overnattingssteder.

Leif Lande

Årets ildsjel i Trondheim 2017

Leif Lande får prisen for sitt utrettelige engasjement for idretten i Trondheim. Den 06. oktober vil han feires sammen med andre ildsjeler fra Trøndelag når Idrettens Hederskveld går av stabelen.

Ren utøver

Hva gjør idrettslaget for å skape sunne verdier blant barn og unge? Hvordan viser klubben sin holdning til doping? Og hva gjør dere hvis dere rammes av en dopingsak? Her finner dere nyttig informasjon for både utøvere, trenere, ledere og idrettslag.

Skal kartlegge kompetansen til tusenvis av trenere i Norge

Norges idrettsforbund i samarbeid med Høgskolen i Innlandet sender i disse dager ut tidenes største spørreundersøkelse. Kompetansen til alle trenere i norsk idrett skal kartlegges for å innhente kunnskap om hvem trenerne i norsk idrett er.

Gratis rulleskikurs 19.august

I forbindelse med Grilstad sitt 60-års jubileum og Toppidrettsveka 2017 inviterer Grilstad til gratis rulleskikurs for utøvere i alderen 12-16 år sammen med Norges Skiforbund/Sprintlandslaget.

Skiforbundets nye fagportal

Fagside med informasjon og tips og ideer for trenere, ledere, utøvere, foreldre og arrangører innenfor barne- og ungdomsidretten.

skiforbundets utviklingsmodell

Ny utviklingsmodell

Skiforbundets nye utviklingsmodell (SUM) setter utøveren i sentrum og tar for seg både bredde- og toppidrett. Den oppfordrer til et livslangt idrettsliv og har fokus på et langsiktig utviklingsperspektiv, framfor kortsiktig resultatfokus.

Alpinist i løypa

Ungdomsløftet

Ungdomsløftet er norsk idretts tiårige satsning frem mot 2022 for å rekruttere og beholde flere ungdom i norsk idrett.

Søknad om SpareBank 1 cup langrenn 2017-2018

Sør-Trøndelag skikrets har startet arbeidet med terminlisten for kommende vinter og i den anledning ønsker vi søknader fra klubber som ønsker å arrangere SpareBank 1 cup renn og KM.

Skikretstinget 2017

Sør-Trøndelag Skikrets innkaller herved til Skikretsting 19.-20. mai på Selbusjøen Hotell.

Grønt lys for RAW AIR

Det internasjonale skiforbundet (FIS) gir grønt lys for RAW AIR kommende sesong, men det kan bli justeringer på konseptet. Det hele skal avgjøres på kalenderkonferansen i slovenske Portoroz 24.-27. mai.

Snølagring 2017-2018

Skisesongen nærmer seg slutten og planleggingen for neste vinter er i gang. De korte kuldeperiodene vi har hatt er blitt maksimalt utnyttet til produksjon av snø for lager. Bydrift jobber nå med forming av snøhaugen og klargjøring for sommerlagring. Snømengden anslås til å være 13-15 000 m3 (nøyaktige målinger vil bli gjort).

Kjempeinnsats i Special Olympics World Winter Games 2017

Vi er godt i gang med lekene i Østerrike og det hagler inn med strålende resultater. Her har flere av utøverne prestert sitt aller beste, mange drømmer har nok blitt oppfylt disse dagene og overalt ser vi en enorm stor idrettsglede.

Klar for avreise til World Games

Special Olympics World Winter Games er verdens største arrangement for utviklingshemmede og arrangeres i Østertike 18.- 25. mars 2017. Dit setter 13 langrennsløpere og 7 alpinister kursen for å representere Norge

4,8 millioner fordelt i prepareringsmidler

Norges Skiforbund har fordelt 4,8 millioner til klubber i ski-Norge til innkjøp av utstyr til å kjøre opp skiløyper. Midler fra utstyrsordningen bidrar til at flere klubber har fått investert i ny prepareringsmaskin siste året.

Tande vant NM hopp

Daniel André Tande vant årets NM foran Johan André Forfang og Andreas Stjernen.

Kjøp engangslisens i app

Aldri har det vært enklere å betale engangslisens! Både arrangører og utøvere kan glede seg til å ta i bruk den nye appen Min Ski. Last ned i dag fra App Store eller Google Play.

Støtte til «Snow for the future»

- Vi er svært glade for at Kulturdepartementet velger å gi støtte til et forskningsprosjekt der gode resultater vil gi skisporten banebrytende muligheter, forteller anleggsrådgiver i Norges skiforbund, Marit Gjerland.

Det har aldri vært gøyere!

- Distansekortet er et utrolig bra virkemiddel for å at jeg synes det var gøy å være med ut på ski, forteller Astrid Uhrenholdt Jacobsen.

Kick off for funksjonshemmede

Sør-Trøndelag skikrets inviterer syns- og bevegelseshemmede (både sittende og stående) fra 12 år og eldre til å bli med på faste treninger i Granåsen i Trondheim i vinter.

Hyllest til breddeidretten

Lørdag 28. januar ønsker NRK Sporten å gi breddeidretten i norsk skisport den hyllesten den fortjener. Norges Skiforbund oppfordrer våre klubber til å søke på dette flotte tiltaket.

NIF-EPI03, 03