Konsekvenser av nye koronarestriksjoner

Informasjon fra langrennskomiteen i Sør-Trøndelag skikrets.

Oppdatering 21.12.2021:
Juleskirennet 2021 i Meldal 3. juledag arrangeres som planlagt for klassene 13-16 år, og LK og arrangør har i samråd kommet fram til at det åpnes for påmelding for løpere fra klubber i sone Orkladal for aldersgruppen 11-12 år.
Merk påmeldingsfrist 24. desember. Klassene fra 8-10 år og junior- og seniorklassene er strøket for dette rennet.

Byåsen IL har tatt utfordringen med å arrangere renn for junior, og dette vil bli arrangert i Nilsbyen på Nyttårsaften. Dette kan åpnes for senior hvis det godkjennes av smittevernmyndighet lokalt. Nærmere informasjon om rennet kommer etter hvert på terminlisten til skikretsen.

Oppdatering 19.12.2021:
I Sør-Trøndelag skikrets har man valgt å utsette eller avlyse tre langrennsarrangement pga. gjeldende smitteverntiltak og strenge antallsbegrensninger, mens det på Østlandet arrangeres store skirenn i helga. I disse tilfellene har man tolket retningslinjene mht. antallsbegrensing på forskjellige måter, og vi har derfor etterlyst klare felles retningslinjer som skal gjelde for hele ski-Norge. Det skal være et møte mellom alle skikretser og Norges Skiforbund tirsdag kveld, der vi håper å få dette avklart. I mellomtiden jobbes det med å få til et renntilbud som sikrer at flest mulig får gått skirenn i vår egen region.

Vi tror at med dagens situasjon vil de renn som faktisk arrangeres bli veldig populære, og at skirenn som åpner for alle klasser trolig må si nei til mange. Mindre skirenn med færre klasser vil da være å foretrekke, der man er rimelig sikker på at alle får delta, selv med antallsbegrensning.

Med fallende og meldt snø regner vi med at IL Nor kan arrangere sitt renn 3. juledag, og slik det ser ut nå blir dette et tilbud til klassene 13-16 år. Påmelding for dette rennet åpner igjen så snart vi har avklart hvordan antallsbegrensningen skal forstås i praksis. Det jobbes i tillegg med å skaffe en arrangør til et rent junior- og evt. seniorrenn i Trondheim/Granåsen i romjula. Lignende opplegg vil også være aktuelt for helga 8.-9. januar.

Vi oppfordrer også klubbene til å arrangere lokale renn eller alternative opplegg som et tilbud til aldersgruppen 8-12 år.

19.12.2021
Langrennskomiteen, Sør-Trøndelag skikrets