Barnas mini-VM i vinter ble fantastisk!

Barnas mini-VM sesongen 2021/2022 i Trøndelag ble en stor suksess for flere tusen barn. Cirka 20 skiklubber i Trøndelag sørget for skiglede på sitt beste for barna.

Filmen øverst er fra Røros og Selbu i vinter.

Barnas mini-VM skal være en ekstraordinær opplevelse for alle involverte, og alle barn er velkommen til å utfolde seg på ski, både på langrenn, hopp og kombinert. Skileik er stikkordet!

Vi fulgte en gutt under Barnas mini-VM.

Disse var Arrangører av Barnas mini-VM 2021/2022:
09. des: IL Varden Meråker
12. des: Strindheim IL
15. jan: IL Nor
05. feb: Leik IL
08. feb: IL Aasguten
10. feb: Inderøy IL
12. feb: Ranheim Skiklubb
14. feb: Stadsbygd IL
15. feb: Fjellørnen IL
16. feb: Vinne Skilag
17. feb: Beitstad IL
28. feb: Sp.kl. Nessegutten
06. mars: Røros IL
08. mars: Selbu IL, Selbustrand IL og Øverbygda IL
12. mars: Aure IL
19. mars: Snøhetta IL

Barnas mini-VM på facebook

Kontaktperson og prosjektleder Barnas mini-VM
Live Spilker (tlf. 480 89 363)
Ansvarlig sosiale medier: Martine Lorgen Øvrebust

Bakgrunn
I koronaåret 2021 ble det lansert et nytt og spennende skirennkonsept for de aller minste. Prosjektet Barnas mini-VM ble startet i forbindelse med NM på ski i Granåsen i 2021. Vinteren 2020/2021 besto av syv skirenn spredt rundt i Sør-Trøndelag skikrets. Etter en vellykket debut er prosjektet videreført og videreutviklet. Eierene Norges Skiforbund og Sør-Trøndelag skikrets har inngått et samarbeid med Toppidrettsveka for å sikre en best mulig gjennomføring i årene som kommer.

Vinteren 2021/2022 vil størrelsen på prosjektet Barnas mini-VM mer enn dobles, fra 7 til 16 skirenn. Vi har fått med oss nordtrønderne på laget, så det vil finnes tilbud om Barnas mini-VM i hele Trøndelag - fra Namsos i nord til Oppdal i sør, fra Aure i vest til Meråker i øst.

På vei mot VM i 2025
"Dette prosjektet vil være et av de største og viktigste tiltakene i opptakten til VM. Rekruttering av fremtidige skiutøvere og ikke minst tilskuere er noe av det som står høyest på dagsorden i forbindelse med et slikt mesterskap. Det skal legges til rette for breddeforankring i hele befolkningen, og det er kanskje vår viktigste oppgave som skikrets og som deleier i VM-selskapet", uttaler daglig leder i Sør-Trøndelag skikrets, Stian Eckhoff.

Formål og ambisjoner
Barnas mini-VM er et prosjekt som har bærekraft høyt på agendaen, da spesielt i form av kompetanseutvikling. Det vil tilrettelegges for forum hvor alle arrangørklubbene skal møtes for erfaringsutveksling, nettverksbygging og kompetansedeling. Bakteppet for hele prosjektet var å lage et tilbud for barn i nærheten av der de bo, og med det ekstra fokuset på arrangørkompetanse er målet at Barnas mini-VM skal bidra til lokal aktivitet i mange år fremover. Økonomiske midler fra prosjektets kommersielle aktører vil tildeles arrangørklubbene i form av midler som kan brukes for å skape positiv aktivitet for barn i fremtiden. Deltakelse i Barnas mini-VM skal være gratis for alle og et lavterskel tilbud for alle.

Styringsgruppe Barnas mini-VM
Prosjektleder: Live Spilker