Barnas mini-VM - stor satsing mot VM i 2025

Barnas mini-VM skal arrangeres hver vinter frem mot VM i Trondheim i 2025 sammen med skiklubber i Trøndelag.

Her vil alle barn være velkommen til å utfolde seg på ski, både på langrenn, hopp og kombinert. Skileik er stikkordet. Arrangementet skal være en ekstraordinær opplevelse for alle involverte.

Arrangører Barnas mini-VM 2021/2022:

DATO ARRANGØRKLUBB PÅMELDING
09. des: IL Varden Meråker Info - påmelding
12. des: Strindheim IL Info - påmelding
15. jan: IL Nor Info - påmelding
29. jan: Aure IL Info - påmelding
02. feb: Sp.kl. Nessegutten Info - påmelding
05. feb: Leik IL Info - påmelding
08. feb: IL Aasguten Info - påmelding
10. feb:  Inderøy IL (flyttet) Info - påmelding
12. feb: Ranheim Skiklubb Info - påmelding
14. feb: Stadsbygd IL (flyttet) Info - påmelding
15. feb: Fjellørnen IL Info - påmelding
16. feb: Vinne Skilag Info - påmelding
17. feb: Beitstad IL Info - påmelding
06. mars: Røros IL Info - påmelding
08. mars: Selbu IL, Selbustrand IL og Øverbygda IL Info - påmelding
19. mars: Snøhetta IL Info - påmelding

Barnas mini-VM blir gjennomført iht. gjeldende lokale og nasjonale smitteverntiltak, samt retningslinjer fra Norges Skiforbund.

Informasjon om påmelding

Barnas mini-VM på facebook

Kontaktperson og prosjektleder Barnas mini-VM:
Live Spilker (tlf. 480 89 363)

Ansvarlig sosiale medier Barnas mini-VM: Martine Lorgen Øvrebust

Bakgrunn
I koronaåret 2021 ble det lansert et nytt og spennende skirennkonsept for de aller minste. Prosjektet Barnas mini-VM ble startet i forbindelse med NM på ski i Granåsen i 2021. Vinteren 2020/2021 besto av syv skirenn spredt rundt i Sør-Trøndelag skikrets. Etter en vellykket debut er prosjektet videreført og videreutviklet. Eierene Norges Skiforbund og Sør-Trøndelag skikrets har inngått et samarbeid med Toppidrettsveka for å sikre en best mulig gjennomføring i årene som kommer.

Vinteren 2021/2022 vil størrelsen på prosjektet Barnas mini-VM mer enn dobles, fra 7 til 16 skirenn. Vi har fått med oss nordtrønderne på laget, så det vil finnes tilbud om Barnas mini-VM i hele Trøndelag - fra Namsos i nord til Oppdal i sør, fra Aure i vest til Meråker i øst.

På vei mot VM i 2025
"Dette prosjektet vil være et av de største og viktigste tiltakene i opptakten til VM. Rekruttering av fremtidige skiutøvere og ikke minst tilskuere er noe av det som står høyest på dagsorden i forbindelse med et slikt mesterskap. Det skal legges til rette for breddeforankring i hele befolkningen, og det er kanskje vår viktigste oppgave som skikrets og som deleier i VM-selskapet", uttaler daglig leder i Sør-Trøndelag skikrets, Stian Eckhoff.

Formål og ambisjoner
Barnas mini-VM er et prosjekt som har bærekraft høyt på agendaen, da spesielt i form av kompetanseutvikling. Det vil tilrettelegges for forum hvor alle arrangørklubbene skal møtes for erfaringsutveksling, nettverksbygging og kompetansedeling. Bakteppet for hele prosjektet var å lage et tilbud for barn i nærheten av der de bo, og med det ekstra fokuset på arrangørkompetanse er målet at Barnas mini-VM skal bidra til lokal aktivitet i mange år fremover. Økonomiske midler fra prosjektets kommersielle aktører vil tildeles arrangørklubbene i form av midler som kan brukes for å skape positiv aktivitet for barn i fremtiden. Deltakelse i Barnas mini-VM skal være gratis for alle og et lavterskel tilbud for alle.

Styringsgruppe Barnas mini-VM
Prosjektleder: Live Spilker