Omfattende satsing for randonee

– For første gang er vår randonee-satsing satt skikkelig i system. Vi setter stor pris på hjelp og støtte fra Olympiatoppen, og føler vi med dette samarbeidet har gode kort på hånda til å ta en nytt godt sportslig utviklingssteg som lag denne sesongen, sier sportssjef Martin Bartnes og landslagstrener Ove Erik Tronvoll.

Nylig var randoneelandslaget samlet i Oslo for oppstartsamling med det nye laget, og det var en fornøyd sportssjef og landslagstrener etter samlinga.
– Dette blir vår største og mest omfattende satsing noen gang. Med fersk OL-status ser vi at nivået hever seg fra år til år, og det blir konkurranse fra flere nasjoner. Derfor må vi legge til rette for optimal sportslig satsing om vi skal ha en mulighet til å kjempe om topplasseringer i OL i Italia i 2026. Olympiatoppen bidrar til utvikling, testing, fokus, teknologi, veiledning, prioritering, utviklingsmål, treningskultur, høyderegime med mer. Det handler om å være best forberedt, mener Bartnes.

Samlinga i Oslo var en meget god oppstart på oppkjøringa mot en ny sesong, inspirert etter god generell sportslig framgang fra i fjor og et fantastisk World Cup-rundt i april i Tromsø. Martin Skaugen og Petter Thoresen fra Olympiatoppen var i Tromsø og observerte og samlet inn tidsdata og gjorde teknikkanalyser fra spesielt sprinten. Dette ble presentert på samlinga, og skal gi retning på utviklingsarbeidet framover.
– Videre fikk vi gjort fysiske tester både på løp og med randoski på stormølla på Olympiatoppen, som skal anvendes som fundament for videre treningsarbeid. Styrkeavdelingen hadde også en nyttig og lærerik økt med oss, forteller Tronvoll.

Presentasjon for hverandre
Ellers holdt alle utøverne en presentasjon for hverandre, en evaluering av forrige sesong samt satte nye mål og plan for hvordan utvikle seg før neste sesong. Delingskultur, lære av hverandre og i lag, der de andre løperne på laget, trener, sportslig leder og Olympiatoppens coacher kunne komme med spørsmål. Siste dag av samlinga var laget samlet på «SNØ». Der hadde de en teknisk økt med sprintretta fokus som både var bevisstgjørende og inspirerende.

Samlingsplanen for neste år er satt, og flere av utøverne skal til alpene på lengre høydeopphold, både  i grunntreningsperioden nå i sommer og i oktober/november. Det planlegges samlinger Åndalsnes/Trollstigen i sommer, samt Geiranger og Juvass i høst.

NIF-EPI01, 01