Hans Inge, prolog

Verdenscupsesongen er i gang!

Hans-Inge Klette og Sander Engdahl representerte de norske fargene under WC åpningen i Val Thorens. Spenningen var som alltid stor foran årets første internasjonale konkurranse. Sesongforberedelsene har gått bra for begge de norske løperne og den første WC helga bød på verdifull konkurranseerfaring og var en god og viktig gjennomkjøring mot årets mål, EM i franske Flaine andre uka i januar.

Trener, Ove Erik Tronvoll hadde dette å si om helgens konkurranse:

"For Hans-Inge sin del er en 13.plass i prologen det beste han har levert i karrieren så langt på denne høyden. Val Thorens ligger på 2300moh. Lavtrykk med kraftig snøvær, litt vind og generelt tunge forhold, gjorde det enda mer krevende å prestere på topp i såpass stor høyde. Dette lover med andre ord godt for fortsettelsen utover sesongen.

Selv rapporterte Hans-Inge etter kvartfinalen at det var lite å kjøre på med, men at han likevel totalt sett er godt fornøyd med gjennomføringen av konkurransen. Sander er inne i sin andre sesong som satsende raandoneeutøver og samlet verdifull internasjonal erfaring fram mot EM. Fysisk fikk han gode svar og har farten til å gå videre fra prologen inne. Målet framover blir å utvikle det å få satt sammen gode skifter med høy puls."

Kommende helg blir det en god anledning til å øve på gode skifter med høy puls. Da arrangerer Romsdal Randoneeklubb sesongens første NC-helg på Bjorli med sprint og individuell på programmet. Her er det mer oksygen tilgjengelig enn i Val Thorens, noe begge de norske WC-løperne nok setter stor pris på😊

Det er godt å være igang med sesongen og vi gleder oss til fortsettelsen, avslutter Over Erik Tronvoll med.