Vel blåst Juvasssamling

Tradisjonen tro ble en høstferieuke tilbringet på samling i Bøverdalen. Også i år fikk vi servert en god dose vær og vind fra moder jord! Men vi fikk trent gode barmarksøkter og heldigvis avsluttet samlingen med noen skiøkter på Juvassbreen.

Randoneelandslaget og store deler av rekruttlandslaget var samlet en ukes tid hvor vi igjen hadde god oppfølging fra Olympiatoppen. Gledelig å se at unge lovende utenfor landslagssystemet også hadde tatt turen! Landslagsgutta fikk merke at gutter i tenårene fortsatt er gutter i tenårene med sin barnslige humor, rampestreker og pågangsmot, men det er vel en del av sjarmen.

De som var tidlig nok ute, klarte akkurat å snike inn ei skiøkt tidlig i uka før høststormen kom snikende over fjellene. De påfølgende dagene var vegen opp til Juvassbreen stengt, og vi måtte trene alternativt i form av rulleski og løping. Lomseggen ble selvfølgelig besteget, selv om forholdene ikke tilsa shorts og t-skjorte, men mer full super, vindbekledning og piggsko.

Ved siden av solide mengder med utholdenhetstrening, hadde vi også gode utviklingsøkter på skiftesoner. Det er tydelig at folk har tenkt, prøvd og terpet på skiftesoneteknikk gjennom sommer og høst. Dette gikk unna!

I tillegg var Skiforbundet sine skiklubbutviklere invitert for å observere og lære hva randoneesporten er. Selv om de dessverre ikke fikk observert oss på ski, så håper vi at de tok med seg god inspirasjon fra oberservasjon av barmarksøkter og gode samtaler over ett godt måltid på Storhaugen Gård.

NIF-EPI02, 02