Sportssjef Martin Hanem Bartnes (t.v.) i NSF Randonee og administrerende direktør i Classic Norway Hotels Stephen Meinich-Bache.

Historisk avtale for Randoneelandslaget

Classic Norway Hotels blir randoneelandslagets nye hovedsponsor.

Hotellkjeden blir dermed den første partneren som inngår avtale med Norges Skiforbund Randonee etter at idrettsgrenen randonee ble tatt inn på programmet til vinter-OL i 2026. Avtalen er toårig, men med muligheter for forlengelse.

Illustrasjonsfoto randonee. Foto: Håkon Lundkvist

Starter en ny reise
– Classic Norway Hotells ønsker å være med oss på reisen fram mot OL-2026. Det setter vi stor pris på, og vi tror også vi kan dra nytte av deres profesjonalitet til å utvikle vår organisasjon i årene som kommer, sier sportssjef Martin Hanem Bartnes.
– Randonee er kommet inn på OL-programmet i 2026 og dette har økt interessen for randonee, både i Idretts-Norge og blant mulige samarbeidspartnere.

Vi er i dialog med flere aktuelle samarbeidspartnere. Og med Classic Norway Hotels som vår hovedsponsor håper vi det åpne dører for flere kommersielle partnere, fortsetter Bartnes.

– Norge er en nasjon med lange og stolte skitradisjoner. Samtidig har Norge vært ledende når det gjelder innovasjon og utvikling, og i tet når det gjelder å utvikle nye og TV-vennlige grener.

Dette sammenfaller godt med Classic Norway Hotels sin filosofi om å binde sammen historie og utvikling for å skape uforglemmelige øyeblikk, sier administrerende direktør Stephen Meinich-Bache.

Endrer navn
Norgescupen i randonee skal fra kommende sesongen hete Classic Norway Hotels Randoneecup. Tre av vinterens renn blir arrangert på steder der den norske hotellkjeden har hoteller. Dette gjelder Molde, Lillehammer og Åndalsnes.
Inn mot neste sesong vil flere av landslagets samlinger bli lagt til Classic Norway Hotels sine hoteller.
– Det vil gi reduserte kostnader og øke standarden på overnatting for våre utøvere. Det å få Classic Norway Hotels som hovedsponsor har mye å si for oss i NSF randonee. De er en samarbeidspartner som vi assosierer oss godt med. Vi tror på et godt samarbeid de to neste årene, sier Bartnes.

Stolte tradisjoner
Classic Norway Hotels er norskeid hotellkjede med 22 særegne hotell og rorbuer i unike lokasjoner i Lofoten, på Vestlandet samt Øst - og Sørlandet.
Med historie, natur, kultur og ekte opplevelser har hotellkjeden gjennom 20 år gledet og begeistret gjester fra inn- og utland.
– Vi gleder oss til å kunne bidra til å gjøre det mulig for randoneelandslaget til fortsatt å være i verdenstoppen innen en for mange ny og underholdende idrettsgren, og å kunne forsvare de norske fargene i vinter-OL om fire år, avslutter Stephen Meinich-Bache.

Fakta om randonee og OL-øvelsene:
Randonee er i utgangspunktet å bruke alpint skiutstyr beregnet for skiløping i høyfjellet, spesielt skibestigning av topper med etterfølgende frikjøring ned. (Se faktaramme for info om OL-øvelsene)

Tre OL-øvelser venter i Italia-OL: Sprint kvinner, sprint menn og miksstafett.

Slik foregår randoneeøvelsene i OL:
Sprinten gjennomføres mye likt som en langrennssprint med prolog, kvart-, semi- og finale. Traséen er en rundløype som inneholder gåing oppover, ski på sekk og nedkjøring. Løpstiden er ca. 3 min. Dette er en fartsfylt øvelse, der utøverne må være gode i alle momenter innen randonee, både skiteknisk og raske bytter.

Miksstafett består av én utøver fra hvert kjønn, der de går to etapper hver av ca. 6-7 min. Løypa inneholder både gåing oppover, ski på sekk og nedkjøring. Dette er en relativt ny øvelse som er både fartsfylt og intens.