Mange milepæler for Randonee i årene som kommer

Endelig er vinteren her og det første norgescuprenn og verdenscup er unnagjort som var et bra startskudd for en begivenhetsrik vinter og kommende sesonger.

Hans-Inge Klette satte standarden allerede fra start med å ta en knallsterk 2. plass i WC sprint i Ademello, Italia (NRK kveldsnytt). Dette er et tydelig tegn på at Norge er godt inne på randonee-kartet. I tillegg er det flere juniorer som levere imponerende resultater. Vi gleder oss til fortsettelsen.

Sesongen 2021/2022 har seks konkurransehelger i norgescupen med totalt 11 konkurranser. Komplett terminliste her. Allerede 15. januar arrangeres NM vertikal i Vassfjellet Vinterpark, Trondheim. Dette er første gang det arrangeres NM i vertikal, så her blir det interessant å se hvem som er den råeste i motbakkegåing på randoneeski. Koronaen kommer til å sette føringer for gjennomføring av konkurranser også denne sesongen, men vi kommer til å arbeide for å få gjennomført konkurransene etter gjeldende smittevernregler.

NM-veka

Andre del av NM blir arrangert i Myrkdalen, Voss 26.-27. mars som en del av NM-Veka vinter, med sprint på lørdag og individuell på søndag. Lørdagens sprintkonkurranse blir direktesendt på NRK1 fra 15.35-17.00. Direktesending av randonee på NRK er en milepæl og noe som er viktig for profilering av sporten. Under søndagens individuelle konkurranse for menn blir kongepokalen delt ut til vinneren.

Vinterens viktigste konkurranser for de som satser internasjonalt er EM i Spania 9.-13. februar. Der er det fullt program med både sprint, vertikal, individuell og stafett. Klassene det konkurreres i er U18, U20 og senior. Her har vi ambisjoner om å stille med en stor tropp som forhåpentligvis leverer gode resultater. Her er uttakskriteriene til EM-troppen.

I slutten av januar 2023 går European Youth Olympics Festival » 2023 Winter av staben i Italia, der randonee er på programmet.  Dette er en konkurranse som er aktuell for de som fyller 17 og 18 år det året.

Årets arrangører av NM i Myrkdalen sysler med planene om å arrangere verdenscup i 2025. Og det stopper ikke der, de har også lekt med tanken om å arrangere VM, der 2027 eller 2029 kan være aktuelle. Disse tankene blir godt tatt imot i det internasjonale randonee forbundet, ISMF.

Ett annet stort høydepunkt er OL 2026 i Italia, der randonee ligger uhyre godt an til å bli en del av OL-programmet med øvelsene individuelt, sprint og miks stafett. Endelig program blir vedtatt juli 2022. Å være inkludert i det offisielle OL-programmet, vil uten tvil være en stor milepæl for randonee som idrett. Der vil det være naturlig for Norge å sikte mot medaljer.

Det er uten tvil mange interessante konkurranser å satse mot for dagens- og morgendagens utøvere i årene som kommer. For å legge best mulig til rette for disse er det mye som må komme på plass. Randonee-utvalget har allerede en god dialog med Olympiatoppen og det arbeides aktivt for å få randonee mer synlig i Skiforbundets organisasjon. Deriblant med å skaffe et økonomisk grunnlag for å etablere administrasjons- og sportsjefsstillinger for randonee. Dette er avgjørende for å kunne lage et godt sportslig tilbud og videre utvikling av idretten i årene som kommer. Bak dette arbeidet er det randonee-utvalget i Norges Skiforbund som står. Her legges det ned en formidabel innsats på ulike områder for å videreutvikle randonee som idrett i Norge.

Rundt om i Norge begynner det å bli flere klubbmiljøer som legger godt til rette for randonee. I tillegg er det flere steder det jobbes med å etablere randonee tilbud på videregående skoler. Ved Tingvoll vgs på Nord-Møre er det allerede et tilbud, mens det ved NTG Tromsø og Meråker vgs blir det tilbud fra høsten 2022. I tillegg jobbes det med å etablere et tilbud ved Voss vgs. Disse satsningene er viktige for å få etablert gode utviklingsmiljøer for utøverne.

Randonee-utvalget har lagt ambisiøse planer for utvikling av randonee som idrett, slik at dagens landslag, kommende lag og utøvere, klubbmiljø og randonee interesserte kan ta del i en flott utvikling av idretten. For å nå disse målene trenger vi et fremoverlent Skiforbund, aktive klubbmiljø, involvering av Olympiatoppen og engasjerte samarbeidspartnere som kan bidra økonomisk. Er DU i en posisjon der DU kan framsnakke randonee som aktivitet, både som tur-, trening- og konkurranseaktivitet, gjør det. Vi er avhengige av noen «døråpnere» som kan hjelpe oss med å få etablert noen gode relasjoner som kan bunne ut i samarbeidsavtaler.

Her er en presentasjon som viser noen av våre ambisjoner for årene som kommer.

Har du noen tanker du vil dele med oss, ta kontakt med enten

Gudmund Kårvatn

Tlf 930 36 379