Randoneesesongen som ikke ble

Randoneesesongen 2020 fikk en brå avslutning grunnet koronaviruset.

Årets randoneesesong var ikke engang halvveis gjennomført da koronaviruset satte kjepper i hjulene for videre arrangement. Større samlinger ble forbudt, og store deler av sesongen måtte avlyses. Her vil vi gi en presentasjon av sesongen som ikke ble.

NM-veka

I år skulle NM-veka for vinteridretter arrangeres for første gang. Randonee var en av grenene som skulle delta under NM-veka, med direktesending på NRK. Alt lå klart til et fantastisk arrangement hvor det skulle konkurreres i Sprint som NM-gren for første gang. Dessverre måtte arrangementet avlyses grunnet retningslinjer fra de sentrale helsemyndigheter. Vi vil rette en stor takk til arrangøren Lillehammer Skiklubb som har lagt ned en fantastisk innsats. Vi håper at det kan bli arrangert flere randoneekonkurranser på Lillehammer i fremtiden.

EM

I år var det også duket for EM. Dette skulle være året hvor vi ville vise at det gror i randoneesporten i Norge. Vi har tidligere på sesongen deltatt med to utøvere i ungdoms-OL. Denne gangen ville vi sende tre unge utøvere til EM i Italia. Det norske laget ville bestått av følgende utøvere:

• Erik Kårvatn - Trollheimen Fjellsportklubb - Kadett

• Malin Indergård - Romsdal Randoneeklubb - Kadett

• Trym D Lødøen - Haugen IL - Junior

• Lars Erik Skjervheim -  Voss Rando - Senior

• Hans Inge Klette - Viljar IL - Senior/Espoir

• Vegard Øie - Romsdal Randoneeklubb - Senior

• Malene Blikken Haukøy - IL Høyang

Dessverre måtte EM avlyses grunnet situasjonen nord i Italia. Vi håper å se alle utøverne igjen til neste år da det skal avholdes VM.

Norgescup

Det skulle arrangeres flere flotte renn i Norge gjennom norgescupen. Kårvatn og Romsdalen Rando var tenkt å omkranse NM, og skape en randoneeuke uten sidestykke med konkurranse helgen før NM på Kårvatn, samt konkurranse helgen etter NM i Romsdalen. Dessverre måtte begge konkurransene avlyses, og det ble derfor kun avholdt en konkurranse i årets norgescup, nemlig VossaRando. Det var håp om å få avholdt Tromsø Arctic Skimo som årets siste konkurranse i mai, men etter utvidelse av koronatiltakene fra helsemyndighetene måtte denne konkurransen også avlyses.

Vi håper alle rando og toppturentusiaster har det bra og holder seg trygge. Bruk gjerne fjellene, men følg lokale retningslinjer. Det er enda uavklart når samfunnet vil gjenåpnes, og om vi vil gå en vinter i møte med restriksjoner på hva som kan arrangeres og avholdes av konkurranser. . Vi ønsker å rette en takk til alle arrangører, deltakere, frivillige og ildsjeler der ute som har og skulle bidratt for randonee og topptursporten. Vi håper å se alle igjen til vinteren 2021

Vennlig hilsen Norges Skiforbund Randonee

NIF-EPI02, 02