Bra barmarksamling på Storefjell

Den årlige åpne barmarksamlingen for mennesker med utviklingshemning ble gjennomført på Storefjell første helga på september. Les mer om samlingen

Nok en gang var Storefjell Resort Hotell base for skiforbundets årlige åpne barmarksamling for mennesker med utviklingshemning.
Torsdag den 30. august inntok 21 utøvere med ditto ledsagere Storefjell. Fra Finnmark i nord, Vestfold i sør og Stryn i vest kom gjengen med høye forventninger om en helg med litt slitsomme økter, men mye moro og et håp om fint høstvær….

Alletiders vær på årets samling.

Ikke alltid man kan si at alle krav innfris, men denne gangen kunne vi faktisk det. Høsten viste seg fram fra sin aller beste side og dermed var mye gjort.

To gode treningsøkter ble gjennomført fredag og lørdag, her ble flere ferdigheter satt på prøve; koordinasjon, spenst, styrke og utholdenhet med både intervall og langtur.
Mange av øvelsene på samlingen var lagarbeid og krevde godt samarbeid mellom utøverne for å få dette gjennomført, og det var imponerende å se hvor bra de hjalp hverandre til felles beste når noen sto litt fast.

Når man legger inn litt konkurranse under treningen så vises nok konkurranseinstinktet ekstra god hos enkelte. Det er alltid gøy å vinne, og spesielt moro er det når man er på lag med andre.

Etter slitsomme treningsøkter var det balsam for trette bein å kunne benytte badeanlegget på hotellet.  Sosialt samvær og treffe igjen gamle venner og knytte nye vennskapsbånd er en stor og viktig del,

Denne samlingen ble litt annerledes enn andre, da våre driftige trenere, Vibeke og Endre lanserte en konkurranse som gikk over hele helga. Gjengen ble delt inn i grupper og alle deltakerne sanket poeng til laget på sin egen innsats gjennom helga. Av punkter som ga poeng kan vi nevne;
- Fargerike tallerkener ved måltidene – det er det ikke noe problem å få til når man befinner seg på Storefjell, for her er matutvalget stort.
- Tidsnok oppmøte til alle økter og innsats på øktene – Er det noen som er tidsnok ute til ting så er det denne gjengen, og innsatsen på øktene hadde trenerne lite å utsette på.
- Ha det ryddig på rommet – Inspeksjon ble gjennomført hyppig, og enkelte drøyde nok litt med å åpne dørene når Vibeke og Endre kom, var det «panikk-rydding» som foregikk?? Hos mange var det tellekanter på alt av tøy som sikkert førstegangssoldater har noe å lære av….
- Gjennomføre en underholdning på lørdagskveld på 5 minutter – Her var variasjonen stor fra dans til Kahoot. Noen grupper la virkelig ned et stykke godt arbeid her og det ble en trivelig kveld hvor også en vinner fra helgekonkurransen ble kåret. Og premien ble selvsagt delt med alle andre, både ledsagere, trenere og konkurrenter, så raus er man med hverandre i denne fantastiske gjengen.

planlegging av lørdagens underholdning.

På den avsluttende langturøkta søndag ble det lagt inn en ny vri, den ble viet til stolpejakt. Alle både ledsagere og utøvere lastet ned app på telefonene, slik at man fikk registrert antall stolper. Dette var en stor motivasjon under selve turen, tiden gikk mye raskere. Det ble flere ulike grupper da noen løp, mens andre gikk. Med god hjelp av alle foreldre så gikk dette relativt smertefritt for seg, og alle var fornøyde etter økta og godt slitne.

Vi takker for god service på Storefjell Resort Hotell, og ser fram til å komme tilbake på snø til vinteren.
Takk til en og hver, sammen gjorde dere denne samlingen til en flott helg.

Er det andre som har lyst til å være med på neste samling, så er den 14.-17. februar 2019 også da på Storefjell – invitasjon og påmelding kommer på våre hjemmesider;

Bilder og videosnutter fra samlingen kan dere finne ved å følge oss på Facebook; Skiforbundet Funksjonshemmede og på Instagram – Skiforbundetfh