Sommerskiskole 2016

Årets sommerskiskole på Savalen er historie, men forhåpentligvis lever minnene etter gode opplevelser hos deltakerne lenge.

Rekruttlagets nye trener; Magnus Evenby har ført i pennen en liten rapport fra årets Sommerskiskole;

"Nok en gang var det duket for den tradisjonelle Sommerskiskolen for syns- og bevegelseshemmede på Savalen i regi av Hedmark ski- og skiskytterkrets. Noen kom til Savalen med mange tidligere sommerskiskoler i bagasjen, for andre var det første gang. Felles for alle, et mål om en uke bestående av god trening og mye sosialt samvær.

I løpet av søndagen var de fleste på plass og sjefen for uka, Emil, hadde god kontroll på det meste. For de fleste startet samlingen med en rolig rulleskiøkt på søndag ettermiddag, mens den virkelige treningen begynte med i5 intervaller i alpinbakken mandag morgen. Johannes hadde forberedt seg mentalt til denne økta i flere dager og jeg tror han var fornøyd med å få den ut av verden. Det ble en knallhard økt og det hjalp ikke at vi hadde med oss en lokal «hare» fra Tynset. Mens de stående svettet i alpinbakken fikk piggerne bryne seg på asfalten med sine intervaller. Derfor var det en sliten og fornøyd gjeng som gikk til lunsj den dagen.

Sommerskiskolen yngste deltakere, Emil og Endre med sine ledsagere Tobias og Mathias i starten på intervalløkta!

Tirsdagen startet med en kombinert utholdenhet og styrkeøkt i regi av rekruttlagets skytetrener, Tor Petter. Der pensjonister kvelden før hadde svingt seg til musikalske toner, lå nå sprek ungdom strødd på gulvet i alle mulige positurer. Deltakerne fikk prøve seg på en rekke nye øvelser, men også flere gamle kjenninger. Det er fint å ha noe å jobbe med fremover!

Kvelden ble som tredje kveld på rad brukt på rulleski, mens alle egentlig gledet seg mest til dagen som skulle komme.

Onsdag startet vi bilene ved halv ni-tiden og transporterte oss selv og deltakere til Ørvilldalen, der fjelltur sto på programmet. Det ble lagt opp til to mulige ruter til det endelige målet, Bratthøa. Turen ble en oppvisning i fjellets ustabile vær og å si at vi var innom alle årstider minst fem ganger er ingen overdrivelse. Men vi som driver med vinteridrett, vi tåler vær og vind!

Toppen nådd - gruppa som gikk opp fra Bratthøvollen har nådd dagens mål Bratthøa!!

Ved endt fjelltur sto grilling og kubb på programmet i nydelige omgivelser på sætra til Anne Ragnhild. Både mennesker og kuer var meget fornøyde med oppholdet, ikke alle like fornøyde med resultatet i kubbturneringa.

Torsdag startet med en kombinert rulleski og padleøkt, for rekruttlagets del en actionfylt padleøkt. I løpet av kun få minutter kantret Knut og en dramatisk redningsaksjon ble iverksatt, før han etter hvert kom seg på land og fikk motsatt hjertekompresjoner av Jan Olav.

Det skal sies at både gutt og kajakk kom fra ulykken i god stand og førstnevnte med et bredt smil om munnen - uvist om det var fordi at han hadde badet eller slapp unna en lengre padleøkt......

Ukas snakkis var det tradisjonsrike testløpet og til dette var også halve landslaget under ledelse av Lars og Kjell Arne kommet til Savalen. Fra starten gikk tok det 17:27 før førstemann var i mål, denne gang var dette Eirik i spurtduell med ledsager Arvid.

Eirik og Arvid - dagens raskeste på testløpet...

I tradisjon tro stilte både utøvere, støtteapparat og denne gang også fedrene Vegard og Jon. Imponerende nok pigget Kjetil opp hele den knallharde løypa etter kun noen uker i piggkjelke, det står det respekt av!

Kjetil er nok glad for at mållinja er innen rekkevidde - godt jobba!!

Samlingen ble avsluttet ved lunsjtider fredag etter en uke som oppfylte målet om god trening og sosialt samvær.

Se flere bilder fra Sommerskiskolen på våre facebooksider, Skiforbundet FH