Utøverne i sentrum

IL Skrim Ski ville minske frafallet av skiløpere i klubben – løsningen var en treningsgruppe for de som ønsker å trene, uten å måtte gå skirenn.

IL Skrim Ski ligger i Kongsberg, og er en del av Skrim idrettslag som er et fleridrettslag. Klubben tilhører Buskerud Skikrets og har cirka 350 medlemmer. IL Skrim Ski ønsker å tilrettelegge slik at alle som liker å gå ski, skal ha muligheten. Med gode treningsforhold på Heistadmoen Skistadion, dyktige trenere og engasjerte tillitsvalgte, ligger alt til rette for gode treningsøkter med høy aktivitet.

Tilbud til alle

I løpet av ungdomsårene opplever mange skiklubber et frafall i aktive medlemmer. Som et tiltak for å beholde enda flere har Skrim opprettet en treningsgruppe kalt "oransje gruppe". Dette var etter initiativ fra utøverne i klubben. Det var ønske om et allsidig tilbud med et bredt program. Klubben lyttet, og det ble raskt satt i gang tiltak for å møte skiløpernes ønsker.

Den oransje gruppen er til for de som er glad i å trene, liker å gå på ski, men som ikke har ønske om å gå skirenn. Treningsgruppen kan også kombineres med andre grupper hvor utøverne selv kan bestemme om de vil delta eller ikke. Leder i klubben, Kjetil Grongstad, forklarer at den oransje gruppen er et tiltak til de som ikke satser, men som liker å trene, liker å gå på ski, trives i skimiljøet og vil være med venner.

- Den oransjegruppen går litt på siden av de andre gruppene. Den er for 13 åringer og oppover. De gjør kanskje litt andre ting enn å trene rene intervaller og langkjøringer, det er litt annen type trening, forteller Grongstad.

På spørsmål om hvordan tilbakemeldingene fra utøverne har vært forteller lederen at den er svært positiv.

- God respons, mye positive tilbakemeldinger. Og det gjenspeiler seg i den rekrutteringen vi har, noe som egentlig startet før jeg ble en del av skigruppa, sier lederen.

Inndeling

IL Skrim Ski bruker fargekoder som gruppeinndeling. Inndelingen baserer seg i hovedsak på alder, nivå og ambisjoner. Fargeskalaen gir en indikasjon på hva skiløperne skal jobbe med, og eventuelt hva de må mestre for å kunne rykke opp til den neste fargen. Fargeskalaen starter på lyseblå og ender i sort. Det sportslige arbeidet er bygd på utviklingstrappa i langrenn og Skiforbundets utviklingsmodell.

IL SKRIM SKI UTVIKLINGSTRApp langrenn SKIFORBUNDETS UTVIKLINGSMODELL

Skiglede

Fokuset til den oransje gruppen er at det skal være gøy å trene, og at man ikke trenger å ha en drøm om å bli toppidrettsutøver for å gå på ski. Her skal alle som liker å gå på ski ha muligheten til å trene og delta.

Per Olve Tobiassen er trener for den oransjegruppen, også kalt skigledegjengen, ifølge han selv. Han forteller at jobben som skitrener er givende.

- Det er veldig bra miljø i klubben, godt samhold og ungene gleder seg til å dra på skitrening, og da er det gøy å være skitrener. Og da er det ikke så vanskelig å si ja til å være skitrener et år til, sier Tobiassen.

Per Olve Tobiassen forteller at han liker å gjøre litt alternativ trening. Og at responsen fra skiløperne er positiv.

- Vi har en del morsomme aktiviteter. Vi må alltid gjøre litt sånn smågærne ting. Det ønsker de hver gang, sier han.

De spiller hockey, har fartskonkurranser, baklengskjøring og andre aktiviteter. Det er skal være gøy å være med, og det skal være gøy å trene. Tobiassen legger også til at de trener kondis med intervaller og staking.

Godt miljø i klubben

I skiklubbens strategiplan for perioden 2015-2019 står det at deres visjon er å gi barn, unge og voksne et godt miljø som er trygt, sosialt og utviklende. Klubben har opplevd forbedring i rekrutteringen de siste årene, noe som kan indikere at klubbens strategi og visjon fungerer.

Et tiltak for et trygt og sosialt miljø er tilbudet klubben har til de minste i klubben. På mandager lager foreldrene kveldsmat til de minste, mens barna trener. Ansvaret går på rundgang, og når treningene er ferdig spiser de kveldsmat sammen i kafeteriaen.

I tillegg til skiløperne er det frivillige apparatet viktig, og uten dugnadsarbeid hadde ikke klubben gått rundt. Et eksempel på den gode dugnadsånden i klubben er Skrimreserven. Skrimreserven er en gruppe eldre mennesker som med stor dugnadsånd drifter kiosken på Heistadmoen. Leder Kjetil Grongstad uttrykker stor takknemlighet til den gode hjelpen klubben får. Han forteller at klubben ikke hadde vært den samme uten alle menneskene som frivillig går sammen og jobber for et felles mål.

IL Skrim er en klubb for alle, hvor alle er velkomne og et sted der utøverne er satt i sentrum gjennom et godt, tilrettelagt aktivitetstilbud.

Skikretsen

Fanny Marie Endresen er styremedlem i Buskerud Skikrets, hun forteller at IL Skrim Ski er et veldig godt eksempel på en skiklubb som praktiserer SUM. Hun er imponert over tiltaket skiklubben har satt i gang.

- Det er spesielt måten trenerne tilpasser seg utøvernes ønsker og behov på, som er ganske unik, forteller hun.

Endresen mener at IL Skrim Ski har knekt koden hva gjelder å beholde skiutøvere gjennom hele barne-og ungomdsperioden. Hun mener at andre klubber kan få til det samme.

- Dette er et tiltak som flere klubber enkelt kan få til – tilrettelegge skitreningen ut ifra utøvernes ønsker og behov, avslutter hun.