Uttak jentesatsning 2022-2023

Norges Skiforbund har uttatt 17 jenter i freeskis jentesatsingsprosjekt for sesongen 2022-2023.

Sammen med DNB og Olympiatoppen startet NOR freeski i 2021 et eget satsningsprosjekt for jenter. Det overordnede målet er å sikre en trygg og jevn utvikling for jenter, i det som historisk sett har vært en mannsdominert idrett. Det er en glede for NOR freeski å videreføre prosjektet kommende sesong og presentere årets satsningsgruppe.

– Det er svært gledelig at vi sammen med DNB kan videreføre satsningsprosjektet for jentene. I løpet av fjorårssesongen erfarte vi at jentene hadde god progresjon, og ikke minst at prosjektet skapte et godt samhold blant jentene. Vi har stor tro på at dette prosjektet vil være med på å løfte freeskijentene ytterligere i årene fremover, forteller sportssjef i freeski i Norges Skiforbund, Christoffer Schach.

Her er NOR freeskis satsningsgruppen for 2022/2023, som består av 17 jenter i alderen 13-19 år:

• Ailin Formo, Gausdal Skilag
  • Aleksandra Jenssen, IL Heming
  • Anna Celia Haugeplass, Geilo IL
  • Helle Haugland Fossengen, Voss Freestyleklubb
  • Ingrid Gullhagen, Ål IL
  • Ingvild Hagland, IL Heming
  • Kristi Stølen, Ål IL
  • Martine Alexandra Tamburstuen, Bærums Skiklub
  • Mathea Leonardsen, IL Heming
  • Nora Wold Lunner, Hakadal Jibbegruppe
  • Saga Linea Skeie-Søreide, Voss Freestyleklubb
  • Sandra Pedersen, Lillehammer Skiklub
  • Signe Roaldset Fiske, Surnadal IL
  • Simone Joranger, Geilo IL
  • Sigrid Husemoen, Lillehammer Skiklub
  • Tyra Erikka Kvalsvik Tranås, IL Heming
  • Vår Sæthereng, Harestua Alpint og Freeski

Les mer om prosjektet HER.