NSF Langrenn hederspriser 2023

Norges Skiforbund Langrenn har delt ut årets hederspriser, der Tormod Bjerke, Follebu Skiklubb, og Kirsten Bråten, Lalm IL (årets ildsjeler) og Skrautvål IL (årets klubb) var blant vinnerne. Skikretsen gratulerer med prisene, vel fortjent!

NSF Langrenn gir hvert år ut hederspriser til dedikerte ildsjeler og fremragende langrennsklubber for deres uvurderlige bidrag til den norske langrennssporten. Årets vinnere har vist ekstraordinær dedikasjon og lidenskap for sporten. Kåringen av årets ildsjeler og langrennsklubber er en mulighet til å anerkjenne de som jobber i kulissene, og de som driver skiklubbene på grasrotnivå.

Skikretsens vinnere vil motta sine priser og litt ekstra heder og ære på skikretsens høstmøte langrenn torsdag 26. oktober på Honne Konferansesenter på Biri.

Her er årets vinnere:

Årets langrennsklubber

• Skrautvål IL, Oppland Skikrets
  • Røros IL, Sør-Trøndelag Skikrets
  • IL Aasguten, Nord-Trøndelag Skikrets

Skrautvål IL, Oppland Skikrets
Skrautvål IL mottar prisen for årets langrennsklubb pga. deres framtidsrettede fokus, evne til å tenke  nytt – og for god satsning på bredde- og rekrutteringsarbeidet de siste årene.

Klubben har bred og god aktivitet, både klubben alene og som en del av samarbeidsprosjektet Valdres Ski. De har klart å skape et godt sosialt miljø, og antall medlemmer er økende. Det rapporteres om særdeles god deltakelse – og god stemning – på klubbrennene som arrangeres ukentlig gjennom hele vinteren.

I mars 2022 lagde de sammen med skikretsens skiklubbutvikler vinterens største happening, med det som var forløperen til alle Skisprellene i 2023, Åpen Stadion, på Valdres Skisenter. Med stort og smått var det over 170 mennesker innom i løpet av en helt vanlig onsdag ettermiddag.

Hjemmearenaen til Skrautvål IL er Valdres Skisenter. Her er det laget en god arena for både skileik og langrennscross, med belysning og mulighet for lån av skiutstyr. Valdres Skisenter er også utgangspunkt for det store løypenettet i området, som kjøres opp av Leirin Løypelag – som eies og drives av Skrautvål IL.

Klubben har et solid arrangørmiljø, som arrangerer kretsrenn hvert år. De siste årene har de gått litt ekstra i bresjen for langrennscross, og har arrangert krets- og cuprenn i denne stilarten. Kommende vinter ønsker de å satse enda litt større og inviterer til Valdres Skifestival, et sosialt breddearrangement over to dager i mars.

Klubben har nå også overtatt det tradisjonsrike turrennet Valdresmarsjen, fra Beitostølen til Danebu i Aurdalsåsen. Dette er nå døpt om til Valdres Skimaraton og endelig tatt inn under idrettens vinger og har blitt et terminfestet turrenn.

Klubben er også ansvarlige for den populære Skardåstrimmen, for de som går mer i turtempo i de flotte turløypene i området.

Røros IL, Sør-Trøndelag Skikrets
Røros IL får årets klubb pris for sin imponerende innsats med å gjenopplive langrennssporten i regionen. Klubben har strategisk jobbet med kostnadseffektive tiltak, sosiale aktiviteter, samarbeid med naboklubber og utlån av skiutstyr for å tiltrekke og beholde medlemmer. De skiller seg ut ved å oppmuntre naboklubber til å arrangere skirenn igjen, og ved å engasjere medlemmer i lokale renn med insitamenter som minibussturer og pizza. Dette målbevisste arbeidet er synlig på sosiale medier og har gjenopplivet rekrutteringen i klubben og naboklubber.

IL Aasguten, Nord-Trøndelag Skikrets
IL Aasguten mottar årets langrennsklubb pris for sin fremragende innsats i å utvikle langrennssporten i Levanger. Klubben har en inkluderende tilnærming, sterkt sosialt samhold, og imponerende rekrutteringstiltak, som skileikaktiviteter og klubbkarusell. De har også sterk deltakelse i skirenn, og flere juniorsatsende utøvere. IL Aasguten har et stabilt, frivillig miljø med dedikerte trenere og dyktige arrangører. Deres arbeid har blitt anerkjent med skikretsens «Årets lagsutmerkelse» for sesongen 22/23

Årets ildsjeler

• Tormod Bjerke, Follebu Skiklubb
  • Kirsten Bråten, Lalm IL
  • Kjetil Bjørset, Førde IL
  • Berit Tovmo, Singsås IL
  • Esten Kolstad, Henning IL
  • Vigleik Tysseland, Samnanger IL

Tormod Bjerke, Follebu Skiklubb
Tormod Bjerke har vært en sentral brikke i skimiljøet i Gausdal i en årrekke. Som leder i Follebu Skiklubb i mange år (og er fortsatt leder) har han lagt ned en betydelig frivillig innsats for skimiljøet i Follebu. Det er ikke tilfeldig at den lille skiklubben i Follebu har produsert toppløpere som Mattis Stenshagen og søstrene Nordlunde.

Tormod ble da også tildelt Ildsjelprisen 2023 av Gausdal kommune. I begrunnelsen for tildelingen av prisen ble det der trukket fram at han er et ja-menneske med stor ansvarsfølelse, kunnskapsrik, hardtarbeidende, lavmælt på egne vegne, men verdsatt av svært mange. Vi stiller oss 100% bak den begrunnelsen.

Tormod er en viktig ressursperson når det gjelder planlegging og gjennomføring av arrangement, ikke bare i egen klubb, men også naboklubber – på både klubb-, krets- og nasjonale renn. Han har vært primus motor for Gausdalsrennet i mange år, og i 2023 gjorde han seg også bemerket som sportslig leder for NM og VM i vintertriatlon på Skei, og han skal ha mye av æren for at Gausdal fikk vist seg fram som et solid vertskap for arrangement av høy internasjonal klasse. I 2024 står han i spissen for arrangøren som skal ta imot juniorene til NC finaler på Skeikampen.

Kirsten Bråten, Lalm IL
Kirsten har hatt verv i Lalm IL i en årrekke. Hun tok over som leder i skigruppa i 2003, en jobb hun har hatt siden, altså i 20 år. Like lenge har hun vært med i styret, i mange år som kasserer. Hun har også vært med i styret for Heidalskogen skianlegg, et samarbeidsprosjekt mellom Lalm og Heidal IL.

I hennes tid har Lalm IL hatt mange store utbyggingsprosjekt som:

• Diverse utbygging ved Heidalskogen skianlegg
  • Renovering av idrettsplassen med nytt rødstubbdekke
  • Rulleskiløype
  • Nytt klubbhus og styrketreningsrom
  • Freesbeegolf-bane (en av dalens mest besøkte)

I tillegg til å være med på dugnad har Kirsten også hatt økonomiansvar for mange av disse prosjektene. Hun er engasjert og involvert i det meste som skjer i laget og er alltid med og hjelper til med et eller annet ved arrangementer og treningsaktiviteter. Alt fra planlegging og forberedelser til servering av saft og annet. Hun er ofte ikke den som stikker seg mest fram, men fyller desto mer i rollen som tilrettelegger, praktisk gjennomfører og sikrer alle de små detaljene for at alt skal fungere så godt som mulig for de som skal utøve aktivitet.

Kjetil Bjørset, Førde IL
Kjetil Bjørset har vært en sentral skikkelse i utviklingen Langeland Skisenter og spilte en nøkkelrolle i at senteret ble hedret som «årets anlegg» av Norges Skiforbund 2027 i forbindelse med rulleskianlegget. Han har vært styreleder ved Langeland Skisenter siden 1995 og har hatt flere verv i sogn og Fjordane Skikrets. Kjetil har også vært aktiv som speaker under Førde IL langrenn sine renn og deltatt i kurs i regi av NSF. Han har vist en imponerende innsats og dedikasjon til langrennssporten.

Berit Tovmo, Singsås IL
Berit har gjort en imponerende innsats for Singsås IL og Sør-Trøndelag Skikrets. Hun har ledet prosjekter for å forbedre forholdene for skiløpere, inkludert bygging av en garasje for tråkkemaskin og en ny speakerbu ved lysløypa. Deltakelsen i lysløperennene har økt, og terrengløpet Hundåskarven om sommeren har blitt en suksess.

Berit revitaliserte det tradisjonsrike Singsåsrennet, noe som førte til økt deltakelse. Som soneleder i Gauldal i Sør-Trøndelag Skikrets har hun gjort sonen til en av de mest aktive i skikretsen, koordinert arrangementer som turrenn, kretsrenn og sonerenn. Berit bidrar også som TD i kretsen og er alltid positiv og hjelpsom.

Esten Kolstad, Henning IL
Esten har vært en hjørnestein i skiidretten siden 1980-tallet, med en imponerende insats i Henning IL og Henning Skilag. Han har hatt flere viktige verv, inkludert leder, kasserer, og i sportslige og økonomiske utvalg. Selv etter at hans egne barn sluttet med idrett, har han fortsatt sitt engasjement og åpent sitt hjem for utøvere.

Esten har deltatt i samlinger og konkurranser i ulike roller, fra smører til administrativ leder, og har alltid fokusert på idrettsglede, samhold og miljø. Han mottok fortjent skikretsens «årets ildsjel» for sesongen 2022/2023.

Vigleik Tysseland, Samnanger IL
Vigleik har viet nærmere 40 år til langrennssporten uten å si nei til en eneste utfordring. Han har vørt en treningsressurs for utallige skiløpere fra Samnanger, ledet an i anleggsutvikling, tatt ansvar for løypepreparering og vært en sentral person under gjennomføringen av arrangementer. For skikretsen fungerer Vigleik som pålitelig TD og en positiv bidragsyter på møter og samlinger gjennom året. Han stiler også gjerne opp for naboklubber og utøvere, enten det dreier seg om løypepreparering eller en annen hjelp knyttet til trening og aktiviteter.

________________________

NSF Langrenn gratulerer alle vinnerne og takker dem for deres uvurderlige bidrag til norsk langrenn. Deres innsats inspirerer oss til å fortsette arbeide for å utvikle og styrke denne flotte sporten i årene som kommer.

Her ser kan dere se tidligere vinnere av prisene