Grasrottrener

Norges Skiforbund i samarbeid med Norsk Tipping har utviklet et nytt kurs kalt Grasrottrener. Ønsker DIN klubb å arrangere kurs?

Hva er grasrottrenerkurs?
Målet med kurset er å utdanne Grasrottrenere som kan tilrettelegge og skape skiaktivitet for de som skal lære å gå på ski/rulleski

Kurset er myntet på kursdeltagere som skal gi begynneropplæring på ski.

Kurset egner seg også godt for barnehageansatte, foreldre, barneidrettstrenere, allidrettstrenere og trenere generelt som ønsker å jobbe for å skape skiglede og drive skiopplæring på en entusiastisk måte.

Grasrottrener er et selvstendig kurs, men inngår som en del av NSF sin trenerløype.

Oppbygging og gjennomføring av kurset
Kurset er lagt opp med 4 timer praktisk jobbing ute, og resten er lagt opp som teori.
Den praktiske gjennomføringen er lagt opp med en kurslærer som gjennomgår de viktigste prinsippene for planlegging og gjennomføring av aktivitetene.

Teorien er lagt opp som selvstudier (e-læring) med tekst og videoer, og spørsmål som skal reflekteres over og besvares.

Etter bestått praksis og teori gir Norsk Tipping en vest til trenerne som bevis på bestått kurs.

Kurset krever ingen forkunnskaper.

Læringsmål:

• Ta på ski
  • Reise seg opp etter fall
  • Gli på skiene
  • Gå sidelengs i motbakke
  • Gå fiskebein i motbakke
  • Kjøre slak nedoverbakke
  • Stoppe

Ønsker DIN klubb å arrangere kurs?
Vi stiller med kursholder, og det er ingen kursavgift. Det er også mulig at flere klubber går sammen om å gjennomføre et kurs.

Alle klubber som stiller med 4 eller flere deltakere, får en utstyrspakke av Norsk Tipping.

Send en epost til oppland@skiforbundet.no

nif-epi04, 04