66 utøvere til Lillehammer

Norges Skiforbund har uttatt 66 utøvere til helgas World Cup-renn i nordiske grener i Lillehammer.

Slik ble langrennsløypene til på skiskytterstadion. Nå er løypenettet blitt utvidet med kunstsnø siste dagene.

Les også: Se hvem som stiller for Norge. Her er hopptroppen, her er kombinerttroppen og her er langrennstroppen

– Endelig er vi klare for å arrangere verdenscuprenn i Norge igjen. Dette er de første WC-rennene på norsk jord siden mars 2020. Det har vi virkelig sett fram til. Lillehammer-weekenden blir full av høydepunkter med både hopp for kvinner, kombinert og langrenn. Spesielt hyggelig er det å ønske velkommen til tidenes første kombinert WC-renn for kvinner i Norge. Med tredobbelt fra VM i Oberstdorf, har vi store forventinger til denne øvelsen som vi har til resten av helgen. Jeg håper at publikum møter opp. Det er gratis inngang og god plass slik at det er mulig å opprettholde god avstand. En stor takk til arrangøren som på tross av lite snø og krevende forhold, er grundig forberedt til å ta i mot den internasjonale skifamilien på nytt, sier skipresident Erik Røste.

Ny langrennsarena, skiskytterstadion.

Inviterer til folkefest

I forbindelse med World Cup i nordiske grener på Lillehammer 3.-5. desember ønsker Olympiaparken å invitere hele regionen til folkefest i Lysgårdsbakkene og Birkebeineren skistadion. Arrangørene gjør en vri og tilbyr i år gratis inngang til alle som vil oppleve et av byens største arrangementer. Snømangel og utfordringer etter den kraftige vinden har gjort at det er blitt endringer i programmet, og langrennsarenaen er flyttet til skiskytterstadion.
– Endelig er vi i gang igjen med store vinterarrangementer og kan ønske både aktive og publikum velkommen tilbake på arenaene. Dette er starten på en fantastisk vinter på Lillehammer med VM i snøsport i januar for parautøveirne og Raw Air i mars i tillegg til en rekke større og mindre skiarrangementer for både bredde og elite. Selv om det ble endringer i arrangementet, ønsker vi å skape en skikkelig folkefest for Lillehammer. Jeg håper at dette vil være til stor glede for både byens innbyggere og turister, forteller administrerende direktør i Olympiaparken, Per Olav Andersen.
Årets arrangement blir også Norges første World Cup-renn for kvinner i kombinert.
– Vi håper at hele byen kommer for å se i begge arenaer. Vi anbefaler publikum å ta turen helt inn på skiskytterstadion hvor man vil få komme tett på mål- og startområdet og oppleve hele showet. I tillegg håper vi på fulle tribuner i Lysgårdsbakkene, sier Andersen.

Arrangørene har fått produsert nok snø i hoppbakkene.

Se program og alt om World Cup Lillehammer på arrangørenes nettside

nif-epi04, 04