Viktig endring

- Med dette vedtaket vil alle bli rettmessig kåret til mestre uavhengig av om det er kretsmesterskap eller norgesmesterskap. Dette har vært en regel som har blitt hengende igjen og som vi nå er fjernet, sier skipresident Erik Røste

Det kåres mestere både i VM for funksjonshemmede og Paralympics selv om klassene er små. Skistyret besluttet på møtet nylig at det heretter skal kåres norske mestere i funksjonshemmedes klasser, og at det skal deles ut medaljer og diplomer på lik linje med alle andre grener og øvelser uavhengig av deltagerantall. Dette betyr at det fra og med kommende sesong vil bli kåret norgesmestere i langrenn i klassene stående og sittende for junior og senior. Mesterskapet for funksjonshemmede i 2017 er for øvrig lagt inn i NM del 1 på Lygna 2.-5. februar.

Fakta
I Norges Skiforbund har det til nå vært slik at det må være minimum svv deltagere i funksjonshemmedes klasser i langrenn for å kunne kåre norske mestere. Deltakerne har blitt premiert på lik linje med deltakere i klasser med flere enn syv deltakere, men de fikk ikke medalje og diplom og kunne heller ikke kalle seg norsk mester. I klasser for funksjonshemmede er det som oftest færre enn syv deltakere og dette betyr at det sjelden eller aldri har blitt kåret norske mestere i disse klassene.