Kjetil Andre Aamodt (i midten) går inn i styret Alpin VM 2029 AS. Fra venstre Roger Bergersen, Lena Hope, Eirik Frantzen, Erik Plener (daglig leder), Knut-Eirik Dybdal (styreleder), skipresident Tove Moe Dyrhaug og Sigbjørn Aanes. Sverre Seeberg og Erik Røste var ikke tilstede da bildet ble tatt.

Kjetil Andre Aamodt jobber for VM i Narvik

Narvik søker VM alpint 2029 - og en av verdens fremste alpinister gjennom tidene skal bidra aktivt i arbeidet for å sikre alpin-VM til Norge.

Norges Skiforbund (NSF) og Narvik kommune gjør som de før har varslet: De søker VM i alpint 2029, lagt til Norge og Narvik. Søknaden leveres 1. mai 2023.

Kjetil Andre Aamodt (51), som fra 1991 til 2006 tok 8 medaljer i OL og 12 i VM, har gått inn i styret i søkerselskapet Alpin VM 2029 AS.
- Traseer fra fjell til fjord vil gi alpinsporten et løft internasjonalt. Løypene gir spektakulære bilder, og med et alpinanlegg midt i byen blir dette et unikt og kompakt arrangement, sier Kjetil Andre Aamodt om Norges kandidat, Narvik.
- Narvikfjellet har som det fremste alpinanlegget i arktisk solid arrangements-erfaring. Og gjestfrihet og et sterkt lokalt engasjement har blitt et varemerke, sier han.
At Narvik ikke fikk VM 2027 var ikke overraskende.
- De færreste får det på første forsøk. Men en særdeles sterk søknad og meget gode presentasjoner har gjort Narvik bedre kjent.
- Husk, Norge har aldri arrangert VM, foruten i 1952 samtidig med OL. Men vi har 67 medaljer i alpint, av dem 25 gull.
- Selvsagt skal vi arrangere VM på hjemmebane, sier Kjetil Andre Aamot.
Styret i det internasjonale skiforbundet FIS tildeler VM alpint 2029 på et styremøte i Reykjavik i mai 2024.

Styret i VM-selskapet:
Knut-Eirik Dybdal (leder), Eirik Frantzen, Kjetil Andre Aamodt, Tove Moe Dyrhaug, Sigbjørn Aanes, Sverre Seeberg, Lena Hope og Erik Røste.
Daglig leder er Erik Plener.

nif-epi04, 04