Kulturminister Abid Raja befarte VM-anlegget i Narvik i helga – og varslet at Regjeringen stiller med statsgaranti som overleverte Eirik Frantzen, styreleder i Narvikfjellet Allmenn AS. Bak; kommuneledelsen og øvrige som jobber for Alpint VM 2027. (Rune Dahl)

Stiller opp med 280 mill. til alpin-VM i Narvik

Regjeringen stiller opp med statsgaranti på hele søknadsbeløpet - 280 millioner kroner - for å realisere VM i alpint i Narvik i 2027.

Fra 2. toppen 1.150 meter over Narvik by blir starten for utfor herrer i 2027, hvis Norge tildeles VM i alpint i 2027. Foto: Kjetil Janson

– Kulturmønster Abid Raja gladnyhet i dag er et svært viktig bidrag på veien til at Norge for første gang kan få muligheten til å arrangere alpin VM. Norge er ikke den største alpinnasjonen, men med helt urolige resultater de siste 30 årene. Nå kan drømmen gå i oppfyllelse for våre utøvere endelig kan få delta i et VM på hjemmebane. Narvik har det unike som gjør at vi denne gangen har stor tro på at vi kan lykkes. En stor takk til kulturministeren og regjeringen som med dette virkelig ser ringvirkningene av hva et VM i Narvik betyr for Narvik, Nord-Norge og Norge og ikke minst for norsk alpint, sier skipresident Erik Røste.

Kulturminister Abid Raja lovpriser planene om et «arktisk VM» i 2027, med Narvik og Nord-Norge som vertskap. Hvis Det internasjonale Skiforbundet (FIS) velger Narvik som vertsby, vil det være første gang VM i alpint arrangeres i Norge.
– Narvik kan stille opp med noe helt unikt. Her har du fjord, fjell og by kombinert i en naturskjønn pakke. Narvik sine planer setter Norge på kartet som en konkurransedyktig kandidat, sier kultur- og likestillingsminister Abid Raja.
– Jeg er utrolig glad for å kunne fortelle at regjeringen stiller opp med 280 millioner, hele søknadsbeløpet, om søknaden til FIS går igjennom, sier han.

Spektakulært
Statsråden mener det er naturgitt at Norge som stor alpin- og skinasjon arrangerer et VM i alpint, som er et av verdens største vinteridretts-arrangement. Et VM som har løyper som går fra topper i 1.150 meters høyde og rett ned i en by og en fjord, blir helt spesielt.
– Et slikt mesterskap med spektakulære løyper mellom fjell og fjord, har ikke ski-verden sett før. Jeg visste det fra før, men etter befaringen denne helga er jeg 100 prosent overbevist, sier statsråden.

Nordnorsk glede
– Kulturministerens melding er meget gledelig. Statens bidrag er en utløsende faktor for full finansiering, og vi vil jobbe videre med det, sier styreleder i Narvikfjellet Allmenn, Eirik Frantzen.
Han sitter også i styret i selskapet Alpin VM 2027 AS.
– Vi jobber med den nasjonale fullfinansieringen og ikke minst med internasjonal påvirkning og markedsføring. Et spennende og krevende arbeid hvor blant annet Norges Skiforbunds ledelse aktivt er med.

Norges mulighet
– Vi gleder oss til fortsettelsen. Dette er Norges mulighet til å få et alpint ski-VM, og da er regjeringens positive støtte avgjørende, sier Eirik Frantzen

Første mulighet til å få et positivt vedtak i FIS-styret, er 26. mai 2022. Det er fire søkere til 2027-mesterskapet: Norge, Tyskland med Garmisch-Partenkirchen, Sveits med Crans Montana og Andorra med byen Soldeu.