Skisprell i Nordland

Vi skaper skiglede med lek og sosialt fellesskap. I Kick-off uka ble det arrangert 6 Skisprell arrangement av klubber i Nordland. Flere arrangement er under planlegging utover vinteren.

Skisprell er et nytt konsept satt i gang av Norges Skiforbund der hovedmålet er å tilrettelegge arena for enda mer skiglede ved å invitere til et åpent og gratis arrangement med inspirerende og sosial aktivitet. Det inviteres til skileik med ulike elementer der ungene får utfolde seg både oppover, nedover, under porter, over kuler og slalåmløype på flatmark.
I tillegg tennes det en bålpanne og serveres noe å spise og drikke til deltagerne.
Konseptet inkluderer alle skisportens grener, i nordland gjelder det for både alpint, hopp, kombinert og langrenn.

«Det skal være gøy å gå på ski, og da må vi også tilrettelegge for en sosial møteplass hvor barna kan få leke med ski på beina uten at de må føle på at de må være raskest eller ha det dyreste utstyret» sier skiklubbutvikler i Nordland Skikrets Stine Wike.

Denne uka er det gjennomført 6 skisprell arrangement av skiklubber rundt i fylket.

I Mo i Rana ble det arrangert Skisprell kveld i Fageråsbakkene der barna fikk prøve både slalom, hopp, kombinert og langrenn – et samarbeid mellom flere idrettslag; Bossmo og Ytteren IL, Mo Skilag, Rana Slalåmklubb og Polarsirkelen ski.

I Mosjøen fikk mellom 70 og 80 barn leke seg i slalombakken på slalåmklubben arrangement. På Røkland kom det over 130 stk. på Vingers Skisprell arrangementet på Vensmoen.

På Tverlandet samlet det seg over 50 barn som koste seg med ski og pølser. Bodø alpinklubb hadde fullbooket med 350 barn og ungdom i aktivitet mandag kveld. I Maskinisten i Bodø fikk rundt 50 barn utfolde seg med skisprell, bålkos og sosialt samvær, på Innstranda ILs arrangement.

«Dette har vært en så stor suksess at vi har allerede blitt ringt opp av flere klubber som ønsker å gjennomføre denne typen arrangement!» forteller Stine entusiastisk.

Ønsker din klubb å arrangerer "Skisprell", ta kontakt med skikretsen.