Stor aktivitet på dagsamling i Rygg!

Sist søndag deltok ca 60 barn, ungdom og voksne på dagsamling i langrenn i Rygg. I tillegg til aktiviteten ble "foreldremøte" med planer for sesongen gjennomført!

Invitasjon til alpinsamling i Hamra

Nord-Trøndelag Skikrets/alpinkomiteen i samarbeid med Steinkjer skiklubb og Inderøy inviterer til åpen familiesamling i alpint i Hamra, Tânndalen 28. november -1. desember. Påmeldingsfrist 21. november

Husk smørevettreglene!

På Vårmøtet til NSF Langrenn i mai 2017 ble det vedtatt regler for opphold og bruk av smørefasiliteter ved NSF arrangement.

Finpuss før sesongstart!

Seniorkretslagets andre snøsamling for året er lagt til Bruksvallarna i Sverige. De startet opp sist mandag og avslutter med Bruksvallsloppet i skøyting på lørdag.

Trenerkurs Alpint for Funksjonshemmede

Norges Skiforbund inviterer til Trenerkurs Alpint for funksjonshemmede 1. Kurset er et praktisk rettet kurs på 16 timer, som gir en grunnleggende og enkel innføring i skiaktivitet for funksjonshemmede. Gjennom konkrete og praktiske eksempler viser kurset hvordan man kan tilrettelegge for utvikling og lystbetont aktivitet.

Fra høstmøte i langrenn 26. oktober

Langrennskomiteen gjennomførte høstmøte med lagene i forbindelse med "Møteplassen 2019" i Steinkjer lørdag 26. oktober. Presentasjoner og referat fra møtet.

Utstyrsmidler for 2019

Det er mange som etterlyser utlysning av utstyrsmidler da dette tidligere har vært publisert tidlig høst.

TD/Arrangørkurs langrenn

Nord-Trøndelag Skikrets innbyr nye og gamle TD-er samt rennarrangører til TD-/arrangørkurs langrenn på Stjørdal 25. november, Steinkjer 26. november og i Grong 2. desember.

Startkontingentsatser

Skistyret har vedtatt en endring i startkontingentene for 2019-2020 sesongen for alle grener.

Olympiatoppens regionale kunnskapsturné 2019

Tirsdag 12. november på Campus Steinkjer inviterer Olympiatoppen utøvere, trenere, ledere, foreldre og andre interesserte til Olympiatoppens regionale kunnskapsturnè hvor fokus er på læring og utvikling på veien mot å bli en toppidrettsutøver.

Widerøe sportspriser

Skiforbundets kretser og klubber har mulighet til å benytte seg av Widerøes sportspriser og oppnå verdifulle fordeler i forbindelse med sin reisevirksomhet.

Viktig innspill til en god debatt på høstmøte

På skikretstinget i mai 2019 fikk styret mandat til å oppnevne en arbeidsgruppe for oppfølging av Granutvalgets rapport. Arbeidgruppens innspill til økt rekruttering vil bli drøftet på høstmøte lørdag 26. oktober.

180 millioner til VM på ski 2025

Kulturdepartementet gir Trondheim kommune og Granåsen tilsagn om 180 millioner kroner fra spillemidlene til utbygging av Granåsen skisenter for Ski-VM.

Telenor Karusellen 2019-2020 sesongen

Det er klart for en ny karusell! Vi ønsker å skape enda større aktivitet opp til og med 12 år, og inviterer klubber og lag til å arrangere Telenor Karusellen i sine lokalmiljøer.

Ildsjelpris til Eirik Sævik, Spillum IL

Under Norges Skiforbunds høstmøte i langrenn på Gardermoen i helga delte langrennskomiteen ut en rekke priser. Eirik Sævik, Spillum IL fikk fortjent tildelt Ildsjelprisen for sitt mangeårige arbeide for skiidretten. Skikretsen gratulerer!

Miljøsamling i Trysil

Norges Skiforbund kombinert inviterer til miljøsamling på snø for gutter og jenter i Trysil 1.-3. november.

Søknad om nasjonale renn

Søknadsfristen for nasjonale mesterskap i nordiske grener i 2022 og Norgescup i langrenn 2020/21 er 1. november.

NC-senior på Gålå 29.11.-01.12.19

Langrennskomiteen har reservert hytter i forbindelse med NC-senior på Gålå 29.11.-01.12.2019. Er det løpere utenom seniorkretslaget, Henning Skilag og andre team som trenger innkvartering?

Hommelvik Grand Prix

Jan Thomas Jenssen og Marte Skaanes vant årets Hommelvik Grand Prix. Se rennet i opptak.

Skikretsens høstmøte 26. oktober

Skikretsens høstmøte med klubbene vil bli avholdt lørdag 26. oktober på Steinkjer videregående skole i forbindelse med "Møteplassen 2019". Foreløpig rammeplan og påmeldingslink

Invitasjon til tverridrettslig ungdomssamling

Særidrettene ski, friidrett, orientering, skiskyting, volleyball, fotball, klatring, gym og turn og kampsport inviterer til tverridrettslig ungdomssamling for aldersgruppa 13-16 år (født 2004-2007) helga 25.–27.oktober i Steinkjer

Presenterte VM-søknaden

Trondheim 2025 presenterte søknaden for ledelsen i Det internasjonale skiforbundet (FIS) under høstmøtet i Zürich onsdag.

SAS sportspriser

Skiforbundets kretser og klubber har mulighet til å benytte seg av SAS sportspriser og oppnå verdifulle fordeler i forbindelse med sin reisevirksomhet.

Fremtidens langrennsløpere samlet

50 av landets nest beste langrennsløpere var på plass da alle Team Veidekke-lagene og rekrutteringslandslaget var samlet i Lillehammer for en storsamling sist uke.

Stor aktivitet på åpen langrennsamling i Mosvik

Sist helg var det stor aktivitet i forbindelse med åpen langrennsamling som ble arrangert i Mosvik av teknisk arrangør Inderøy IL. Hele 15 klubber var representert under samlingen. Noen samlingsbilder under

Rekordstor karusell

Snart er det ny søknadsfrist for klubbene. Aldri før har Norges Skiforbund registrert flere arrangører fordelt på grenene etter en vinter.

Resultater fra Den Gylne Tour

Mosvik IL og Inderøy IL gjennomførte et utmerket arrangement fredag 13. og lørdag 14. september og resultater finner du under.

Løypeseminar 2019

Nå kan du melde deg på årets løypeseminar 11.-13. november på Beitostølen.

Den gylne tour 13.-14. september

Snart klar for Den gylne tour. Kom å bli med. Enten som deltager eller tilskuer. De tre brødrene Northug stiller alle til start i Framverran. Er det noen som er i stand til å slå de på deres egen hjemmebane?

Den gylne tour 2019

Mosvik IL og Inderøy IL inviterer til Den Gylne Tour 2019 med løp i Framverran fredag 13. september og rulleskirenn på Inderøy lørdag 14. september.

Foreløpig samlingsplaner langrenn

Langrennskomiteen har i samarbeid med aktuelle samarbeidspartnere laget en foreløpig grovskisse for samlinger 13 år- junior for sommer/høst.

TD kurs på Lillehammer

Norges skiforbund inviterer til kurs for Teknisk Delegert i hopp og kombinert på Lillehammer 10.-11. august 2019. Lørdagen er også for eksisterende TDer. Kurset er gratis.

Alexander Stöckl

Vårmøte 2019

Hopp avholder sitt Fagmøte i forbindelse med Skiforbundets Vårmøte på Scandic Oslo Airport fra 14.-16.juni. Alexander Stöckl kommer; kommer du?

Svindal til trenerseminaret

– Jeg gleder meg til å komme, sier Aksel Lund Svindal foran Norges Skiforbunds årlige trenerseminar 1.-2. juni på Norges idrettshøgskole. Flere andre profilerte utøvere tar også turen på seminaret.

Referat fra ERFA-møte langrenn

ERFA-møtet i langrenn ble gjennomført 2. mai på Idrettens Hus i Steinkjer. I overkant av tredve deltakere fra 19 forskjellige klubber og to videregående skoler var representert på møtet.

Siv Jørgensen gjenvalgt som leder

Siv Jørgensen, Inderøy IL ble gjenvalgt som leder av skikretsen på Skikretstinget som ble avholdet onsdag 15. mai i Steinkjer. Oversikt over valgene for tingperioden 2019-2021 finner du under.

Skikretstinget 15. mai

Nord-Trøndelag Skikrets avholder Skikretsting onsdag 15. mai på Tingvold Park Hotel, Steinkjer. Tingdokumentene finner du under

Trondheim eneste søker

Seks kandidater kjemper om fire ulike verdensmesterskap i 2025. Trondheim er eneste søker til ski-VM i nordiske grener 2025.

Rennsøknader langrenn og turrenn 2019/2020

Da er det igjen tid for rennsøknader til kommende sesongs terminliste for langrenn og turrenn for sesongen 2019/2020. Alle rennsøknader må legges inn av klubbene i Sportsadmin innen 1. juni.

Langrennslandslag 2019-20

Langrennslandslagene sesongen 2019-20 er klare, med Emil Iversen, Ane Appelkvist Stenseth og Birgitte Skarstein i troppen.

Sunn Idrett-konferansen 14. mai

Hjertelig velkommen til Sunn Idrett Konferansen 2019. Temaet for året er «Når energien mangler – årsaker, konsekvenser og tiltak».

Trenerseminaret 2019

Norges Skiforbunds årlige trenerseminar for etter og videreutdanning av trenere, vil i 2019 avholdes 1-2. juni på Norges idrettshøgskole i Oslo.

Eventyrlig vintersesong

Freeskikjører Ulrik Samnøy avsluttet en eventyrlig vinter med gull i junior-VM i bigair i svenske Kläppen lørdag 13. april. Norge preget igjen årets junior-VM i alle Norges Skiforbunds grener.

ERFA-møte langrenn 2. mai

Langrennskomiteen i NTS inviterer klubbene og andre skiinteresserte til ERFA-møte i langrenn torsdag 2. mai på Idrettens Hus, Steinkjer. Påmeldingsfrist 28. april.

Skikretstinget 15. mai

Nord-Trøndelag Skikrets innkaller til skikretsting 15. mai 2019 på Tingvold Park Hotel, Steinkjer. Foreløpig rammeprogram, fullmaktsskjema og påmeldingsfrist er 1. mai.

Over 800 til start!

Det var over 800 som stilte til start til 5 og 10 kilometeren under helgas NM i langrenn. Det var både juniorer og seniorer til start som gjorde at de var så mange påmeldt. 290 kvinner og 518 menn.

NM-gull til IL Varden Meråker

IL Varden Meråker med Jørgen Sæternes Ulvang og Emil Iversen vant torsdagens lagsprint i langrenn under NM-del II på Lygna. IL Varden Meråker tok en sterk 5.plass i kvinneklassen med Anniken Jørgensen og Katrine Harsem på laget. Skikretsen gratulerer!

Holdenrennet 30. mars avlyst!

Værforholdene de siste dager med mye regn og vind har gjort at det er lite snø i løypetrasèn og mye overvann på myrene. I tillegg til dårlige værprognoser de neste dager med fortsatt mye regn, har medført til arrangøren dessverre må avlyse årets Holdenrenn.

NM-gull til Stian Saugestad i SG

Grongalpinisten Stian Saugestad vant mandagens NM i super-G i Hemsedal. Markus Fossland fra Stjørdal fulgte opp med en sterk 9. plass. Skikretsen gratulerer!

Markabygdarennet i langrenn avlyst!

Etter flere dager med mildvær, vind og regn har det gått hardt utover snøforholdene i Markabygda, i tillegg til dårlig værprognoser de kommende dager har rennledelsen besluttet å avlyse rennet!

Gleden unga viser, er lønna mi

Det er veldig mange ildsjeler i skimiljøet i Norge som legger ned utrolig mange timer for at man skal ha nypreparerte trikkeskinner til en hver tid. Det kjøres flere hundre mil med skispor hver dag.

Gleden unga viser, er lønna mi

Paralangrenn - World Cupavslutning i Japan

World Cup sesongen er avsluttet og trofeene er blitt utdelt i Sapporo, Japan. Norge fikk tre utøvere på sammenlagt pallen, Vilde Nilsen gikk til topps, mens Birgit Skarstein og Eirik Bye kom på andreplass

Resultater Inderøysprinten

Tett oppunder 100 deltagere viste gode skiferdigheter og det var mange fine dueller under Inderøysprinten onsdag kveld.

Minner om skikretsens utviklingsmøter i uke 12

Nord-Trøndelag skikrets inviterer klubbene i kretsen til utviklingsmøter i mars 2019. Første møte ble gjennomført på Skatval 4. mars, mens Steinkjer, 19.mars, og Høylandet 20. mars står for tur. Påmeldingsfrist 17. mars

NM junior avsluttet med kretsstafetter

NM junior på Savalen ble i dag avsluttet med kretsstafetter. Skikretsen stilte med 2 jentelag og 3 guttelag. Jentelagene ble nummer 16 og 43, mens guttelagene ble nummer 32, 57 og 95. Skikretsen gratulerer!

NM-gull til Astrid Stav

Astrid Stav vant dagens 15 km friteknikk under NM junior på Savalen. På to dager har Astrid kapret både en gull og sølvmedalje. Skikretsen gratulerer!

NM-sølv til Astrid Stav

Meråkerutøveren Astrid Stav gikk inn til andreplass på 5 km klassisk i junior-NM i langrenn fredag 8. mars. Skikretsen gratulerer.

Solid innsats på Erik Håker cup

18 løpere fra Nord-Trøndelag skikrets deltok på Midt-Norsk fartsuke og Erik Håker cup. Her samles de ivrigste alpinistene i Møre og Romsdal og trøndelagskretsene.

Telenorlekene 2019 flyttes fra Sauda til Vassfjellet

Norges Skiforbund har i samråd med Sauda IL – Alpint og Sauda Skisenter besluttet at det dessverre ikke er mulig å avvikle Telenorlekene 2019 i Sauda slik nåværende snømengde/føreforhold er og fremtidige værprognoser tilsier.

Resultater fra Vinnesprinten

Vinne Skilag arrangerte Vinnesprinten onsdagskveld, arrangementet hadde mange fine dueller på tvers av alder og kjønn i heatene.

Klart for NM junior langrenn på Savalen

8. - 10. mars er det klart for NM junior langrenn på Savalen. Rundt 40 utøvere fra NTS stiller til start, og skikretsen ønsker utøvere og støtteapparat lykke til med mesterskapet.

Per Nymoen - Gi mannen en stav!

Ny langrennsbok: En hilsen til «Langrenns-Norge» fra en bygutt som var meget interessert i idrett, men uten talent for de store prestasjoner. Via opplevelser i Oslomarka vaktes begeistringen for langrenn, som igjen førte til jobb i Norges Skiforbund.

Fluorkontrollene er endelig i gang

Etter en periode med intenst arbeid for å utvikle gode testmetoder og prosedyrer ble historiens første fluorkontroll gjennomført under hovedlandsrennet på Gålå i helga.

Se junior-NM direkte

Se helgas Se junior-NM i langrenn fra Savalen direkte på SKI-TV fredag, lørdag og søndag.

Kong Haralds Ungdomsstafett

Skikretsen stiller med to lag under Kong Haralds Ungdomsstafett i Holmenkollen søndag 10. mars. Langrennskomiteen har tatt ut følgende lag.

Få leken tilbake i løypa

Et basisanlegg skal gi utøvere både skiglede og mestringsfølelse, og det kan brukes i alle skigrener. Les mer om turneens runde nummer fem, i Alta.

Resultater Eiderennet

Årets Eiderenn i langrenn ble arrangert på Midterfjellet lørdag. Rennet var NA-karusell og inngikk også i Namdalsmesterskapet 2019, hvor finalen avvikles neste helg under Børgefjellrennet.

VM-bronse til Andreas Stjernen

Sprovahopperen Andreas Stjernen tok i dag VM-medalje da han sammen med Robert Johansson, Maren Lundby og Anna Odine Strøm tok bronse på dagens mix lag konkurranse i hopp i Seefeld. Skikretsen gratulerer med VM-bronsen!

Nytt VM-gull til Emil Iversen

Emil Iversen tok i dag sitt andre VM-gull da han sammen med Martin Johnsrud Sundby, Sjur Røthe og Johannes Høsflot Klæbo vant dagens stafett i Seefeld. Skikretsen gratulerer med VM-gullet!

Terminlistevisning på nett

Etter dagens oppdateringer på idrettens løsninger, er det en "heng" i terminlistevisningen. For å få frem riktige renn, trykk "se alle renn"

Status kretsrenn 2.-3. mars

Etter flere dager med mildvær, kraftig vind og regn har det gått hardt utover snøforholdene i løyper og bakker. Status for rennsituasjonen 2.-3. mars pr. 1. mars.

Ny bronsemedalje til Birgit Skarstein

Birgit Skarstein tok søndag sin andre bronsemedalje under Para-VM som avholdes i Prince George i Canada. Skikretsen gratulerer Birgit med dagens bronse på avslutningsdistansen.

VM-gull til Emil Iversen

Meråkerutøveren Emil Iversen tok i dag sin første mesterskapsmedalje da han sammen med Johannes Høsflot Klæbo vant dagens lagsprint i Seefeld. Skikretsen gratulerer med VM-gullet!

Follarennet avlyst!

Arrangøren Kolvereid IL må dessverre avlyse turrennet Follarennet søndag 24. februar på grunn av snømangel!

Invitasjon til utviklingsmøter

Nord-Trøndelag skikrets inviterer klubbene i kretsen til utviklingsmøter i mars 2019. Møtene vil bli arrangert på Skatval 4.3, Steinkjer, 19.3, og Høylandet 20.3.

Arnljot Gellinerennet avlyst!

Vinne Skilag melder at på grunn av mildvær og mye regn de siste dagene er forholdene dessverre ikke lenger gode nok til å gjennomføre turrennet Arnljot Gelline søndag 17. februar. Rennet er derfor avlyst!

Northug drev med skihopping

- Balanse er det viktigste vi trener på. Da Petter var ung gutt var han veldig god på ski, forteller Petter Northugs gamle trener, Gisle Løseth.

Northug drev med skihopping

Skognrennet i hopp utsatt!

Mye nedbør i form av regn siste døgnet, har ført til at store deler av flata står under vann. Kveldens Skognrenn i hopp blir derfor utsatt. Ny dato kommer!

Se Equinor NC direkte

Se helgas Se Equinor norgescup/U23-mesterskap for seniorer i langrenn fra Hommelvik utenfor Trondheim direkte på SKI-TV fredag, lørdag og søndag.

Trøndersk Skilaugs skistipend

Trøndersk Skilaug har opprettet en stipendordning for å stimulere til en ytterligere videreutvikling av trøndersk skisport innenfor de nordiske skidisipliner.

Resultater NM stafett 2019

NM 2019 på ski i Meråker ble i dag avsluttet med stafett for damer og herrer. Mange lag fra NTS stilte og gjennomførte på en utmerket måte. NM uka har vært en folkefest, godt arrangement fra en dyktig arrangør. Skikretsen gratulerer IL Varden Meråker med et vel gjennomført NM.

Full fart på Fossum

Basisturneen til Norges Skiforbund er i gang. På Fossum var det fokus på ulike langrennsaktiviteter, hopping og allsidig skiferdighet da klubben hadde et utvidet treningstilbud et par kvelder.

Standing NTE-cup

Standing NTE-cup langrenn klasse 13-16 år etter 3. renn. Siste rennet i NTE-cupen blir i Lierne 16. mars.

Solan Gundersens Vinterleker 2019

Solan Gundersens Vinterleker arrangeres helgen 22-24. februar på Alvdal, for aldersgruppen 12-14 år. Skikretsen gir tilbud om overnatting på Tronsvangen seter.

KM-helg i alpint

Lørdag 2. februar arrangerer Steinkjer Skiklubb KM i slalåm, mens Grong IL er vertskap for KM storslalåm søndag 3. februar. Invitasjoner og påmeldingslink

Ski-NM 2019

Velkommen til NM 2019 i Meråker 31. januar - 3. februar!

Kombilekene 2019

Tolga er klare for en helg fylt med konkurranser og masse aktivitet 9-10. februar.

VM-gull til Astrid Stav

Meråkerutøveren Astrid Stav tok VM-gull da Norge vant dagens langrennsstafett under junior VM i Lahti. Skikretsen gratulerer!

Invitasjon til åpen hoppsamling i Namsos

Hopp-/kombinertkomiteen i Nord- Trøndelag Skikrets inviterer alle barn og unge som har lyst til å prøve skihopp til åpen samling i Granåsen hoppanlegg i Namsos 2. februar.

NSF Basisturné til Steinkjer

Norges Skiforbund og Nord-Trøndelag skikrets ønsker i samarbeid med Steinkjer Skiklubb velkommen til to dager fylt med masse aktivitet og læring på Steinkjer stadion, Heggesåsen og Yrken!

NM-gull til Andreas Stjernen

Sprovahopperen Andreas Stjernen vant NM-stor bakke i Granåsen tirsdagskveld, og tok samtidig sin første kongepokal. Skikretsen gratulerer Andreas med både gullet og kongepokalen.

Resultater fra Leksdalsrennet og NTE-cup II

Leksdal IL gjennomførte i lørdag 12. januar et godt sportslig skiarrangement på Inderøy skipark, med mange fine dueller i flere av årsklassene, og god stemning på arena og langs løypa.

Endringer i Inderøyrennet

På grunn av snøsituasjonen blir Inderøyrennet søndag 13. januar gjennomført som vanlig lagsprint, og ikke skicross

Status arrangement 5.-6. januar 2019

Været i romjula og i starten på det nye året har ikke vært på arrangørenes side, og dette betyr endringer når det gjelder skiarrangement helga 5.-6. januar