Stor og allsidig aktivitet på ungdomssamling

Allsidig aktivitet og stor innsatsvilje under skikretsen ungdomssamling i Steinkjer lørdag 24. oktober. Utøvere fra Elva/Namsskogan i nord til IL Aasguten i sør deltok på samlingen. Se stemningsbilder fra samlingen.

Invitasjon til trenerkurs langrenn

Namdal Ski i samarbeid med Nord-Trøndelag skikrets inviterer til åpent kurs – Treningsleder langrenn med oppstart 10. november på Spillum.

Klart for Telenor-karusellen

Nærmere 90.000 gutter og jenter i alderen 8-12 år får idrettstilbud gjennom Telenors samarbeid med Skiforbundet i vinterhalvåret. Dette er et viktig tiltak for å utvikle idrettsferdigheter, og det foregår i trygge omgivelser i koronaepidemien.

Samfunnsansvar gir endring i sesongplanene

- Vi skal drive bærekraftig, både i et større samfunnsperspektiv og innad i vår egen langrennsverden, sa langrennskomiteleder Torbjørn Skogstad i sin innledning på langrenns Høstmøte. - I stedet for å tøye grenser må vi hele tiden ha i bakhodet at en smittespredning i forbindelse med våre arrangement kan ha store samfunnsmessige konsekvenser, og i tillegg være totalt ødeleggende for en idrettsutøvers karriere, fortsetter Skogstad. Vi må derfor alltid vurdere ønsket om å samle mange utøvere til gode konkurranser opp mot risiko for å spre smitte. Dette er bakgrunnen for endringene i sesongplanene for 2020/2021.

Ungdomssamling på tvers av gren

Skikretsen vil invitere til ungdomssamling på tvers av gren for aldersgruppen 13-16 år (2005-2008) lørdag 24. oktober på Campus Steinkjer. Invitasjon med påmeldingslink blir lagt ut på nettsiden senest 14. oktober.

Trondheim tildelt ski-VM 2025

Lørdag ble det endelig bekreftet: Det internasjonale Skiforbundet (FIS) har tildelt Norges Skiforbund (NSF) og Trondheim Kommune VM på ski i nordiske grener i Granåsen i 2025.

NOR Freeski Jentecamp Oktober 2020

NOR Freeski Jentecamp er tilbake! Denne gangen arrangerer vi lokale jentecamper på åtte ulike destinasjoner rundt om i Norge. Meld deg på og bli med på moroa!

Ny periode for skilisens

Årslisens for hver sesong varer fra 1. oktober til 30. september, og gjelder fra betalingsdato. Med skilisens får du den beste forsikring ved idrettsskade både i trening og i konkurranse. Her kan du se de ulike lisenstypene.

Stor aktivitet på skisamling i Meråker

Sist lørdag arrangerte IL Varden Meråker i samarbeid med langrennskomiteen i NTS åpen dagsamling i langrenn for aldersbestemte klasser. Totalt deltok ca 50 utøvere.

Nasjonale mesterskap 2023

Søknadsfristen for nasjonale mesterskap i nordiske grener i 2023 og Norgescup i langrenn sesongen 2021-2022 er 1. oktober.

Resultater og bilder fra Verdals-rulla

Søndag 6. september arrangerte Verdalsklubbene Leirådal IL, Stiklestad IL, Leksdal IL og Vinne skilag Verdals-rulla i Blommen. Rundt 75 utøvere deltok i et godt gjennomført arrangement.

Søk om lokale midler i langrenn

Norges Skiforbund – langrenn har fått bevilgning på en halv million kroner som skal brukes til tiltak lokalt, - i klubber og nærmiljøer og med god geografisk spredning.

Utvidelse av anlegget i Granåsen

Nytt helse- og arenabygg og ny rulleskiløype er viktige milepæler i utbyggingen av Granåsen. Under Toppidrettsveka lørdag ble de offisielt åpnet.

Klart for Toppidrettsveka

Denne uka er det klart for Toppidrettsveka på Hitra, Aure og i Granåsen. Følg rennene på NRKs storsatsing.

Foreløpig samlingsplaner langrenn

Langrennskomiteen har i samarbeid med aktuelle samarbeidspartnere laget en foreløpig grovskisse for samlinger 13 år- junior for sommer/høst.

Rennsøknader skirenn 2020/2021

Da er det igjen tid for rennsøknader til kommende sesongs terminliste for de ulike grener i Nord-Trøndelag Skikrets for sesongen 2020/2021. Alle rennsøknader må legges inn av klubbene i Sportsadmin innen 15. august.

Seniorkretslaget langrenn

NTS/LK har tatt ut 5 utøvere, 3 herrer og 2 damer til seniorkretslaget i langrenn for sesongen 2020/21. Ny trener for laget er Mats Iversen.

Samordnet rapportering 2020

Vi har samlet en del nyttig informasjon som kan være til hjelp i arbeidet rundt samordnet rapportering i KlubbAdmin. Husk at fristen for NSFs klubber er utsatt til 15. mai på grunn av koronasituasjonen, men fristen for NIF og alle idrettslag var 30. april.

Hovedside om koronaviruset

NSF følger situasjonen nøye. For øvrig viser vi til myndighetenes anbefalinger. Fra 7. mai er NSFs nye koronavettregler klare.

Ubemannet kretskontor

På grunn av covid-19 og full stans av aktivitet innenfor idretten, har Norges Skiforbund permittert administrasjonen i skikretsen inntil videre (oppdatert 10.05.20)

Langrennssportens venner redder regionlagene

To millioner friske kroner sikrer drift av fem regionlag i langrenn ut 2020. Én million kroner utbetales fra Langrennssportens Venner (LSV) fordelt på fem regionlag i henholdsvis Nord-Norge, Midt-Norge, Innlandet, Vest og Oslofjord.

Søk om kompensasjon!

Lotteri- og stiftelsestilsynet har åpnet for å søke kompensasjon for korona-avlyste, utsatte og stengte arrangementer i mars og april. Søknadsfristen er 21. april.

Sprovarennet i hopp

Sprova IL arrangerte søndag Sprovarennet i hopp i Steinfjellet og 35 hopprekrutter stilte til start. Resultater ligger under

Klart for junior-VM i Narvik

Det er klart for junior-VM i alpine grener i Narvik. Arrangementet skal gå fra 5. til 14. mars, og samler cirka 300 unge skiløpere fra 43 nasjoner. Se mesterskapet LIVE

Resultater fra helgens skirenn i NTS

I helga ble fem skirenn arrangert i kretsen, med langrenn på Skatval, Namdalseid, Foldereid, turrennet Isbolrennet og hopp/kombinertrenn i Torsbustaden. Det meldes om stor aktivitet og mange spennende dueller.

Skognrennet i hopp 1. mars

Skogn IL inviterer til Skognrennet i hopp søndag 1. mars. Rennet var tidligere terminfestet til 5. januar, men ble utsatt pga snøforholdene.

Kong Haralds Ungdomsstafett

Skikretsen stiller med to lag under Kong Haralds Ungdomsstafett i Holmenkollen søndag 8. mars. Langrennskomiteen har tatt ut følgende lag.

Flott hovedlandsrenn i langrenn

Mange fine resultater og stor innsats av skikretsens utøverne i Hovedlandsrennet i nordiske grener 21. - 23. februar 2020 i Nybygda/Furnes. Resultater under

Resultater fra Hovedlandsrennet i hopp og kombinert

Hovedlandsrennet i hopp/kombinert ble arrangert med langrennsdelen i Nybygda og hoppdelen i Lierberget. NTS ble nummer 8 på søndagens laghopp, med Albert Sprauten, Isak Skorstad Mortensen og Karl Haugen Kleppa på laget

Markus Nordgård Fossland uttatt til Jr-VM i alpint

Stjørdalsalpinisten Markus Nordgård Fossland er blant de 15 utøverne som NSF har tatt ut til VM-junior i alpint som arrangeres i Narvik i dagene 5.-14. mars. Skikretsen ønsker Markus lykke til med mesterskapet

Hovedlandsrennet i Nordiske grener er i gang

I overkant av 35 utøvere fra NT-Skikrets er i aksjon fra i dag til søndag på Nybygda Skistadion og i Lierberget. Under dagens langrenn ble det mange fine resultater fra skikretsens utøvere, med blant annet en sterk 7.plass til Johannes Sivertsen fra Leirådal IL i G 16 år

Resultater fra helgens langrenn i NTS

I helga ble 4 langrenn arrangert rundt forbi i kretsen, og alle ble gjennomført på en sportslig fin måte. Team stafett i Leksvik og Overhalla, Sprint på Høylandet og friteknikk i Ogndal.

Endring av stilart i Ogndalsrennet

På grunn av snøforholdene har renn-juryen besluttet å endre stilart i Ogndalsrennet i langrenn søndag 16. februar fra klassisk til friteknikk. Påmeldingsfrist 13. februar.

KM-resultat alpint

Søndag 9. februar ble KM i SL og SSL arrangert av Steinkjer Skiklubb og Grong IL under fine skiforhold på Bjørgan.

Resultater fra KM og MNM i hopp og kombinert

Namsos IL hopp arrangerte søndag KM og Midt-Norsk mesterskap i hopp og kombinert for klassene 13-16 år. Stor aktivitet gjennom hele dagen, og det ble hoppet i alle 6 bakkene, samt stor fart i langrennsløyfene.

Resultater fra MNM i langrenn

Arrangørene Lånke IL og Stjørdals-Blink IL arrangerte Midt-Norsk mesterskap i Selbuskogen skisenter 8.-9. februar og resultatene finner du under.

UTSTYRSORDNINGEN 2019

Det er nå klart for en ny søknadsrunde. Ordningen omfatter utstyr kjøpt i 2019. Med fakturadato i 2019. Søknadsfristen er 4. mars 2020.

Trøndersk Skilaugs skistipend

Trøndersk Skilaug har opprettet en stipendordning for å stimulere til en ytterligere videreutvikling av trøndersk skisport innenfor de nordiske skidisipliner.

Grasrottrenerkurs i Ogndal

Ogndal IL får besøk av Norges Skiforbund onsdag 5. februar der de gjennomfører kurset Grasrottreneren. Kurset åpnes for andre som er interessert.

Endring av stilart i Steinkjer Skifestival

Rennjuryen for Steinkjer Skifestival lørdag 1. februar har besluttet å endre stilart, slik at både prolog og jaktstart går i friteknikk. Ny påmeldingsfrist er torsdag 30. januar.

Standing NTE-cup etter 2 renn

Søndag ble cup-renn nummer 2 i NTE-cup for klassene 13-16 år gjennomført på Midterfjellet, som var en del av KM-arrangementet. Standing etter 2 renn

Resultater fra KM-stafett

Lørdag arrangerte Beitstad IL KM-stafett på Midterfjellet under flotte forhold og herlig vinterstemning. Resultater under

Stor aktivitet på kurs og samling på Bjørgan

Sist helg arrangerte Grong IL alpint og Nord-Trøndelag skikrets v/Alpinkomiteen trener 1 kurs i alpint og en åpen kretssamling for barn og unge fra 8 år og eldre. Det ble ei fin helg for alpinmiljøet i kretsen.

Blir KM-helg i langrenn på Midterfjellet

Det har kommet noe snø det siste døgnet, samt at det meldes mer snø i løpet av fredagen og arrangørene Beitstad IL og Følling IL melder om fine skiforhold på Midterfjellet torsdag ettermiddag. Det blir KM-helg på Midterfjellet. Minner om påmeldingsfristen som er i dag 23. januar.

KM-stafett flyttet til Midterfjellet

Mildværet skaper utfordringer for KM-arrangørene til helga. KM-stafett lørdag er foreløpig flyttet fra Beitstad til Midterfjellet. Ny avgjørelse tas torsdag ettermiddag, og påmeldingsfristen er flyttet til 23. januar. Søndagens KM og NTE-cup går foreløpig som terminfestet på Midterfjellet.

Kombilekene 2020

NSF kombinert og Tolga IL inviterer til Kombilekene 24.-26. januar 2020. Et av årets høydepunkt i kombinert.

Stor seier for Norges Skiforbund

Norges Skiforbund har brukt ressurser for å bistå SPK Freidig i utbyggingen av Vassfjellet etter at de har måttet ventet lenge på å sikre finansieringen med de nødvendige garantier. I dag fikk idrettslaget ja fra kommunaldepartementet.

Spillumsrennet flyttes til Trones

Spillum IL har på grunn av dårlige utsikter for snø på Spillum de kommende dager, har arrangøren valgt å flytte Spillumsrennet i langrenn 19. januar fra Spillum til Trones. Invitasjon finner du under

Resultater Leksdalsrennet

Rundt 170 løpere stilte til start i lørdagens Leksdalsrenn i langrenn, og resultatene fra rennet finner du under

Smørevettregler og fluortiltak

Norges Skiforbund innfører fluorforbud for alle klasser i alle NSFs grener til og med aldersgruppe 16 år, samt smørevettregler og HMS tiltak.

Skognrennet i hopp og kombinert utsettes

Mildværet den siste tiden har har ført til at det er for lite snø i anlegget, og arrangøren Skogn IL må utsette Skognrennet i hopp og kombinert lørdag 11. januar inntil videre. Ny dato er ikke bestemt.

Statusrapport Leksdalsrennet i langrenn 11. januar

Arrangøren melder tirsdagskveld om fortsatt skiforhold i Leksdal og Marka Skistadion, og at langrennet lørdag 11. januar vil gå som terminfestet slik det ser ut nå i kveld. Det er meldt noe nedbør onsdag i form av snø, noe som er spesielt gledelig for arrangøren.

Foldereidrennet utsettes

På grunn av snømangel er Foldereidrennet i langrenn lørdag 11. januar utsatt inntil videre. Ny renndato ikke bestemt!

Nye TD`er i alpint

Lørdag 4. januar gjennomførte 7 personer TD-kurs i alpint og dette betyr at alpinkomiteen er godt rustet med tanke på fremtidige TDèr i kretsrenn i NTS.

Endring av stilart i Grongrennet

Grong IL i samråd med skikretsen har besluttet å endre stilart i søndagens Grongrenn i langrenn fra skibytte til friteknikk. Distanser og klasser se under

Grongrennet i langrenn 5. januar

Grong IL melder torsdag kveld om fine skiforhold på Bjørgan, og at søndagens Grongrenn i langrenn går som planlagt inntil videre. En vil i løpet av fredag ettermiddag vurdere eventuelt endring av stilart. Påmeldingsfrist 3. januar.

NIF-EPI01, 01
NTB