Klart for Barnas mini-VM 2022/2023

Barnas mini-VM er klar for en ny sesong og starter 17. desember! Denne vinteren kommer arrangementet til å gjennomføres flere steder i landet.

Lånkerennet 10. desember endrer stilart til friteknikk

Arrangøren Lånke IL melder tirsdagskveld at etter kveldens befaring blir Lånkerennet avviklet på normal måte på Selbuskogen Skisenter lørdag 10. desember. Det er produsert godt med kunstsnø, og det har kommet en del natursnø. Rennet blir avviklet i friteknikk

Resultater fra Meråkerrennet 2022

Lørdag 3. desember ble sesongåpningen i langrenn arrangert i Grova med ca 250 deltakere til start. Arrangementet ble gjennomført i Grova i en sløyfe på 1.1 km og med mange tette dueller. Skikretsen gratulerer IL Varden Meråker med vel gjennomført arrangement.

Status Lånkerennet 10. desember

Lånke IL skal etter planen arrangere Lånkerennet i langrenn den 10. desember på Selbuskogen Skisenter som melder at de starter med snøproduksjon i kveld den 2. desember.

Sesongåpning i langrenn 3. desember i Grova

IL Varden Meråker står som arrangør av sesongåpningen i langrenn for sesongen 2022/2023. Rundt 250 løpere er påmeldt til rennet 3. desember. Starten er flyttet frem til kl. 1100, og starter med junior og seniorklassene

NYTT Digitalt TD- og arrangørkurs

Vi har fått satt opp ett ekstra digitalt TD / arrangørkurs i langrenn. Kurset går som webinar med internasjonal TD Rune Tøllefsen som kursholder.

Skisprell for ski-Norge

Norges Skiforbund med kretser og klubber inviterer til skisprell-aktivitet i hele Ski-Norge med kick off uke 7.–15. januar. Vi tilrettelegger for enda mer skiglede ved å skape gode rammer og inspirerende og sosial aktivitet.

Telenor Karusell arrangører

Rundt 40 klubber i Nord-Trøndelag skikrets har søkt om Telenor Karusellen 2022-2023. Sjekk om din klubb skal være arrangør av skiforbundets populære rekrutteringstiltak, og merk at skiklubber fortsatt kan søke om å bli arrangør.

Stor interesse for Telenor Karusellen

Telenor Karusellen arrangeres for 17. gang i vinter, og påmelding for klubber/arrangører er fortsatt åpen. Nå kan dere se karusellens nye video foran årets sesong!

Anlegg som sosial arena

Den sosiale møteplassen var hovedtema på arrangør- og anleggsseminaret til Sør-Trøndelag skikrets og Nord-Trøndelag skikrets tirsdag kveld i Stjørdal.

Amedias aviser skal sende Equinor Norgescup langrenn

Amedias aviser skal vise Equinor Norgescup i langrenn, junior-NM og Hovedlandsrennet etter at Norges Skiforbund og Amedia har inngått avtale om rettighetene for denne sesongen. Første sending på Amedias plattform Direktesport blir fra Equnior Norgescup på Gålå allerede kommende helg.

Referat fra høstmøte langrenn

Mange gode innspill fremkom da langrennskomiteen gjennomførte høstmøte med lagene 29. oktober i forbindelse med "Møteplassen 2022" i Steinkjer.

Vil produsere kunstsnø i plussgrader

Gode snøforhold under ski-VM 2025 er helt avgjørende for at mesterskapet skal bli en suksess. En måte å lykkes med dette på, er å ta i bruk ny teknologi som kan produsere kunstsnø i plussgrader.

Arrangør- og anleggsseminar

Nord-Trøndelag skikrets og Sør-Trøndelag skikrets inviterer til felles arrangør- og anleggsseminar i Stjørdal tirsdag 22. november. Den sosiale møteplassen er en rød tråd i seminaret.

Felles smøreopplegg på Hovedlandsrennet

Langrennskomiteen i Skiforbundet har vedtatt at det skal organiseres et felles smøreopplegg for alle deltakere under Hovedlandsrennet 2023 i Meråker. En avstemning på fagmøtet i langrenn (Høstmøtet), ga et overveldende flertall for en slik løsning. Swix er smøreleverandør under Hovedlandsrennet.

Grasrottrenerkurs på Åsen

IL Aasguten får besøk av Norges Skiforbund tirsdag 1. november der de gjennomfører kurset Grasrottreneren. Kurset er åpent for alle som er interessert!

Grasrottrenerkurs i Vinne - UTSATT!

Vinne skilag får besøk av Norges Skiforbund tirsdag 25. oktober der de gjennomfører kurset Grasrottreneren. Kurset er åpent for alle som er interessert!

Rennlederne til ski-VM er på plass

Interessen for ledervervene i sportsorganisasjonen til ski-VM 2025 har vært stort. Over 30 personer ble intervjuet, og nå er rennlederne for mesterskapet klare.

Henter kompetanse

Ski-VM har forsterket laget med Terje Lund og Stein Opsal, som begge kan idrettsarrangement til fingerspissene.

Skikretsens høstmøte 29. oktober

Skikretsens høstmøte med klubbene vil bli avholdt lørdag 29. oktober på Steinkjer videregående skole i forbindelse med "Møteplassen 2022". Foreløpig rammeplan og påmeldingslink

Åge Skinstad ny VM-sjef

Åge Skinstad er ansatt som ny leder for Ski-VM 2025. - Hjertet mitt brenner for skisporten, og dette er en fantastisk mulighet, forteller den nytilsatte VM-sjefen Åge Skinstad.

Invitasjon til tverridrettslig ungdomssamling

Særidrettene ski, friidrett, orientering, skiskyting, volleyball, gym og turn og klatring inviterer til tverridrettslig ungdomssamling for aldersgruppa 13-16 år (født 2007-2010) helga 28.–30.oktober i Steinkjer

Om rulleski og sikkerhet

– Vær synlig. Gå ikke i for store grupper, samt planlegg med å ikke gå for mange i bredden. Husk å del veien med bilistene og andre trafikanter, sier landslagskoordinator i langrenn, Ulf Morten Aune.

NC Bjørkbakken

Det blir offisiell åpning og NorgesCuprenn i Hopp i Bjørkbakken den 1. og 2. oktober.

Søknad om skirenn sesongen 2022/2023

MERK! SportsAdmin forblir Norges Skiforbunds arrangementsverktøy for terminfestede skirenn også kommende sesong 2022-2023. Alle klubber som ønsker å arrangere skirenn kommende skisesongen bes legge inn søknad innen 15. september.

Introkurs ledsaging av svaksynte og blinde

Torsdag 6. oktober kl. 17.00-21.00 arrangerer Paraidrettssenteret i Trøndelag i samarbeid med Norges skiforbund en introduksjon i ledsaging av blinde og svaksynte. Kurset er utsatt fra 8. september pga sykdom hos kursholder.

Dagsamling langrenn for syns- og bevegelseshemmede

Norges Skiforbund langrenn, Nord-Trøndelag skikrets og Sør-Trøndelag skikrets, i samarbeid med Paraidrettssenteret i Trøndelag, inviterer syns- og bevegelseshemmede til dagsamling i Trondheim lørdag 8. oktober. Merk at samligen er flyttet fra 10. september.

Ny offisiell langrennsøvelse

Langrennscross opprettes som offisiell øvelse under Hovedlandsrennet i langrenn fra og med Hovedlandsrennet 2023, som arrangeres i Meråker 24.-26. februar 2023.

Trenermøte/kurs med Magnus Brevig

Leder for Sport Science på Hopplandslaget, Magnus Brevig, starter en serie med trenermøter/kurs for trenere i aldersbestemte klasser. Første møtet er 08 september kl 19 på Zoom.

Vil du være med å arrangere et ski-VM i verdensklasse?

Ski-VM lyser ut en rekke sentrale lederverv knyttet til sporten, men også markedsføring, forretningsutvikling og teknologi. Vi ser etter både unge ledertalenter og erfarne skifolk med arrangementskompetanse. Frist for å søke er 31. august!

Dagsamling 13-16 år i langrenn utsatt!

Den planlagte åpne dagsamlingen i langrenn 13-16 år søndag 21. august med IL Stjørdals-Blink og Lånke IL som arrangør er utsatt! Blir sannsynligvis arrangert 24. eller 25. september.

God sommer!

Skikretsen ønsker alle en god sommer! Skikretskontoret er sommerstengt i perioden 4. juli - 5. august.

Foreløpig samlingsplaner langrenn

Langrennskomiteen har i samarbeid med aktuelle samarbeidspartnere laget en foreløpig grovskisse for samlinger 13 år- junior for sommer/høst. Plan oppdatert 22.08.22

Gjør tidenes satsing på skiklubbutviklere

– Storsatsingen på skiklubbutviklere som skal reise rundt i hele ski-Norge blir både veldig viktig og veldig spennende for oss, forteller fadder for skiklubbutviklerne i Norges Skiforbund, Marianne Myklebust.

Suksess med barnas mini-VM

Barnas mini-VM sesongen 2021-2022 i Trøndelag ble en stor suksess for flere tusen barn. Cirka 20 skiklubber i Trøndelag sørget for skiglede på sitt beste for barna.

Klart for Toppidrettsveka

Det er klart for Toppidrettsveka i langrenn og i kombinert på Hitra, Aure og i Trondheim 25.-27. august. Alt sendes på NRK.

ERFA-møte hopp/kombinert utsettes

Hopp/Kombinertkomiteen har på grunn av dårlig påmelding besluttet at ERFA-møte lørdag 21. mai utsettes inntil videre. Åpen impulssamling vil også da utgå!

Juniorsamling nordiske grener

Sør-Trøndelag skikrets, i samarbeid med miljøene innen hopp, kombinert og langrenn, inviterer til felles juniorsamling i Trondheim torsdag 2. juni.

Referat fra ERFA-møte langrenn

ERFA-møte i langrenn ble gjennomført 3. mai på Idrettens Hus i Steinkjer. I overkant av førti  deltakere fra 19 forskjellige klubber og to videregående skoler var representert på møtet.

Webinar alpint

NSF Alpint inviterer til webinar om IRONMAN tester torsdag 19. mai kl. 20.00.

Uttak langrennslandslag sesongen 2022/2023

Landslagene i langrenn for kommende sesong ble tatt ut i dag, og Ane Appelkvist Stenseth, Grong IL og Emil Iversen, IL Varden Meråker fikk fornyet tillit. Skikretsen gratulerer begge med uttaket og ønsker lykke til.

ERFA-møte langrenn 3. mai

Langrennskomiteen i NTS inviterer klubbene og andre skiinteresserte til ERFA-møte i langrenn tirsdag 3. mai på Idrettens Hus, Steinkjer. Påmeldingsfrist 1. mai.

Samordnet rapportering 2022

Vi har samlet en del nyttig informasjon som kan være til hjelp i arbeidet rundt samordnet rapportering i KlubbAdmin for våre skiklubber. Fristen for NSFs klubber er 30. april.

VIL DU VÆRE SKIKLUBBUTVIKLER

Brenner du for skiidrett, og har lyst å være med å utvikle skiidretten i Nord-Trøndelag skikrets? Vi søker skiklubbutvikler i 50% i 3-årig prosjektstilling, med mulighet for forlengelse.

Veressjøen Rundt

Lørdag kunne Veressjøen Rundt på ski arrangeres igjen etter to års pause! Emil Iversen rasket blant herrene, mens Maren Smulan Sagland ble raskeste dame i den 20 km lange løypa.

ERFA-møte langrenn

ERFA-møtet i langrenn vil bli avviklet tirsdag 3. mai kl. 1800-2100 på Campus Steinkjer. Rammeprogram og påmeldingslink kommer etter hvert. Sett av datoen allerede nå!

Velkommen til NM Lygna

Norges Skiforbund Langrenn og Lygna Skisenter har gleden av å invitere til NM del 2, NM Para, Equinor Norgescup finaler for junior og senior, 06.-09. april.

Se seminaret i opptak

I forbindelse med NM i alpint i Narvik ble det arrangert et mijø- og bærekraftseminar – Bærekraftige arrangementer med flere aktører fredag 1. april kl. 08:30. Her kan dere se seminaret i opptak.

Kjempefin skidag på Henningvola

Søndag arrangerte Henning IL skisprint med innlagt NTE-cup og KM 13-16 år på Henningvola. Et arrangement som ble godt mottatt av deltakerne.

Equinor Norges -Cup i Steinkjer og Meråker

Norges-cuprennene i langrenn som arrangeres i helga både i Steinkjer og i Meråker er godt i gang.  Mange tette dueller ble det på dagens sprintøvelser på begge arenaene med gode prestasjoner av  skikretsens utøvere. Resultatlink for arrangementene finner du under

NC kombinert i Sprova avlyst!

NSF/Kombinert i samråd med arrangøren Sprova IL har besluttet å avlyse helgens NC-renn pga mange coronatilfeller i flere av teamene i kombinert. Arrangørene beklager at situasjonen har blitt slik!

Resultater fra helgens turrenn

I helga har turrennene Høylandsrennet, Holdenrennet og Høgseterennet blitt arrangert. Det rapporteres om mange fine skiopplevelser under disse arrangementene.

Flott innsats under Kong Haralds Ungdomsstafett

Kong Haralds Ungdomsstafett for 15 og 16 åringer ble gjennomført i Holmenkollen før fem-mila i dag. NTS lag 1 gikk inn til en sterk 11 plass, mens andrelaget ble nummer 22. Skikretsen gratulerer!

Trøndersk Skilaugs skistipend

Trøndersk Skilaug har opprettet en stipendordning for å stimulere til en ytterligere videreutvikling av trøndersk skisport innenfor de nordiske skidisipliner.

Temakveld anlegg avlyst!

Kveldens temakveld om snøproduksjon og snøpreparering er dessverre avlyst på grunn av liten oppslutning. Det tas sikte på å sette opp temakvelden på nytt høsten 2022.

Søk på GULLKLUBBENS stipend

Målet med Gullfondet er å bidra til at yngre idrettsutøvere, prosjekter eller klubber i olympiske grenerskal få forholdene tilrettelagt slik at det er mulig å videreutvikle seg innen sin idrett

Kong Haralds Ungdomsstafett

Skikretsen stiller med to lag under Kong Haralds Ungdomsstafett i Holmenkollen søndag 6. mars. Langrennskomiteen har tatt ut følgende lag.

Føllingrennet i langrenn 20. februar

Midterfjellrennet ble arrangert i regi av Følling IL søndag 20.februar på Midterfjellet på tross av lite påmelding. Korona og starten av vinterferien gjorde nok sitt til lav påmelding, men Følling IL valgte likevel å kjøre arrangementet i samråd med kretsen.

Midt Norsk Mesterskap - Langrenn

Midt Norsk mesterskap ved Skaret Skisenter i helgen ble en stor suksess! Stor aktivitet, flotte forhold - og et veldig godt arrangement av Molde og Omegn IF. Gratulerer til utøverne fra alle tre skikretsene! Også tilbudet om felles smøring av skiene til alle deltagerne ga mange gode tilbakemeldinger! Foto: Hugo Tingvoll

NM-junior ble i dag avsluttet med kretsstafetter

Årets NM-junior i langrenn på Nes ble i dag avsluttet med kretsstafetter, der det ble en sterk 8. plass til NTS lag 1 på guttas stafett, mens det ble en 15 plass for jentelag 1. Skikretsen gratulerer alle dagens stafettløpere med flott innsats.

Resultater fra Teamstafetten i Overhalla

Søndag arrangerte Overhalla IL teamstafett og arrangøren hadde lagt noen ekstra utfordringer for  utøverne med både innlagt kuler og slalom noe som ble godt mottatt av utøverne.

Resultater NM junior langrenn

NM-junior i langrenn arrangeres på Nes denne helgen, og under de individuelle konkurransene har løperne fra NT-skikrets levert mange gode prestasjoner.  Skikretsen gratulerer!

Resultater fra Spillumsrennet 2022

Spillumsrennet 2022 ble arrangert av Spillum IL onsdag kveld under vinterlige forhold. Arrangøren hadde lagt opp til valgfrie distanser, noe som ble godt mottatt av deltakerne

Felles smøretjeneste søndag 13.februar under Midt-Norsk mesterskap

De tre skikretsene har besluttet at man ønsker å gjennomføre felles smøretjeneste under årets fristil konkurranse i Midt-Norsk mesterskap. Dette som et samarbeid hvor hver krets stiller et antall personer til disposisjon.Dette er en tjeneste alle utøvere SKAL benytte seg av.

Stor hopphelg i Sprova

Sprova IL arrangerte i helga NC-renn i hopp i Steinfjellbakken. Lørdag ble rennet utsatt noe i tid pga mye vind. Søndag ble rennet gjennomført under fine forhold. Resultater finner du under

Spillemidler utstyr 2021

Det er nå klart for årets søknadsrunde. Ordningen omfatter utstyr kjøpt i 2021 (med fakturadato i 2021).

Søknad om Equinor Norgescup sesongen 2022/23

NSF Langrenn ønsker nå søkere på skirenn for sesongen 2022/2023. Det kan søkes om Equinor Norgescup junior og/eller Equinor Norgescup senior i tillegg til VM mønstringsrenn for junior. Søkerne bes utarbeide en søknad som sendes til NSF Langrenn som ett PDF-dokument pr. E-post.

Stor skihelg på Steinkjer skistadion og i Yrken

I helga har Steinkjer Skiklubb arrangert Nordisk juniorlandskamp i langrenn og Steinkjer skifestival i langrenn, hopp og kombinert. Stor aktivitet i løype og bakke. Skikretsen gratulerer arrangøren med vel gjennomført arrangement. Resultater og bilder

Hopp og kombinert sesongåpnet med Skognrennet

De siste dagers mildvær skapte problemer for arrangøren, men med stor dugnadsinnsats av Skogn IL kunne arrangøren lørdag invitere til sesongens første hopp/kombinertrenn for de yngste i Torsbustaden. Mange unge og glade hopp- og kombinertrekrutter fikk prøvd seg under fine forhold

Resultater fra KM-langrenn 13-16 år og NTE-Cup i Grong

Søndag arrangerte Grong IL KM 13-16 år og NTE-cup i langrenn på Bjørgan. Grong IL gjennomførte arrangementet på en utmerket måte, selv om værgudene kunne vist seg fra en bedre side. Skikretsen gratulerer arrangør, utøvere, støtteapparat med vel gjennomført arrangement.

Endring av distanser i Grongrennet for junior og senior

Arrangøren Grong IL melder at på grunn av massivt regnvær og sterk vind i natt har mye snø smeltet. Dette fører til at de må stenge deler av løypenettet og halverer distansene for menn junior og senior. Det betyr at M17 til og med senior går 10 km (2 km x 5 runder).

KM-stafett Leksvik - Stilart endret!!

KM-stafett blir gjennomført i Leksvik på lørdag. Arrangør i samråd med skikretsen har besluttet at alle etapper går i fristil pga lite snø enkelte plasser. Av samme grunn anbefales det å ikke bruke det beste skiparet.

KM-helg i langrenn

Det nærmer seg KM-helg og lørdag 22. januar inviterer Leksvik IL til KM-stafett og søndag 23. januar står Grong IL klar for å arrangere KM 13-16 år, samt NTE-cup. Invitasjoner ligger ute, påmeldingsfrist 20. januar.

Resultater fra Lille Arnljot Gellinerennet

Vinne Skilag arrangerte lørdag Lille Arnljot Gellinerennet i langrenn. På grunn av lite snø i Vinne ble arrangementet flyttet til Inderøy, og arrangøren Vinne Skilag gjennomførte arrangementet på en utmerket måte på "bortebane"

Status skirenn 15.-16. januar

Etter flere dager med mildvær, kraftig vind og regn har det gått hardt utover snøforholdene i løyper og bakker. Status for rennsituasjonen og samlinger 15.-16. januar.

Oppdatert info om Leksdalsrennet

Leksdal IL er gledelig overrasket over stor påmelding til Leksdalsrennet og ønsker alle velkommen til Marka lørdag 8. januar! Større påmelding enn forventet medfører at arrangementet må endres for at alle påmeldte skal få delta og at rennet gjennomføres i samsvar med gjeldende koronarestriksjoner.

Åpen hoppsamling i Torsbustaden

Nord Trøndelag Skikrets v/hopp/kombinertkomiteen arrangerer i samarbeid med Skogn IL en åpen hoppsamling i Torsbustaden lørdag 8. januar.

Status rennsituasjon i langrenn 8.-9. januar i NTS

Leksdalsrennet og NTE-cup 13-16 år den 8. januar går som terminfestet. Foldereid-rennet som ble utsatt 2. januar arrangeres 9. januar. Snåsastafetten og Stjørdalssprinten 9. januar er utsatt inntil videre, og ny dato for disse to arrangementene er foreløpig ikke fastlagt!

Samordnet rapportering 2022

NIF-EPI01, 01