Hederspriser til IL Aasguten og Esten Kolstad, Henning Skilag

Sist helg under skiforbundets høstmøte i langrenn ble de årlige langrennspriser som ildsjelpriser og årets klubber utdelt. Pris gikk til IL Aasguten (Årets klubb) og Esten Kolstad, Henning Skilag (Ildsjelpris). Skikretsen gratulerer med prisen!

Norges Skiforbund Langrenn (NSF Langrenn) har igjen hedret dedikerte ildsjeler og fremragende langrennsklubber for deres uvurderlige bidrag til den norske langrennssporten.

Årlig gir NSF Langrenn ut priser til de som skiller seg ut i langrenns samfunnet, og årets vinnere har vist ekstraordinær dedikasjon og lidenskap for sporten. Kåringen av årets ildsjeler og langrennsklubber er en mulighet til å anerkjenne de som jobber i kulissene, og de som driver skiklubbene på grasrotnivå.

Her er prisvinnerne

Årets klubber 2023:

Skrautvål IL, Oppland Skikrets

Røros IL, Sør-Trøndelag Skikrets

IL Aasguten, Nord-Trøndelag Skikrets

Skrautvål IL, Oppland Skikrets

Skrautvål IL mottar årets klubb prisen på grunn av deres imponerende engasjement og prestasjoner innen langrennssporten. Klubben har utmerket seg gjennom deres innovative tilnærming til idretten, tydelig fokus på bredde- og rekrutteringsarbeid, og evnen til å skape et positivt sosialt miljø. Med stadig økede medlemstall og ukentlige klubbrenn som samler entusiastiske deltakere gjennom vinteren, har Skrautvål IL demonstrert din innsats til å fremme langrennssporten. Deres betydningsfulle bidrag inkluderer arrangementet «Åpen Stadion» og utviklingen av Valdres Skisenter som en arena for skileik og langrennscross. Klubbens dedikerte arrangørmiljø og planlagte initiativer som Valdres Skifestival og overtakelsen av Valdresmarsjen gir ytterligere støtte til deres velfortjente annerkjennelse.

Røros IL, Sør-Trøndelag Skikrets

Røros IL får årets klubb pris for sin imponerende innsats med å gjenopplive langrennssporten i regionen. Klubben har strategisk jobbet med kostnadseffektive tiltak, sosiale aktiviteter, samarbeid med naboklubber og utlån av skiutstyr for å tiltrekke og beholde medlemmer. De skiller seg ut ved å oppmuntre naboklubber til å arrangere skirenn igjen, og ved å engasjere medlemmer i lokale renn med insitamenter som minibussturer og pizza. Dette målbevisste arbeidet er synlig på sosiale medier og har gjenopplivet rekrutteringen i klubben og naboklubber, noe som gjør dem fortjente vinnere av prisen.

IL Aasguten, Nord-Trøndelag Skikrets

IL Aasguten mottar årets langrennsklubb pris for sin fremragende innsats i å utvikle langrennssporten i Levanger. Klubben har en inkluderende tilnærming, sterkt sosialt samhold, og imponerende rekrutteringstiltak, som skileikaktiviteter og klubbkarusell. De har også sterk deltakelse i skirenn, og flere juniorsatsende utøvere. IL Aasguten har et stabilt, frivillig miljø med dedikerte trenere og dyktige arrangører. Deres arbeid har blitt anerkjent med skikretsens «Årets lagsutmerkelse» for sesongen 22/23, og klubben er en verdig vinner av årets pris.

Årets ildsjeler 2023:

Tormod Bjerke, Follebu Skiklubb

Kirsten Bråten, Lalm IL

Kjetil Bjørset, Førde IL

Berit Tovmo, Singsås IL

Esten Kolstad, Henning Skilag

Vigleik Tysseland, Samnanger IL

Tormod Bjerke, Follebu Skiklubb

Tormod Bjerke er en av årets ildsjeler for sin langvarige dedikasjon til skisporten i Gausdal. Som leder i Follebu Skiklubb har han vært en nøkkelperson i utviklingen av talentfulle skiløpere og har mottatt ildsjel prisen 2023 fra Gausdal kommune for sin frivillige innsats. Tormod er kjent for sitt positive ja-menneske holdning, ansvarsfølelse og hardt arbeid. Han har også spilt en viktig rolle i planlegging og gjennomføring av arrangementer i både egen klubb og naboklubber. Hans lederskap har vært avgjørende for suksessen til Gausdalrennet og internasjonale arrangementer som NM og VM i vintertriatlon på Skei. Tormod er en verdig mottaker av årets ildsjel pris.

Kirsten Bråten, Lalm IL

Kirsten har dedikert utallige år til Lalm IL som kasserer og frivillig deltaker i flere arrangementer og treningsaktiviteter. Hun er kjent for sin praktiske organisering og rolle som tilrettelegger. Kirsten har også vært viktig i byggingen av et nytt rulleskianlegg og har deltatt aktivt i «Norddalssamarbeidet langrenn».

Familien Bråten/Kleiven er stolte representanter for Lalm ILs dugnadsånd, og prisen går fortjent til Kristen Bråten.

Kjetil Bjørset, Førde IL

Kjetil Bjørset har vært en sentral skikkelse i utviklingen Langeland Skisenter og spilte en nøkkelrolle i at senteret ble hedret som «årets anlegg» av Norges Skiforbund 2027 i forbindelse med rulleskianlegget. Han har vært styreleder ved Langeland Skisenter siden 1995 og har hatt flere verv i sogn og Fjordane Skikrets. Kjetil har også vært aktiv som speaker under Førde IL langrenn sine renn og deltatt i kurs i regi av NSF. Han har vist en imponerende innsats og dedikasjon til langrennssporten.

Berit Tovmo, Singsås IL

Berit har gjort en imponerende innsats for Singsås IL og Sør-Trøndelag Skikrets. Hun har ledet prosjekter for å forbedre forholdene for skiløpere, inkludert bygging av en garasje for tråkkemaskin og en ny speakerbu ved lysløypa. Deltakelsen i lysløperennene har økt, og terrengløpet Hundåskarven om sommeren har blitt en suksess.

Berit revitaliserte det tradisjonsrike Singsåsrennet, noe som førte til økt deltakelse. Som soneleder i Gauldal i Sør-Trøndelag Skikrets har hun gjort sonen til en av de mest aktive i skikretsen, koordinert arrangementer som turrenn, kretsrenn og sonerenn. Berit bidrar også som TD i kretsen og er alltid positiv og hjelpsom.

Esten Kolstad, Henning Skilag

Esten har vært en hjørnestein i skiidretten siden 1980-tallet, med en imponerende insats i Henning IL og Henning Skilag. Han har hatt flere viktige verv, inkludert leder, kasserer, og i sportslige og økonomiske utvalg. Selv etter at hans egne barn sluttet med idrett, har han fortsatt sitt engasjement og åpent sitt hjem for utøvere.

Esten har deltatt i samlinger og konkurranser i ulike roller, fra smører til administrativ leder, og har alltid fokusert på idrettsglede, samhold og miljø. Han mottok fortjent skikretsens «årets ildsjel» for sesongen 2022/2023.

Vigleik Tysseland, Samnanger IL

Vigleik har viet nærmere 40 år til langrennssporten uten å si nei til en eneste utfordring. Han har vørt en treningsressurs for utallige skiløpere fra Samnanger, ledet an i anleggsutvikling, tatt ansvar for løypepreparering og vært en sentral person under gjennomføringen av arrangementer. For skikretsen fungerer Vigleik som pålitelig TD og en positiv bidragsyter på møter og samlinger gjennom året. Han stiler også gjerne opp for naboklubber og utøvere, enten det dreier seg om løypepreparering eller en annen hjelp knyttet til trening og aktiviteter.

NSF Langrenn gratulerer alle vinnerne og takker dem for deres uvurderlige bidrag til norsk langrenn. Deres innsats inspirerer oss til å fortsette arbeide for å utvikle og styrke denne flotte sporten i årene som kommer.

Her ser kan dere se tidligere vinnere av prisene