Terminlisten - Langrenn/ Turrenn

Terminlisten i M&R skikrets er snart klar! Det er to kretsrenn det mangler arrangør til før terminlisten er komplett. Er det noen klubb som vil arrangere et førjuls-renn (åpen dato) - eller evt. et romjuls-renn? Og - er det noen som vil arrangere KM Fristil - langdistanse, 5 januar?

Alpinsamling

Til helgen er det ny krets-alpinsamling på Juvass. Trener Jørgen Slettaløkken er med også denne gang! - Slalåm og storslalåm er som vanlig på planen.

Stikk Ut Ski

IL Lauparen er i gang med dugnad - og forberedelser til vinterens Stikk Ut Ski! Og da passer det fint med kaffepause - og kake fra M&R skikrets :) Lykke til med forberedelsene rundt om i skikretsen.

Opptak: Webinar for bruk av iSonen

Gjør klubben klar for sesongstart med en innføring i bruk av ski-Norges arrangementsverktøy, iSonen. Nå kan du se webinaret i opptak her. Kurset er både for de som har brukt iSonen tidligere og de som skal ta det i bruk nå.

Åpen samling i Valldal

Det ble en veldig fin breddesamling i strålende vær i Valldal i helgen. Hele 24 utøvere fra fem klubber deltok, og gjennomførte varierte barmarksøkter inkl. rullskitrening i aktivitetsløype! Stor Takk til Valldal IL som arrangerte samlingen!

Sesongkort - Bjorli

Utøvere og klubber i M&R skikrets kan også til denne vinteren kjøpe rabatterte sesongkort ved Bjorli Skisenter. Vi får "Early Bird" priser ved samlet kjøp innen oktober. Tilbudet går til alle utøvere + ledere og foreldre som bidrar under kretsens treninger og renn på Bjorli.

Ny Skilisens 2024/25

En trygg og ansvarlig forsikringsordning for ski-Norge. Her er alt du trenger å vite om vinterens Skilisens.

Terminliste 24/25

Sesongens Classic Norway Randoneecup byr på fire helger med mye fart, spenning og morro! I tillegg arrangeres ISMF World Cup Finals i Tromsø 10.-13. april.

Petter Northug jr. og Emil Iversen på besøk

Det ble en innholdsrik og fartsfylt dag ved skaret Skisenter i helga. Molde og Omegn IF inviterte til teknikk-trening med utøvere fra Team ELON Midt-Norge, og til Sparebanken Møre Rulleski-sprintrenn.

Kretslaget og Team ELON MN

Både Team ELON Midt-Norge og Kretslaget vårt har samling i Molde denne uken/ helgen. Karsten A. Vestad, M.O.I. er vår repr. i ELON-laget, og Kevin B. Krohn, Emil Iversen og Petter Northug var hospitanter på samlingen. Søndag er det Rulleskisprintrenn ved Skaret Skisenter med innlagt teknikk-trening, hvor ELON-utøverne er med som trenere.

Landslagene og status inn mot sesong

Sesongen nærmer seg med stormskritt og de ivrigste har allerede fått kjenne på sesongens første skiturer. Konkurranseplanene er spikret og høydepunktene er ringet rundt i kalenderen!

Skibyttedag/ kveld?

I løpet av oktober eller november arrangerer mange skiklubber "Skibyttekveld" eller "Skibyttedag". Planlegger din klubb en slik dag/ kveld? Meld gjerne inn til skikretsen når deres klubb planlegger Skibyttedag/ kveld.

Mini-VM og VM-kveld

Barnas Mini-VM i Ålesund tirsdag og i Molde onsdag ble artige kvelder med mange aktiviteter. Barnas Mini-VM inngår i en promoteringsrunde for Ski-VM i Trondheim.

Temakveld, Jenter, trening og pubertet

Det var gledelig stort oppmæte til Temakvelden vår ved Krona/ Romsdalsmuseet onsdag, sammen med M&R Friidrett og M&R Idrettskrets. Temaene - jenter, trening, restitusjon, pubertet, søvn og kosthold ble belyst av dyktige foredragsholdere.

Randoneelandslaget i Valldal

Denne uka ønskes Randonelandslaget velkommen til samling til i M&R skikrets. Landslaget skal være hele uka i Valldal og forberede seg til vinterens konkurranser. Senere i uken kommer også Juniorlandslaget til Valldal. Vi ønsker Randoneeutøverne Lykke til med samlingen!

Her er SKI-VM-sangen!

Ski-VM presenterer Snedis egen sang Vinga. Hør låta og se musikkvideoen på YouTube og Spotify.

Gåsehud er best på hjemmebane!

Ski-VM - 26. februar til 9. mars. Ikke gå glipp av den største folkefesten i Norge dette tiåret! Vær der og opplev stemningen, øyeblikkene og samholdet. Skap minner som varer livet ut! Her kan skiklubber og ski-Norge laste ned materiell til bruk i egne kanaler.

Varigfondet 2024

Takk til Varig Forsikring Nordmøre og Romsdal som gjennom Varigfondet har gitt Møre og Romsdal Skikrets støtte til kretsens rekrutteringstiltak ut mot alle klubbene våre. Midlene skal brukes til utstyr som Skiklubbutvikleren har med på Klubb-besøk, og som klubbene kan benytte i sitt rekrutteringsarbeid.

Søk om Aktivitetsutstyr!

Alle landets skiklubber kan søke på tildeling av utstyrspakker med orgeltramp og hopp i to ulike størrelser. Dette utstyret kan brukes med rulleski og på ski vinterstid for tilrettelegging i eksisterende skianlegg. Det er en løpende søknadsfrist frem til 1. oktober for ski-Norge.

Norgescup Junior i Molde

Molde og Omegn IF er tildelt Norgescuprenn for juniorer ved Skaret Skisenter i januar 2025. NC Junior er blant de største skiarrangementene i Norge med 800 deltagere! Mange lokale juniorer blir å se i løypene disse dagene! Har du lyst til å bli med å arrangere? M.O.I. ønsker og trenger hjelp av mange frivillige. Klikk for mer informasjon - og frivillig-skjema.

FIS-listen Alpint 2024-25.

Det nærmer seg tid for innmelding og evt. utmelding av FIS-listen i alpint for kommende sesong. Nye juniorer - og utøvere som skal delta i FIS-renn må melde inn til kretskontoret og sende inn Athletes Declaration - innen 13.09. Det jobbes med et nytt system for innbetaling av årskontingenten/ FIS-lisensen. Mer informasjon om det skal være klart i august.

FIS-listen Langrenn 2024-25.

Det nærmer seg tid for innmelding og evt. utmelding av FIS-listen i Langrenn for kommende sesong. Nye juniorer - og utøvere som skal delta i NC Jr. renn må melde inn til kretskontoret og sende inn Athletes Declaration - innen 13.09. Det jobbes med et nytt system for innbetaling av årskontingenten/ FIS-lisensen. Mer informasjon om det skal være klart i august.

Skikretsen "på hjul".

Ønsker din klubb påfyll av ideer til trening, til utvikling av klubben, en kurskveld innen et tema etc? Skikretsen er "på hjul", og kommer gjerne på klubb-besøk, og bidrar med inspirasjon og kunnskap. Se liste over tilbud vår Skiklubbutvikler Jan Ole tilbyr til alle klubbene våre.

Kretslaget Langrenn

Kretslaget vårt gjennomførte i helgen en treningssamling på Ullsheim i Stryn sammen med kretslaget til Sogn og Fjordane skikrins. Eskil Engdahl er ansvarlig for våre utøvere. Neste samling blir i Molde 27-29 september.

Nytt hefte med ideer til barmarksøktene

Er du på jakt etter flere barmarksøkter med høy "gøy-faktor". Skiklubbutviklerne i Norges skiforbund har utviklet en øktbank full av kreative økter for høstens treninger.

Alpinsamlinger

Alpinsamlinger i Sept og Okt: Vi planlegger nå de tre neste samlingene, og trenger tilbakemeldinger vedr. booking fra dere som vil være med. Påmelding til samlingene gjøres i Isonen som vanlig.

Ski og Aktivitetsanlegg

Volda Langrenn og Skiskyting ser også på mulighet for et skileikanlegg ved anlegget sitt på Reset. Planen er et helårs-anlegg for ski, rulleski og sykkel-aktiviteter for barn og ungdom. Forhåpentligvis kan det gi stor og god aktivitet året rundt, båre organisert - og uorganisert. Marianne Myklebust - NSF, var også på befaring i Volde, og vil bidra med sin kompetanse i prosjektet.

Nytt Skileikanlegg i Tingvoll

Tingvoll IL prosjekterer en imponerende flott Friluftspark i området rundt Lysløypen/ skistadion, og blant annet planlegges det for to veldig spennende skileikområder - med ulike utfordringer for alle aldersklasser. Det blir artig å følge dette prosjektet videre!

Alpintrening på Sommer-snø!

Mange klubber, skikretser, skigymnas, team og landslag trener i juni ved Galdhøpiggen Sommerskisenter. Breen er tettpakket av løyper og alpinister! Strålende vær, nattefrost, tidlig heis-start kl. 0600, og topp treningsforhold! Møre og Romsdal skikrets var blant lagene som trente på Juvass denne uken.

Barnas Superhelg på Vestnes

Det ble en fin Superlørdag på Vestnes! 50 barn/ ungdom var innom skileik/ skisprell-aktiviteten og fikk prøve bl.a. rulleski. Tomrefjord IL, Tresfjord IL og vår Klubbutvikler Jan Ole organiserte aktiviteten. Stor Takk til Sport 1 Tomra som var med og initierte Superlørdagen.

Sjekk aktivitetstallene for 2023

Vekst i alpinsporten og stor vekst i randonee er de mest gledelige resultatene i de foreløpige aktivitetstallene for 2023. Tallene fra samordnet rapportering fra 2023 viser at både antall medlemmer og aktive minker noe, men at frafallet stagnerer i forhold til tidligere år. – Vi ser flere positive effekter av vårt viktigste satsingsområde mot barn og unge, sier leder for rekrutteringsavdelingen i Norges Skiforbund, Sven Håkon Kulbeck.

Team Midt-Norge Langrenn

Team Midt-Norge, vår senior-satsing innen langrenn sammen med skikretsene i Trøndelag, under ELON-laget, er klart for neste sesong. Kristine Hjellbakk Hole, Sunnylven IL og Linus Engdahl, Torvikbukt IL, er våre utøvere på laget.

Søk om aktivitetsutstyr til din klubb

Mange fra MRSK på Randoneelandslag!

Skiforbundet Randonee har tatt ut en rekke utøvere fra MRSK (Trollheimen Fjellsportklubb, Torvikbukt IL, Romsdal Randoneeklubb) til neste sesongs Landslag og Juniorlandslag. Gratulerer til alle med uttaket!

Team ELON Midt-Norge 24/25

Team ELON Midt-Norge for neste sesong er klart, og Karsten Andrè Vestad, Molde og Omegn IF, er fortsatt med på ELON-laget. Uttak og informasjon om Team Midt-Norge kommer senere.

NSFs Trenerseminar 2024

Norges Skiforbunds Trenerseminar 2024. Landslagstrenerne kommer – kommer du? Se fullstendig program og påmeldingsinformasjon under.

Samordnet rapportering 2024

Vi har samlet en del nyttig informasjon som kan være til hjelp i arbeidet rundt samordnet rapportering (medlemsregistrering) i KlubbAdmin for våre skiklubber. Fristen for NSFs klubber er 30. april. Det er webinar for alle idrettslag 10. april kl. 20:00 hvor det er en gjennomgang.

Satser stort på helårsanlegg i Midt-Norge

Flere aktører går sammen for å bygge nye helårsanlegg i hele regionen. Anleggene skal bidra til mer aktivitet og flere møteplasser for barn og unge, som vil være et viktig grep for folkehelsen.

Telenorlekene - glede, fellesskap og skigøy!

Geilo IL arrangerte Telenorlekene (alpin landsfinale 13-14 år) 11-14 april. For mange løpere var dette første renn utenfor egen krets. Minner for livet, nye venner, bankett og aktiv rekruttering i særklasse.

Fantastisk helg på Bjorli

Kick The Limits 2024 på Bjorli, med Lesjaskog IL som vertskap, ble en fantastisk helg fylt med , idrettsglede, imponerende prestasjoner og et fantastisk fellesskap.

Idrettsfest på Lillehammer: NM-veka, Norgesleker og SKI NM

I mars inviterer Norges idrettsforbund, Norges Skiforbund og Olympiaparken til idrettsfest på Lillehammer. Hele tre arrangementer går av stabelen samtidig, og bredden i norsk idrett og idrettsglede for alle skal vises fram gjennom NM-veka, Norgesleker og SKI NM.

YWC Berchtesgaden

En stor norsk tropp er klar for ISMF YWC i vakre Berchtesgaden. Det skal konkurreres i vertikal lørdag 17. februar, og individuell søndag 18. februar.

Utstyrsordningen 2023

NB!! Søknadsfrist 6. mars. Utstyrsordningen er nå åpen for søknader og vi oppfordrer alle som har kjøpt støtteberettiget utstyr i 2023 til å nytte anledningen til å få dekket noe av kostnaden.

Inspirasjonskveld for trenere i barneidretten

I forbindelse med Idrettsgallaen i Trondheim ønsker Norsk Tipping og særforbund å hedre deg som trener i barneidretten ved å invitere til inspirasjonskveld fredag 5. januar på Scandic Lerkendal.

Vis alle nyheter
NIF-EPI02, 02