Nyhetsarkiv Møre og Romsdal

Statoil NC/ FIS Gålåsprinten

Til helgen starter Norgescupen i langrenn med "Gålåsprinten". Fristil lørdag, klassisk sprint lørdag, og klassisk renn søndag er på programmet. Vi ønsker våre utøvere fra MRSK - med bl.a. Martine, Mari - og en solid tropp fra Kretslaget vårt - "Lykke til"!

Basisanlegg - kurs.

Basisanlegg for utvikling av skiferdighet - og kjempemorsom skiaktivitet! 10-11 januar inviteres det til kurs i hvordan dette kan lages, både i langrenns-anlegg og alpinanlegg. Anleggsansvarlige i NSF kjører kurset.

Sesongåpning Beitostølen

Gratulerer til Stordal IL`s Martine Lorgen Øvrebust, med sterk 10 plass på 10 km fristil under Beitosprinten i helgen!

Alpinsamling - Bjorli

Neste Kretssamling/ alpinsamling på Bjorli blir helgen 02-03 desember. da blir det samling for både U16, U14 og U12/10. Informasjon kommer.

Ønske om kurs?

Har din klubb ønsker og/ eller behov for trenerkurs eller aktivitets/ treningsleder-kurs? Skikretsen har kursholdere som kan bidra med hjelp til god skiaktivitet.

Sesongåpning på Bjorli og Strandafjellet!

Flere skisentre/ steder i kretsen melder om flotte skiløyper! Bruk gjerne facebooksidene våre til å spre informasjonen/ gleden :) Lørdag åpner både Bjorli Skisenter og Strandafjellet skisenter for alpinistene.

Kurs i EMIT - tidtaging og LIVE-timing.

Langrennskomiteen inviterer til gratis-kurs i bruk av EMIT tidtagersystem og LIVE-timing, lørdag 25 nov. kl. 1100-1700 i "Ålesund-området". Elektronisk tidtakersystem fungerer etter hvert bra i kretsen, men LK ønsker at enda flere skal få mulighet til å delta på kurs. LK har som mål at LIVE timing også tas i bruk blant annet for å øke interessen for arrangementene våre. Kursholdere kommer fra EQ/EMIT.

Før og etter Virkola

Norsk hoppsport fra 1940 til 1990. Norsk skihistorie på sitt beste, slik bare Thor Gotaas kan formidle det.

Gratulerer til Sebastian!

Spjelkavik IL`s Sebastian Foss Solevåg kjørte inn til en knallsterk 7 plass under WC-slalåmrennet i finske Levi, Gratulerer! Sebastian ser ut til å ha endret litt på teknikk og "kjørestil" til denne sesongen, noe som ser ut til å være veldig positivt!

Sesongens første skirenn i kretsen!

Fredag og lørdag 8-9. desember inviterer Romsdal Randoneklubb til NC-Randonee på Bjorli. Fredag kveld er det Sprintrenn i traseen til Bjorli Skisenter. Mellom prolog og finalene inviteres det til et Barne/ Ungdomsrenn hvor barn og unge kan komme og prøve Randonee. Arrangøren stiller med feller som kan festes på langrennski/ telemark-ski.

Tilbud fra Bjorliheimen Hotell

Skikretsen har innhentet tilbud på overnatting til klubbene våre, ved Bjorliheimen Hotell. Planlegger dere overnatting i forbindelse med samlinger - og skirenn på Bjorli, så anbefales Bjorliheimen Hotell.

Stort engasjement på Høstmøtet/ Fagdagen!

Det ble en veldig bra "Langrenns-dag" på Vestnes onsdag. Flott opplegg av Langrennskomiteen og Sport 1 Tomra. Godt oppmøte på møtene, og gode diskusjoner med stort engasjement. Kanskje kommer det noen "ny-vinninger" til vinteren?

Terminlisten- Alpint i MRSK

Her er terminlisten for alpint i skikretsen kommende vinter. Forhåpentligvis får vi en snørik vinter, og er klare til sesongstart for SBM-Cupen på Bjorli i januar. Nytt til vinteren blir en "Young Attacking Viking" treningscamp på Fjellsetra - åpent for alle klasser - og spesielt for de yngste alpinistene våre.

Kombinertsamling i Trysil

Norges Skiforbund kombinert inviterer til miljøsamling på snø for gutter og jenter i aldersbestemte klasser i Trysil 3.-5. november.

Godt "Ski-møte" i Eidsvåg.

Skikretsen inviterte til "Utvikling av skisporten-møte" i Nessethallen, tirsdag 31.10. Mange klubber møtte opp og fikk med seg "siste nytt" og ideer for utvikling av skiidretten. Rekruttering, hindre frafall, variasjon i trening og terreng, varierte skirenn - og basisanlegg var på agendaen.

Gratulerer til Ragnhild med sterk 7 plass i Sölden!

Sp.kl. Rivals Ragnhild Mowinckel tok en sterk og meget gledelig 7. plass i WC-åpningen i storslalåm i helgen! Nina Løseth - Spjelkavik IL, fikk det ikke helt til "å stemme", og havnet litt lenger ned på resultatlisten.

Vedtak i langrennskomiteen

«Langrennskomiteen i Norges Skiforbund innfører et fluorforbud i klassene til og med 16 år, men først når det finnes sikre kontrollmetoder som kan identifisere fluor under skiene før start i skirenn.

Sesongkort på Bjorli.

Bjorli Skisenter tilbyr oss også denne sesongen rabatt på sesongkort ved felles kjøp og betaling. Tilbudet går til utøvere og trenere/ ledere/ støtteapparat i alle klubbene våre, både innen alpint og telemark. Frist for å sende inn navn etc. (klikk for mere) og betaling er 30 oktober.

Trener 1 kurs - Langrenn.

I helgen ble det startet opp Trener 1 kurs i regi av Sunnylven IL og skikretsen. Kurset fortsetter med ski/ snø-moduler rett over nyttår. Andre klubber/ trenere/ interesserte er selvfølgelig velkommen til å bli med på den siste kurshelgen, selv om man gikk glipp av den første helgen. Meld ønske om deltagelse til skikretskontoret.

Trenerseminar - Kompetansesenter for idrett

Vil du som trener være med å starte kompetansesenter for toppidrett i Møre og Romsdal? Ønsker du å være med å påvirke hvordan vi skal utvikle idrettsmiljøet for ungdom i Møre og Romsdal? Da bør du delta på denne kvelden.

Ski-møte i Hovdebygda.

Skikretsen inviterer til "Utvikling av skisporten-møte" i klubbhuset til Hovdebygda, torsdag 26.10. kl. 1800. Vi ønsker skigrupper i alle skigrenene fra alle klubber i "Ørsta/ Volda-området velkommen!

Telenorlekene/ Landsfinalen - Alpint.

Telenorlekene i Alpint (U14) arrangeres til vinteren på Oppdal, 05-08 april. Hvis det er ønske om å bo samlet, så må vi være tidlig ute med bestillingen vår.

Barmarksdag i Molde Turnhall

Tilbud om barmarkstrening lørdag 21 oktober for U14 og U16. Anders Husby inviterer til Koordinasjon/ balanse/ styrke/ stabilitets-samling i Molde Turnhall neste lørdag fra kl. 1000 - 1400. (Ta med lunch/ matpakke) Påmelding via minidrett.no - eller her på hjemmesiden (se terminlisten) innen tirsdag 17.10. Pris kr. 300 pr. pers.

Kretslagssamling - Langrenn.

Denne uken har Kretslaget vårt lagt sin treningssamling til Molde, og første samlingsdag inneholdt rulleskiøkt ved Skaret Skisenter. Her har Pål Bjørn Øvrebust og Jan Erik Westerås gode treningsfasiliteter for våre lovende langrennsløpere.

Aktivitetscup for utviklingshemmede

1. oktober åpnet registrering i Aktivitetscupen. Her kan utøvere med en utviklingshemning registrere sin trening. Her er det hvor aktiv du er som teller, ikke om du kjører fortest eller går lengst. Du får poeng for ulik type aktivitet. De som er mest aktiv premieres ved sesongslutt - det er også random premiering i løpet av sesongen

Alpinsamling i høstferien.

Alpinistene har ny skisamling på Juvass i høstferien. Både U16, U14 og U12/10 gruppene trener på Juvass siste halvdel av neste uke. Følg med her, eller på vår Facebookgruppe - alpint over helgen for mer informasjon om program etc.

Vellykket langrennsamling i Stordal!

Stordal IL inviterte igjen til sin (og vår) tradisjonelle barmarksamling; "Stordalsamlingen". Denne gang var det den 10-ende samlingen Stordal IL kunne invitere til! Fantastisk god innsats av klubben - tusen takk for alle de meget gode samlingene! Se bilder og videoklipp på Facebookgruppen til Møre og Romsdal Skikrets Langrenn

Pallen

Tande og Lundby Norgesmestere i hopp. Laghopp avlyst pga vind.

Daniel-André Tande og Maren Lundby vant NM Normalbakke i Midtstuen lørdag. Dessverre ble lagkonkurransen på søndag avlyst pga. sterk og ustabil vind. Rennet var det første for vintersesongen og gikk på isspor. Fredag var det fagseminar og lagledermøte.

Terminlisten - Randonee 2017-18.

Terminlisten for Randonee er nå klar. Tre av de store rennene er i MRSK til vinteren. I tillegg kommer nok Silsetrennet til Batnfjord IL her lokalt.

Løypeseminar 2017

NSF i samarbeid med Skiforeningen ønsker velkommen til Løypeseminar på Beitostølen 20.-22. november.

Utstyrsordningen 2017

Det er igjen mulig for idrettslag og særforbund å søke om spillemidler til utstyr. I år skal 34,4 millioner kroner fordeles – en økning på fem millioner kroner fra i fjor.

Sprintlandslaget på Skaret Skisenter.

Denne uken er Sprintlandslaget under ledelese av Arild Monsen på samling i Molde. Rulleskiløypene ved Skaret Skisenter høster mange "Lovord" fra fornøyde trenere og løpere!. Lørdag er M.O.I.`s rekrutter - og inviterte klubber/ utøvere så heldige å få trene sammen med Landslaget!

Rikholdig program

Programmet på arrangør- og anleggsseminaret 13.-15. oktober er svært innholdsrikt.

Jazzhopp - og treningssamling.

Helgen 30.09 - 01.10. inviterer Molde og Omegn IF til treningssamling og "Jazzhopp 2017". Jenter og gutter i alle aldre er velkommen til en morsom helg med både plast-hopping og rulleski.

Ny Alpinsamling på Juvass til helgen.

Til helgen samles igjen våre alpinister til trening på Juvass. Nå er også de som valgte en litt senere oppstart (Alt.3) med på skisamling. Våre U12 og 10 åringer i kretsen har også sin første samling på Juvass denne helgen. Til sammen er det nærmere 60 alpinister fra MRSK med på samlingen!

Vellykket "Trollstigen Opp"!

Ca. 90 langrennsløpere forserte alle svingene og høydemetrene i "Trollstigen Opp" søndag. Flott vær og gode forhold ga et meget godt renn. Imponerende innsats og "trøkk" i våre unge utøvere! Rennet inngikk i SBM cup og Midt Norsk Rulleskicup. Klikk for Resultatliste.

Skiforbundets Fagportal

Mye bra og spennende ski-stoff finnes på Skiforbundets nye Fagportal. Klikk dere inn og finn mye nyttig til trening av barn og ungdom i alle skigrenene.

Ren utøver

Hva gjør idrettslaget for å skape sunne verdier blant barn og unge? Hvordan viser klubben sin holdning til doping? Og hva gjør dere hvis dere rammes av en dopingsak? Her finner dere nyttig informasjon for både utøvere, trenere, ledere og idrettslag.

Bedre utvikling av skiutøvere på agendaen!

Skiforbundets nye utviklingsmodell ble gjennomgått og diskutert på Vestnes tirsdag. Alle grenkomiteene og Styret i skikretsen var samlet til "Utviklingsmøte". Jo Mork fra NSF besøkte oss, og bidrar i prosessen med å sette gode Mål og Tiltak for skiidretten i kretsen kommende vintre. Dette vil gi flere spennende tiltak i alle grenene våre!

Skal kartlegge kompetansen til tusenvis av trenere i Norge

Norges idrettsforbund i samarbeid med Høgskolen i Innlandet sender i disse dager ut tidenes største spørreundersøkelse. Kompetansen til alle trenere i norsk idrett skal kartlegges for å innhente kunnskap om hvem trenerne i norsk idrett er.

Vellykket barmarksamling i Spjelkavika!

Mange svært positive tilbakemeldinger fra barmarksamlingen i alpint i Spjelkavika sist helg! Tusen takk til Spjelkavik IL for et meget flott opplegg - med treninger - overnatting - mat ++!

Sterke resultater under FIS Youth!

Johan Fredriksen Orset fra Torvikbukt IL imponerte stort under FIS Youth i Kombinert i Oberstdorf i helgen! 3. plass fredag ble fulgt opp med en 2. plass lørdag, Gratulerer! Også Lasse Hegstad fra Torvikbukt IL var uttatt av NSF til rennene.

Syver Hovdenakk er gått bort.

Skikretskontoret mottok en trist melding i dag, Syver Hovdenakk fra Ørsta IL er død. Syver la ned en meget stor og imponerende innsats for langrennsporten både i Ørsta-området og for hele skikretsen. Syver var bl.a. Leder av Skikretsens Langrennskomitè og Anleggskomitè. Han mottok også NSF`s Ildsjelpris.

FIS liste Alpint for neste sesong.

Det er tid for innmelding evt. utmelding av FIS-listen i alpint. Frist for innmelding/ utmelding settes til 25 august. Nye FIS-utøvere må sende inn/ legge ved signert Athletes Declaration. Årskontingenten til FIS-listen (bindende for de som blir innmeldt ved fristen) er øket for neste sesong, til kr. 500

Samling med Storfjordlangrenn.

Storfjordlangrenn er i gang med ny sesong og har i helga hatt barmarkssamling i Tomrefjord. Vertane frå skigruppa i Tomrefjord IL melder om kjekt besøk!

Skiforbundets nye fagportal

Fagside med informasjon og tips og ideer for trenere, ledere, utøvere, foreldre og arrangører innenfor barne- og ungdomsidretten.

TEFT-stpend til Skiutøvere!

Sparebanken Møre delte torsdag ut TEFT mørestipend til 16 talentfulle ungdommer i en høytidelig seremoni på Martin Linge huset i Valldal. Rishi Sæter - Liabygda IL, og Isak Staurset - Rauma Alpin var blant de som mottok stipend, Gratulerer!

Barmarkssamling - Iron Man test

Det blir ikke IronMan-test i kretsregi kommende helg. Det var vanskelig å få organisert dette nå. Men Alpinkomiteen anmoder alpinklubbene om å gjennomføre testene selv i egen regi. Det blir organisert nye IrioMan-tester i forbindelse med Krets-barmarksamlingen 27 (+26?) august.

Egen snøkanon?

Kan dette være av interesse for noen skianlegg/ skiklubber? Kanskje som et supplement i snøfattige tider?

Kursuke i alpint - fonna 2017

Det blir både trener I- og II kurs på folgefonna når årets kursuke i alpint vert arrangert 6.- 12.august. Sjå informasjon om kurstilbodet, rammeprogram og meld på via påmeldingslink.

"Stikk Ut - Ski" hedres med pris!

Friluftsrådet Nordmøre og Romsdal er nominert til å bli årets friluftsråd i Norge, etter sitt samarbeid med Møre og Romsdal Skikrets i prosjektet "Stikk UT - Ski"!

Midt Norsk Rulleskicup.

Informasjon om sommerens Midt Norsk Rulleskicup er nå klar. Vårt eget rulleskirenn "Trollstigen Opp" er et av rennene i cupen.

"Bestemannspremier" i MRSK for 2017.

Kristine Hjellbakk Hole - Sunnylven IL, Karsten Andrè Vestad og Andreas Skoglund - begge Molde og Omegn IF, ble tildelt Skikretsens "Bestemannspremier" under Skidagen i Molde lørdag, Gratulerer!

Referat fra Vårmøtet/ Plan for kretssamlingene.

Klikk for referat fra Vårmøtet alpint 20 mai. Her finner dere også foreløbig informasjon fra Alpinkomiteen vedr. alpinsamlingene i sommer/ høst. Plan og informasjon for U12-aldersklassene kommer snart.

Vellykkede Vårmøter og Krets-Ting!

Vel 100 deltagere var med på "Fagdagen" til Skikretsen. Deltagerne fikk med seg inspirerende foredrag av Claus Ryste og Gunnhild Torbjørnsen, gode treningsøkter, gode møter i grenene våre - og Tinget. Astrid Eide Stavseng ble gjenvalgt som Leder i MRSK. Anniken Hjellbakk Hole ble valgt som ny Nestleder. Klikk for oversikt over hvem som ble valgt inn i tillitsverv i MRSK for 2017-2019.

Ekstraordinært skiting

Det blir ekstraordinært skiting med valg av leder og nestleder i alpinkomiteen i Norges Skiforbund i forbindelse med vårmøtet på Gardermoen 9.-10. juni.

400 deltagere på barmarksamling!

Ingvild Flugstad Østberg og landslagstrener Sjur Ole Svarstad samlet 400 barn og unge til treningsøkter i Ulsteinvik. Blant deltagerne var langrennsutøvere fra Hovdebygda IL og Volda T og IL. "Betre rekrutteringstiltak kan ein neppe få til".

Martine L. Øvrebust uttatt til Team Veidekke Midt-Norge!

Stordal IL`s Martine Lorgen Øvrebust er tatt ut til neste sesongs Team Veidekke Midt-Norge, Gratulerer! Dette er første gang MRSK har utøvere med på TVMN. MRSK er "medeiere " i dette regionlaget sammen med skikretsene i Nord og Sør-Trøndelag.

Kretslaget - Langrenn 2017-18.

Her er informasjon om Kretslaget Langrenn for neste sesong, med samlingsplan. Pål Bjørn og Jan Erik ber om tilbakemeldinger innen 8 mai.

Telenorkarusellen 2017

Telenorkarusellrennene var igjen en suksess i Skikretsen. 31 klubbar arrangerte Telenorkarusellrenn, og mere en 4.000 barn deltok! Dette er helt i øvre sjikt av hva vi noen gang har hatt, og dette selv i en svært snøfattig vinter! En stor "Takk" til alle som har stått på og arrangert disse populære rennene!

Standalrennet

Aalesunds Skiklub inviterer til det 75! Standalsrennet, lørdag 29 april. "Landets eldste, tøffeste og råeste skirenn"!

SBM Cupfinale - Strandafjellet.

Stranda Alpin gjennomførte i helgen nok en rennhelg! Denne helgen var det SBM cup i storslalåm lørdag, og sesongavslutning med Finale i SBM cup søndag med parallell-slalåm på programmet. Stor "Takk" til Stranda Alpin for nok et alpinrenn, og en stor takk til alle alpinister og foreldre/ støtteapparat for en flott skisesong!

SBM Cup sammenlagt - langrenn.

Sammenlagtlisten i Sparebanken Møre Cup i langrenn 2017 er nå klar. Gratulerer til utøverne med flotte resultater i vinter! SBM cupen inneholdt 9 renn denne sesongen. På bildet ser dere klassevinnerne, Gratulerer!

Takk til Øystein Solli!

IL Hjelset-Frams`s Øystein Solli "takker av" etter 30 år som Leder i klubben. Øystein har lagt ned et imponerende arbeid for sin klubb, i Hjelset/ Skjevika-området, og for skikretsen, innen både langrenn og hopp/ kombinert! Tusen takk for jobben, engasjementet og alle bidragene Øystein!

Gull til Ragnhild i NM-Alpint!

Sp.kl. Rival`s Ragnhild Mowinckel vant lørdagens NM-storslalåm i Narvik, Gratulerer! I søndagens slalåm ble det "stang ut" til både Nina og Sebastian - etter å ha ledet etter 1. omg. Her tok Eirin Engeseth - Spjelkavik IL en sterk 4 plass. I SSL-rennet imponerte også Rauma Alpin`s Isak Staurset!

Action - fart og gøy - på Skaret!

SBM cupen ble avsluttet med finale ved Skaret Skisenter lørdag. Litt surt vær la ingen demper på farten i sporet! Fristil fellesstart for de eldste, og morsom skicross for de yngste. Et flott arrangement av M.O.I.

2. pl. i Norgescupen sammenlagt til Martine!

Stordal IL`s Martine L. Øvrebust ble nr. 3 i NC Jr. 19-20 årsklassen - både fredag og i Finalen søndag. Sammenlagt i NC Jr. 2017 ble da Martine nr. 2 - Gratulerer!! Les Rapport fra NC/ NM del 2 fra Hovedleder Jan Erik Westerås.

Telenorleker i alpint på Voss.

telenorlekene ble avsluttet søndag med nok en sterk dag av våre unge alpinister. ¤ jenter "Topp 20", og nytt toppresultat av Bendik Åmbakk. Gratulerer til hele troppen med gode resultater!

Seire under NC-Filefjell!

Våre utøvere markerte seg sterkt under NC-Telemark og Fjelltelemark på Filefjell i helgen. Flere seire til båre Erik Kvernberg - og Guro H. Kjølseth, og ellers flere sterke resultater til Kaia Husvik, Rakel K. Blø, Lene Marie Husvik, Tor Kjetil Alstad og Jon Steinar S. Alme. Gratulerer til alle!!

Skarvenrittet lørdag er avlyst!

Lørdag skulle Åndalsnes IF arrangere sitt tradisjonelle Norgescup - Fjelltelemarkrenn i Skorgedalen i Rauma, men melder nå at rennet dessverre må avlyses pga. lite snø.

vellykket NM Masters i Stranda!

Strålende sol under fredagens Super G, og mere "vestlandsvær" lørdag og søndag. men likevel et meget godt arrangement av Stranda IL. Og Stranda IL forsynte seg grovt også fra premiebordet..

Foto: Fjordabladet.

Røldal FART

21.-24. april inviterar Norges Skiforbund til fartssamling i Røldal. Samlinga er open for utøvarar i U14 og U16.

Flere sterke resultater under HL-Alpint!

Hovedlandsrennet i alpint på Hafjell ble avsluttet søndag med slalåm. Jørgen Slettaløkken, Rauma Alpin, ble vår bestemann i slalåm med 10 pl, og Maia Søe Valde og Fien van Zwieten - begge Stordal IL, ble nr. 13 og 15, Gratulerer! For øvrig hadde MRSK flere sterke prestasjoner/ resultater under HL!

Meget vellykket Romsdal Rando!

Meget god deltagelse. og gode tilbakemeldinger til Romsdal Randoneeklubb for arrangementet! Snøskredfaren gjorde at traseen måtte legges om litt, men med fortsatt 2000 høydemetre ble det et veldig bra skirenn for de vel 100 deltagerne. Det ble "favorittseier" til Måndalingen Kilian Jornet fra arrangørklubben, Gratulerer!

God deltagelse på Osmarka!

Torvikbukt IL arrangerte SBM cup på Osmarka søndag, og det ble gledelig stor deltagelse - selv om dette "kolliderte" med Birkebeinerrennet. Resultater: Se under "Skirenn".

KM og SBM cup - Hopp og Kombinert.

Molde og Omegn IF inviterer til Kretsmesterskap - og Sparebanken Møre cup i "Skarbakkenrennet" førstkommende lørdag. Se Innbydelse på Hopp/ Kombinert-siden under "Terminliste/ Resultater". M.O.I. melder om nytt starttidspunkt for rennet - kl. 1300.

Planlegging av neste sesong!

«Alpinmøtet» på Sjøholt 14.03. diskuterte trenings/ samlingsopplegg i – og omfang i kretsregi for neste sesong (2017-18). Dette for at alle klubbene vet hva Alpinkomiteen/ skikretsen tenker, hva Kretstrenerne ønsker/ tenker, og ikke minst for at alle klubbene nå kan planlegge sin aktivitet/ samlingsplan fremover. Foto: Kaaresen

TEFT-stipend (tidligere GNIST)

Sparebanken Møre utlyser nå TEFT-stipendet (tidligere GNIST-mørestipend). Har du teft? Er du mellom 15 og 35 år? Sparebanken Møre løfter frem unge med unike talent og ambisjoner gjennom TEFT-stipendet (tidligere GNIST). Du kan søke innen kultur, idrett og åpen klasse. Toppstipendet er på 100.000 kroner.

Meget vellykket SBM cup og KM på Fjellsetra!

Spjelkavik IL arrangerte Kretsmesterskap i storslalåm og SBM cup i både slalåm og storslalåm i helgen under flotte forhold, med deltagelse og i nydelig skivær. Frida Kaldhussæter og Jonas Hagen (begeg Stranda IL) var blant vinnerne i helgen - Gratulerer! (Foto: Atle Hole for Sunnmøringen)

Silsetrenna - Randonee/ Telemark

Batnfjord IL arrangerte lørdag sine tradisjonelle "Silsetrenna" i nydelig vær og med god deltagelse! Gratulerer med vel gjennomført arrangement!

Stor opplevelse i Holmenkollen for våre unge utøvere!

"Kong Haralds Ungdomsstafett" i Holmenkollen - ble en stor opplevelse for våre beste 15-16 åringer i kretsen. I stafetten kom laget på 18 plass. Med alt av program for utøverne denne helgen hvor de fikk treffe flere WC-løpere og Kongen, ble dette en flott helg - både for løpere og foreldre!

Alpinmøte tirsdag 14 mars.

Alpinkomiteen kaller inn alle alpinklubbene i skikretsen til Planleggingsmøte for sesongen 2017-18. Møtet er ved Systra Cafè på Sjøholt, tirsdag kl. 1800.

Sonerenn på Reset/ Volda

Volda T og IL inviterer til Sonerenn på Reset i Volda. Så hvis noen ønsker å gå skirenn søndag, så ønskes de hjertelig velkommen!

Hopprenn i Fjellbakken/ Stordal.

Stordal IL inviterer til hopprenn i Fjellbakken søndag (opprinnelig lørdag). Pga. litt lite snø blir det hopping bare i de tre minste bakkene.

Hovedlandsrennet - Tolga.

Kjempesterke resultater for MRSK-troppen under HL-Tolga! Imponerende etapper i stafettene, og i de individuelle konkurransene ble det bla.a. 4. plass til Karsten Vestad, og 7 pl. til Kristine Hjellbakk Hole. I Kombinert ble det to 2 plasser til Andreas Skoglund! Gratulerer til alle!

SBM cup i Stordal og Valldal

Resultater fra helgens Sparebanken Møre cuprenn i Stordal (Sprint), og Valldal (Duathlon), finner dere på langrennssiden under "Skirenn".

KM/ SBM cup Alpint.

Resultater fra søndagens Kretsmesterskap og Sparebanken Møre cup i slalåm på Strandafjellet finner dere nå under Skirenn" på alpinsiden.

Sterke Kombinert-resultater i helgen!

Bronsje i lagkonkurransen - og 4 pl. individuekt til både Aleksander og Andreas Skoglund (begge M.O.I.) under NM junior i Midtstua i helgen, Gratulerer! Og under Solan Gundersen Vinterleker i Alvdal gjorde Torvikbukt IL seg bemerket med seier til Johan F. Orset i kombinert, og 2. og 3. pl. til Lasse Hegstad i henh.vis kombinert og hopp, Gratulerer!

Gratulerer Ragnhild!

Ragnhild Mowinckel fortsetter å vise "stor-form" etter VM, og hadde flere topp-plasseringer i Crans-Montana i Sveits, Gratulerer!

SBM cup i Ørsta flyttes til Strandafjellet.

Ørsta Alpin sitt SBM cup/ KM i slalåm flyttes til Strandafjellet og arrangeres som planlagt kommende søndag. Ny Innbydelse finner dere under "Skirenn" på Alpinsiden. Foto: Kaaresen

Stjernene raskest på Kårvatn

Ingen kunne tukte de største stjernene under helgas Randoneecup på Kårvatn, men lokalt engasjement og gode prestasjoner var ikke vanskelig å finne.

Ny seier til Rishi Sæter!

Liabygda IL`s Rishi Sæter har "storformen" inne! I helgen ble det på ny en seier i NC-A - i Notodden, Gratulerer! 3-dje pallplassering på 3 dager!

Eirin Engeseth fortsetter å imponere!

Spjelkavik IL`s Eirin Engeseth vant FIS-slalåmrennet på Ål i helgen, og reiser nå til Mellom-Europa for å kjøre 3 x storslalåmrenn. Skikretsen Gratulerer, og ønsker "Lykke til"!

NC Jr. Voss

Denne uken er det Norgescup renn for juniorer på Voss. MRSK stiller med en stor - og solid tropp. Hovedledere er som alltid Pål Bjørn Øvrebust og Jan Erik Westerås. Klikk for Live-timing.

VM-sølv til Norge

Norge gikk inn til sølv på stafetten i klassen "Open Relay" under World Para Nordic Skiing Championship i Finsterau

Randoneecup i Todalen

Til helgen inviterer Todalen IL til sitt tradisjonelle Randoneecup i Todalen/ Kårvatn. I tillegg til "Norgescup" for de beste Randoneeutøverne i Norge, så er det også Trimklasse hvis noen vil ha en flott tur ved nydelige Tydalsnebba!

NM jr. Hopp/ Kombinert i Skarbakken Avlyst!

Hovedkomiteen vedtok i møte i går kveld dessverre at M.O.I. må avlyse Norgesmesterskapet for juniorer i Hopp og Kombinert i Skarbakken i februar. Snømangelen - og ingen utsikter til kulde eller snø, gjør det dessverre umulig å arrangere mesterskapet.

En stor takk for innsatsen!

To meget rutinerte ledere trekker seg nå tilbake i Hovdebygda IL. Rune Røyrhus (13 år i Styret), og Guttorm Øye (26 år i Styret) takker nå av fra vervene sine. Skikretsen ønsker å si "Tusen takk" for den fantastiske jobben de har gjort, både i HIL og for skisporten i MRSK. Forhåpentligvis forsetter dere begge med stort engasjement for langrennssporten i mange år fremover!

Tredje FIS seier til Eirin!

Spjelkavik IL`s Eirin Engeseth er i toppform om dagen! Mandag tok hun sin tredje strake seier under FIS-rennene i alpint på Voss, Gratulerer!

Osmarkrunden arrangeres lørdag.

Til tross for lite snø tar vi sikte på å avvikle den 20. utgaven av rennet som planlagt kommende lørdag. Det kan imidlertid bli aktuelt å korte ned «runden» noe, men distansen på 22 kilometer vil tilnærmet bli beholdt.

Gull og Sølv i NM-Telemark!

Gull til Guro Helde Kjølseth - Sp.kl. Rival, og Sølv til Sivert Hole - Åndalsnes IF under NM-Telemark i Asker denne helgen, Gratulerer! Og i NM junior markerte Eidsvåg IL seg meget sterkt med på guttesiden - Gratulerer!

4,8 millioner fordelt i prepareringsmidler

Norges Skiforbund har fordelt 4,8 millioner til klubber i ski-Norge til innkjøp av utstyr til å kjøre opp skiløyper. Midler fra utstyrsordningen bidrar til at flere klubber har fått investert i ny prepareringsmaskin siste året.

Hyesprinten er flytta

SSF Cup Hyesprinten som opphaveleg skulle avviklast søndag 12. februar er flytta til Ullsheim. Arrangementet vil inngå som ein del av Tverrfjelldilten laurdag 11. februar.

JAAAAA!!! Gratulerer Ragnhild!

Alpin VM i St. Moritz er i gang - og Ragnhild Mowinckel fra Sp.kl.Rival kjørte inn til en glimrende 6. plass under åpningsrennet i Super G, Gratulerer!!

Bli med å gjøre skisporten enda bedre!

Skikretsen vil i løpet av vinteren invitere til møter rundt om i kretsen, hvor vi ønsker hjelp - diskusjoner og bidrag fra flest mulig klubber på hvordan vi kan gjøre skisporten enda morsommere og bedre - for enda flere!

Ny topp-plasering for Rishi!

Rishi Sæter - Liabygda IL, fortsetter å imponere! I helgen ble det 3 plass i A-klassen under Norgescuprennene på Rena, Gratulerer!

Tustenrennene på Bjorli.

Molde og Omegn IF og Sp.kl. Rival arrangerer i helgen SBM cup i slalåm og storslalåm på Bjorli. Se resultater under "Skirenn".

Midt Norsk Mesterskap.

Mange meget sterke resultater av MRSK`s langrennsløpere under Midt Norsk Mesterskap i Nord Trøndelag i helgen, Gratulerer! 2 x Seire, flere pall-plasser, og generelt et meget sterkt MNM for våre utøvere!

Langrennscross i Rindal.

Rindal IL inviterer til Langrennscross onsdag 08 februar - for de som har mulighet til dette. Et morsomt - og veldig verdifull renn å få med seg, ikke minst med tanke på Hovedlandsrennet.

Endelig et positivt snø-bilde!

I en helg med Midt Norsk Mesterskap i Nord Trøndelag, og med et avlyst Skardilten, er det svært gledelig at snøkanonene igjen er i full drift ved Skaret Skisenter. Det meldes også om treningsforhold i Valldal, Stordal (Langsætrane), Isfjorden, Osmarka, og selvfølgelig på Bjorli. Meld gjerne inn hvor det er mulig å trene.

Gratulerer igjen - Nina!

Rå-sterk kjøring resulterte i 3. plass i WC-Parallell-slalåmrennet i Stockholm tirsdag kveld av Nina Løseth!

Avlysninger!

På grunn av mildværet og snømangel kommer det nå dessverre avlysninger av skirenn i kretsen. Skaret Skiforening avlyser dessverre "Skardilten" (Turrenn/ Seedingsrenn).

Gode hopp og kombinert resultater!

Flere av våre unge hoppere jar markert seg sterkt i helgen! To 3. plasser til Rishi Sæther i NC-A på Lillehammer, 2. og 3. plass til Alexander Johnson i NC-C på Lillehammer, og 2. plass til Andreas Skoglund i Nordisk juniorlandskamp i Knyken og 3. plass i teamsprint. Gratulerer - til alle 3!

3. pl. i WC-Telemark!

Andreas Solstad Alme fra Eidsvåg IL tok sin første "pall-plass" i World Cup-Telemark med 3. pl. i Frankrike, Gratulerer! Guro H. Kjølseth - Spkl. Rival ble nr. 4, og Sivert Hole - Åndalsnes IF ble nr. 6, Gratulerer!

Super G-trening og SBM Cup

Fantastiske forhold og en veldig god treningssamling i fart på Bjorli for våre unge alpinister! Og søndag er det 2 x Super G renn. Foto: Nils Chr. Kaaresen.

Gratulerer til Anny!

Anny Våge Molvær fra Ørsta Alpin er tatt ut til talent-camp i Trysil - Gratulerer!Følgende utøvere er tatt ut til internasjonale barnerenn og talentcamp i regi av Norges Skiforbund, Alpint.

VM laget er klart

World Para Nordic Skiing Championchips arrangeres i tyske Finsterau og NSF/NSSF har tatt ut laget som skal representere Norge

Allerede 1000 registreringer i "Stikk Ut Ski"!

Stikk Ut Ski - er et nytt spennende prosjekt som Skikretsen er med å organiserer. Klikk dere in på "Stikkut.no" og finn en fin skitur i helgen! Så langt ser dette ut til å bli et meget populært tiltak! Dere finner også en egen "Stikk Ut Ski" side i margen på hjemmesiden vår.

Vellykket samling og renn på Fjellsetra!

Spjelkavik Alpin inviterte i helgen til treningssamling og renn ved Sunnmørsalpane Skiarena Fjellseter (Sykkylven). Det var godt oppmøte på samlingen, og søndag ble det gjennomført Storslalåmrenn. Resultater under "Skirenn".

Ny App - til Engangslisens.

NSF forenkler rutinene for innkreving av engangslisens. Engangslisens skal heretter betales gjennom Min Ski – appen.

Utlysning midler - Extrastiftelsen.

Alle idrettens organisasjonsledd kan søke om midler til ExtraStiftelsen via Norges idrettsforbund. Det kan søkes om midler til prosjekter som har som mål å: - å inkludere mennesker med funksjonsnedsettelse - å inkludere mennesker med innvandrerbakgrunn - å inkludere mennesker med en fysisk eller psykisk lidelse eller andre utsatte grupper.

Trenerkurs - langrenn

Trener 1 kurset som har vært holdt ved Skaret Skisenter og på Osmarka er nå ferdig. Denne fornøyde gjengen har nå gjennomført Trener 1-kurset, Gratulerer!

Telenorkarusell i telemark.

Lørdag inviterer Telemarkgruppa i Åndalsnes IF til telenorkarusell-renn i Skorgedalen. Her er alle velkommen til å delta! Premie til alle!

bilde hentet fra Kongsberg IF sin side

K-Jump - resultatprogram i beta

Mange synes Ehopp er vanskelig, og det er derfor meget gledelig at vi har en ivrig, ung hopper som har utviklet et resultatprogram som nå er i beta.

Sesonginformasjon 2016/2017

NSF hopp ønsker å styrke sin informasjon ut til hopp-Norge, og i denne anledning har vi en laget en første versjon av Sesonginformasjon 2016/2017.

Hoppere i form!

Rishi Sæter, Liabygda IL og Petter L. Skodjereite, Stordal IL, imponerte begge under NC-Hopprennene i Stryn i helgen! Rishi vant Herrer kl. A, og Petter vant Herrer kl. B, Gratulerer!

NM sølv til både Guro og Sivert!

Åndalsnes IF arrangerte NM og NC- Telemark på Bjorli i helgen. ÅIF`s egen Sivert Hole og Sp.kl. Rival`s Guro Helde Kjølseth kom begge på 2. plass i NM, Gratulerer! Nå reiser begge til WC runde i Italia og Frankrike, Lykke til! I NM junior ble det Gull og Bronsje til Eidsvåg IL`s Erik Kvernberg og Tor Kjetil Alstad, Gratulerer!

1 og 2 plass til Martine under NC-Nes!

Stordal IL`s Martine Lorgen vant klasse Kvinner 19-20 år - 5 km fristil under fredagens Norgescuprenn i Nes, Gratulerer! Kretslaget hadde 12 løparar i aksjon under NC på Nes. Dei fleste av løpararane har gjennomført 3 renn og det vart mange gode resultater og presentasjoner. Petter Elias hadde to gode distanse løp og ein strålande sprint med 12 beste prolog tid. Ellers hadde vi fleire resultater blant dei 50 beste og det er solid når vi veit at det er over 200 i fleire av klassene.

Kjøp engangslisens i app

Aldri har det vært enklere å betale engangslisens! Både arrangører og utøvere kan glede seg til å ta i bruk den nye appen Min Ski. Last ned i dag fra App Store eller Google Play.

Hovedlandsrennet Alpint på Hafjell.

HL-Alpint på Hafjell arrangeres 21-26 mars. I forb. med HL har skikretsen reservert rom/ sengeplasser ved Hafjell Lodge - midt i bakken. For å sikre oss mot å betale for mye, trenger vi tilbakemelding fra de som ønsker å bo her - innen fredag 20 januar.

Norges Cup Junior - Voss

Selv om fokus nå er mot NC- Nes nå, så må vi også begynne å planlegge neste Norges Cup junior-renn på Voss. Skikretsen har reservert/ blitt tildelt en del sengeplasser som vi må avklare i god tid om vi ønsker å benytte. Frist for tilbakemelding på ønske om sengeplasser settes til fredag 20 januar. Se informasjon om sted, priser mm. under "Nasjonale renn" her på Langrenn-siden.

Det har aldri vært gøyere!

- Distansekortet er et utrolig bra virkemiddel for å at jeg synes det var gøy å være med ut på ski, forteller Astrid Uhrenholdt Jacobsen.

SBM cup i Stordal / Overøye er utsatt.

Neste renn i SBM cup skulle etter terminlisten være kommende helg i Stordal. Men pga. lite snø på Overøye Alpinsenter er det besluttet å utsette rennene til helgen 18-19 mars.

Nina nr. 5 i WC slalåm!

Spjelkavik IL`s Nina Løseth tok nok en sterk plassering i World Cup. I dagens slalåmrenn i Maribor ble Nina nr. 5, Gratulerer! En knall-sterk helg for våre jenter!

4 pl. til Andreas Skoglund i FIS Youth Cup!

Molde og Omegn IF`s unge Kombinertutøver Andreas Skoglund ble nr. 4 under dagens FIS Youth Cup i Kombinert i Harrachow i Tsjekkia, Gratulerer! Andreas ledet etter hopprennet, og endte som nr. 4 totalt. Meget imponerende spesielt siden Andreas er første-års i sin klasse.

SBM cup Alpint på Bjorli.

Rauma Alpin gjennomførte to meget vellykkede SBM cup renn på Bjorli i helgen. God deltagelse fra MRSK og Sør-Trøndelag. Se resultater under "Skirenn" på alpinsiden.

SBM cup - Skaret Skisenter.

Molde og Omegn IF arrangerte et meget vellykket Sparebanken Møre Cup/ Nyttårsrenn ved Skaret Skisenter lørdag. Vel 100 deltagere gjennomførte det klassiske rennet under flotte skiforhold! Det "lite hyggelige" været som var meldt kom heldigvis ikke :). Resultater finner dere under "Skirenn" på Langrennsiden.

Nytt sterkt resultat av Ragnhild!

Sp.kl.Rival`s Ragnhild Mowinckel viser at toppformen er inne! Meget sterk 6 plass i WC-storslalåmrennet i slovenske Maribor, Gratulerer igjen!!

Trener 2 alpint fart

NSF og Oppland Skikrets inviterer til fartsdelene av Trener 2 alpint i tilknytning til NSF Breddesamling for U14/U16 i Hafjell 2-5. februar. Påmeldingsfrist 25. januar!

Trener 1 kurs - Alpint

Trener 1 kurset i alpint ble videreført på Bjorli i helgen. Målet er å få sluttført alle modulene i løpet av januar - både for "Moldekurset" og Strandakurset". Hvis noen nye deltagere ønsker å bli med på ski-modulene, så er det fullt mulig enda.

Alpinsamling for bevegelseshemmede.

Møre og Romsdal skikrets i samarbeid med Møre og Romsdal idrettskrets/ NIF inviterer til alpindag (sitski) for bevegelseshemmede (nybegynnere og de med erfaring), men også utprøving av hjelpemidler i Tusten skisenter i Molde lørdag 14. januar. Bilde: Jan Arne Dammen

Stor renn-aktivitet til helgen!

Endelig kom det mere snø!! Og kommende helg er det stor skiaktivitet i kretsen! Sesongstart både i alpint og hopp/ kombinert, og nytt SBM cup-renn i langrenn. Se Innbydelser under "Skirenn" på grenenes sider.

Seedingsrenn til Ungdomsbirken

Normalt er det KM klassisk som er seedingsrenn til Ungdomsbirken. Denne sesongen kommer imidlertid dette KM etter Ungdomsbirken hos oss. Nytt seedingsrenn er dermed lagt til SBM cup rennet til Tomrefjord IL 12 februar.

TD-kurs

Rett over nyttår holdes det TD kurs i både langrenn og alpint. Alle klubber som arrangerer kretsrenn/ SBM-cup bør ha en TD i klubben. Vi trenger nå flere TD-er, og ber om at klubbene melder inn deltagere. Interesserte kan selvfølgelig også melde seg på selv.

Hyllest til breddeidretten

Lørdag 28. januar ønsker NRK Sporten å gi breddeidretten i norsk skisport den hyllesten den fortjener. Norges Skiforbund oppfordrer våre klubber til å søke på dette flotte tiltaket.

NIF-EPI01, 01