Baklengs
Baklengs (Norges Skiforbund)

Baklengs/Switch

Skikontroll, kroppsposisjon, timing og hurtighet.

Dette er en øvelse som krever at utøver fokuserer og er koordinert.
Utøver skal også her bli utfordret på å ta vare på farten.
I øvelsen langrennscross, er en baklengsport en del av løypen.

Utøver starter med å skrense seg 180 grader rundt med litt fart og skli baklengs gjennom en port.

Neste utfordring er å gjennomføre trinn 1 men så gjennomføre en ny 180 graders skrens så du snur deg til å kjøre med ansiktet fremover.

Har du utøvere som trenger ytterligere utfordringer, kan du introdusere de for å hoppe rundt.

Stå stille og hoppe opp og lande 90 grader vridd fra der du satset.

Stå stille og hoppe opp og lande 180 grader vridd fra der du satset.

Ha litt glifart fremover, hopp 180 grader (1/2 vending) og kjør videre baklengs. Se over skulderen og bruk blikket til å styre kroppen.

Ha litt glifart fremover, hopp 180 grader (1/2 vending) og kjør videre baklengs. Ny hoppvending 180 grader så du kjører forlengs.
Se over skulderen og bruk blikket til å styre kroppen.
Varier med terreng, ny utfordring er å forsøke dette i slakt nedoverterreng.

Stå i sporet i en nedoverbakke, og gjennomfør et hopp der du lander i sporet.Hopp 180 grader (1/2 vending) og kjør videre baklengs. Ny hoppvending 180 grader så du kjører forlengs.