En helg i Thorleif Haugs navn

En rekke arrangementer ble avholdt i Drammen og Lier for å minnes at det er 100 år siden Thorleif Haug tok tre gullmedaljer i det første vinter-OL i Chamonix i 1924.

Fredag 2. februar la Ordfører i Drammen, Kjell Arne Hermansen, en krans på Thorleif Haug statuen på Spiraltoppen. Dette markerte starten på en serie arrangementer for å minnes at det er 100 år siden Thorleif Haug tok tre gullmedaljer i det første vinter-OL i Chamonix i 1924. Thorleif Haug var på denne tiden verdens beste skiløper og denne prestasjonen befestet hans posisjon som Skikongen.

Thorleif Haugs minneløp, Hauern, ble gjennomført lørdag 3. februar og hadde over 550 påmeldte til 50 kilometerer. Det rapporteres om et veldig godt gjennomført arrangement. Tusen takk til arrangørene og til løypekjørere i Lier og i Drammen. I tillegg var det Halv-Hauern (25 km), Thorleif Haug marsjen (50 km uten tid) og Familiehauern (25 km uten tid) på samme dag. På søndag ble Minihauern arrangert med skilek for de minste i samarbeid med DNT og Kom deg ut dagen på Eiksetra. Det blir også gratis barneskirenn og skilek på Drafnkollen de tre første mandagene i februar.

Lørdag kveld var det duket for Thorleif Haug minnemarkering på Drammen Børs. Kjell Borgersen ledet kvelden og åpnet det hele med en offisiell hilsen fra Kong Harald V, som sendte sine beste hilsener til alle som var samlet på Drammen Børs.

Ordfører i Drammen, Kjell Arne Hermansen, og ordfører i Lier, Kjetil Kivle, hadde en felles tale og takket spesielt Drafn for sin innsats for å minnes Thorleif Haug. Thorleif Haug er historisk viktig for både Drammen og Lier, da han var født og oppvokst i Lier og senere bodde i Drammen og var medlem av Ski- og Ballklubben Drafn.

Det kom også gode ord fra Norges idrettsforbund ved Erik Unaas og skiforbundet ved Erik Bruun. Det var i det hele tatt fullt opp på Børsen med skientusiaster, politikere og representanter fra offisielle ski- og idrettsorganisasjoner i Norge.

Tor Bomann-Larsen trakk opp historiske linjer fra hvordan ski tradisjonelt ble brukt som transportmetode i Norge, til de store polarekspedisjonene til Nansen og Amundsen hvor bruken av ski var nøkkelen til suksess, og frem til 5-mila som av mange er regnet som den store styrkeprøven i skiidretten.

Thor Gotaas beskrev Thorleif Haugs posisjon i datidens skimiljø som en kreativ og nysgjerrig skiløper som utforsket alt fra egenutviklet skismøring til treningsmetoder for å forbedre kondisjon og skiteknikk. Gotaas beskriver også hvordan populariteten til Thorleif Haug gjorde at han av og til tok seg noen avstikkere for å få litt ro og avstand til det hele.

Takk til skiavdelingen i Drafn for arbeidet med Hauern, Bjarne Stabæk, Siri Arnø og Ida Evensen, og takk til alle frivillige som deltok på dugnad. Takk til jubileumskomiteen fra Drafn for arbeidet med minnemarkeringen på Drammen Børs, Bjarne Stabæk, Kjell Nilsen, Hans Petter Gulbrandsen, Knut Gilhuus og Kjell Borgersen.

Avslutningsvis en fornøyd leder av skiavdelingen i Drafn, Bjarne Stabæk, mellom Thor Gotaas og styreleder i Drafn, Henrik Torkildsen, og til slutt flankert av ordfører i Drammen og ordfører i Lier, Kjell Arne Hermansen og Kjetil Kivle.

Foto: Nils Maudal

Les også sak i Drammens Tidende/Lierposten