Foto: Terje Pedersen / NTB

Ti løpere til Equinor juniorlandslag 2023/2024

Skiforbundet ved langrennskomiteen har tatt ut ti løpere (fem jenter og fem gutter) til Equinor juniorlandslag for skisesongen 2023/2024.

Equinor Juniorlandslag er fra sesongen 2023/2024 redusert med to løpere (ei jente og en gutt) etter vedtak i Langrennskomiteen. Det er seks nykommere av de ti uttatte på årets lag. Oline Vestad og Helene Ekrheim Haugen er de nye jentene og Lars Michael Saab Bjertnæs, Casper Grindhagen, Lars Heggen samt Storm Haugenes Pedersen er de nye guttene. Milla Grosberghaugen Andreassen, Julie Hammer, Eva Ingebrigtsen og Kristian Kollerud er inne i sitt andre år på Equinor Juniorlandslag.

Jentene kan alle vise til sterke resultater gjennom fjorårets sesong på distanse. Enkelte har også spisskompetanse på sprint som bidrar til å komplementere gruppa. Alle i guttegruppa er også sterke på distanse i begge stilarter, og to av gutta var i sprintfinalen i forrige VM. Equinor Juniorlandslag 2023/2024 har utøvere med mesterskapserfaring fra både nordisk juniorlandskamp og Junior-VM hvor de har tatt flere medaljer. Årets lag har også slått sterkt fra seg i U23-NM, hvor de har fått bekreftet at steget ikke er alt for langt opp og frem. Hovedtyngden av laget er lokalisert på Østlandet, en fra Setesdal/Hovden og to fra Trondheim.

Equinor juniorlandslag jenter
Milla Grosberghaugen Andreassen, Bækkelaget SK
Helene Ekrheim Haugen, Holmen IF
Julie Hammer, Eidsvoll Værk
Eva Ingebrigtsen, Bratsberg IL
Oline Vestad, Vågå IL

Equinor juniorlandslag gutter
Lars Michael Saab Bjertnæs, Njård
Casper Grindhagen, Byaasen Skiklub
Lars Heggen, Harestua IL
Kristian Kollerud, Konnerud IL
Storm Haugenes Pedersen, Hovden Sportsklubb

- Equinor Morgendagens helter ønsker å bygge kompetansen vi trenger i fremtiden, og derfor støtter vi Skiforbundets talentarbeid for å utvikle morgendagens skiløpere. Det er inspirerende å se utviklingen til løperne på Equinor Juniorlandslag og hvordan de utfordrer og mestrer, sier Thea Moen, sponsorsjef i Equinor.