Ny forstudie åpner muligheter for Business X Country 2.0

EU-Programmet Interreg Norge-Sverige gir støtte til norsk-svenske samarbeidsprosjekt som skal løse samfunnsutfordringer over fem innsatsområder. De Norske og Svenske Skiforbundenes søknad om forstudie til fremtidig prosjektsøknad har blitt bevilget gjennom prosjektområdet ”små og mellomstore bedrifter”.

Sverige og Norge har i lange tider vært konkurrerende nasjoner i langrennssporet, og begge land har dratt nytte av stor interesse fra kommersielle samarbeidspartnere i en årrekke. Enkelte samarbeidspartnere har også støttet både det norske og det svenske skiforbundet på sammet tid, men det har aldri vært noe samarbeid på tvers av landegrensene på dette feltet. Langrenns utfordringer og muligheter på begge siden av grensen er av samme karakter, vi har like ambisjoner når det gjelder å videreutvikle våre roller som sisiale aktører med mulighet for å skape merverdi og vekst i næringsliv og samfunn. Begge forbund ønsker også være attraktive partnere for næringslivet i arbeidet rundt bærekraftig utvikling. En av de felles utfordringene for skiforbundene og langrenn generelt, er den harde internasjonale konkurransen fra andre idretter og arrangement. Det er en felles interesse i å utvikle idrettsarrangement, arenaer, teknikk og kommunikasjon for å møte konkurransen og samtidig være attraktive samarbeidspartnere for sponsorer og næringsliv. Samtidig ønsker vi å gjøre langrenn til en idrett med like stor interesse året rundt, sommer som vinter, og dette gjøres best med felles innsats og ressurser.

Fra "Business X Country vol. 1 til vol. 2"
I det foregående interregprosjektet «Business X Country» med programperiode fra 2017-2021 lyktes vi med å fjerne flere grensehindre gjennom ulike arbeidsprosesser. Det Svenske og Norske Skiforbundet arbeidet sammen med blant annet å skape grenseoverskridende forum og møteplasser for våre samarbeidspartnere og selskaper tilknyttet langrennssporten. Evalueringen av prosjektet viste at mange av prosessene og arbeidet som ble utført med fordel kan videreutvikles i nye prosjekt. Skiforbundene og selskapene som var involvert i prosjektet mener også at det er veldig viktig å dra nytte av og videreutvikle prosjektresultatene som er oppnådd. Samtidig har nye fremtidige partnere og interessenter blitt identifisert, noe som har skapt nye prosjektmuligheter.

Skiforbundene ønsker nå å gjennomføre en forstudie sammen med tidligere og nye interessenter for å undersøke mulighetene for et nytt felles prosjekt innenfor rammen av Sverige-Norge Interreg-programmet 2021-2027. Målgruppen for forstudiet vil være de rundt 420 selskapene som i dag er tilknyttet det svenske og norske skiforbundet.

Forstudiets hensikt
Målet med forstudien er at alle forutsetningene for et kommende hovedprosjekt er godt undersøkt og forankret. Det svenske og norske skiforbundet, sammen med tidligere og nye interessenter, ønsker å gjennomføre en forstudie for å undersøke forholdene for et nytt felles interreg-prosjekt. Dette inkluderer identifisering og kommunikasjon med ulike interessenter / partnere, utvikling og forankring av det fremtidige prosjektets mål og prosjektaktiviteter, samt fastsettelse av prosjektorganisasjon og prosjektfinansiering.

Prosjektets samarbeidspartnere
Svenska Skidförbundet Norges Skiforbund. En viktig samarbeidspartner for å legge til rette for at langrenn skal bli en attraktiv idrett året rundt er det svenske arrangementet  ”Trollhättan Action Week”, som igjen har innledet et samarbeid med det norske arrangementet Blinkfestivalen. Arrangementene er i dag Sveriges og Norges største rulleskikonkurranser, og nettverket deres består av omkring 230 selskaper og samarbeidspartnere. Forstudien vil også undersøke forholdene for et fremtidig prosjektsamarbeid med Toppidrettsveka, et rulleskiarrangement i Trøndelag.

nif-epi04, 04