Samling Sjusjøen (Morten Nordli)

Equinor International Junior Camp

Ved å samle de beste juniorløperne fra hele verden får utøverne muligheten til å lære av hverandre samt teste seg mot noen av deres største konkurrenter.

Leiren som er den største i sitt slag er arrangert av Norges Skiforbund i samarbeid med Equinor Morgendagens Helter og Lillehammer Olympic Legacy sport senter, og i år deltok rundt 160 løpere og ledere fra hele 21 forskjellige nasjoner.

Dette er niende gang at det arrangeres en slik talentleir for internasjonale utøvere og trenere.
For Norges Skiforbund og sponsoren Equinor og Lillehammer Olympic Legacy sport senter er det ekstra gledelig at antallet nasjoner fortsetter å vokse, da målet med leiren er å gi noe tilbake ikke bare til de norske utøverne, men hele langrennssporten

Erfaringen fra denne talentleiren bruker Lillehammer Olympic Legacy sport senter nå til å starte flere tilsvarende talentleirer.
- Talentutvikling handler blant annet om læring, og på Equinors International Junior Camp får utøverne testet seg mot noen av verdens beste juniorløpere. Jeg håper dette inspirerer Linn til å opprettholde innsatsen, gløden og læringsviljen i sitt treningsarbeid, slik at hun kan fortsette utviklingen mot verdenstoppen i langrenn, sier Johannes Høsflot Klæbo.
Klæbo deltok selv på en hard treningsøkt sammen med deltakerne og fikk med egne øyne se hvordan langrennssporten stadig utvikler seg. Til sammen har utøverne lagt ned mellom 21 og 25 timer trening på leiren.
Linn og de andre deltakerne på samlingen har hatt en intens og lærerik uke, der de har måttet utfordre seg selv både mentalt og fysisk. Flere harde treningsøkter men også foredrag om kosthold og treningsmetodikk har stått på programmet.

– Rekordmange nasjoner deltok på fjorårets leir, og i år er vi enda flere nasjoner med. Totalt  21 forskjellige nasjoner har deltatt i år.
Målet med leiren er å dele treningsmetoder og lære av hverandre, for selv om langrennssporten har kommet langt i Norge, søker vi hele tiden etter å bli bedre. Vi håper også at samlinger som denne inspirerer alle talentene fra alle de forskjellige landene til å fortsette utviklingen i langrennsløypa, og at vi sammen tar langrennssporten til nye høyder, sier utviklingssjef i Norges Skiforbund Brit Baldishol.

Fakta om Equinor International Junior Camp
• Arrangeres 6-13. august på Sjusjøen.
• Årets camp er den niende i rekken.
• Rundt 160 utøvere og trenere fra 21 land deltar.
• Nasjonene som deltar er Armenia, Østerrike, Canada, Bosnia-Hercegovina,  Tsjekkia, Kroatia, Spania, Estland, Finland, Storbritannia, Tyskland, Italia, Japan, Korea, Latvia, Polen, Russland, Slovenia,  Sverige, Tyrkia og Norge.
• Et samarbeid mellom Norges Skiforbund og Equinors talentprogram Morgendagens Helter.
• Morgendagens Helter-mentorer Astrid Uhrenholt Jacobsen og  Johannes Høsflot Klæbo er med som trenere og inspiratorer.
• Morgendagens Helter er Equinors talentutviklingsprogram innen idrett, kultur og utdanning.

nif-epi04, 04