Solid snøsamling gjennomført i Idre Fjäll

ParaELite langrenn og Deaflympics-utøverne reiste til «søta bror» for sin sesongens første samling på snø, nå er sesongstarten rett rundt hjørnet

Enda en vellykket samling er gjennomført, dette er lagets første snøsamling for sesongen. Vi reiste til våre kjære naboer i øst, Sverige. Stedet var Idre Fjäll, trygt framme kunne vi raskt konstatere at her var det ekte vinter.

Denne gangen var vi blitt et så og si fullt lag, selv om noen kom til samlingen midt i uka og andre måtte dra hjem tidligere.
Fagfolk, med kompetanse på ulike områder, kom også innom i løpet av uka. Inspirerende for oss var det at de var villige til å være med oss på øktene, det satte vi stor pris på. Blant annet lege Remi og fysioterapeut Ingrid Elise. Vi hadde også besøk av Camilla og Jan fra NTNU som foretok GSP-målinger i felten.

Det var en spent gjeng som var klar til å gå på ski igjen. Noen hadde fått gått litt på ski før samlingen, mens for noen andre var det første møte med snøen denne sesongen.

Det var andre utøvere fra mange klubber og nasjoner tilstede, blant annet fra Norge, Sverige, Latvia, Ukraina, Storbritannia og Polen, ja til og med utøvere fra Japan var til stede i løypene. Mye inspirasjon og nyttig observasjon å ta med seg hjem.

I begynnelsen av treningssamlingen fikk vi kjent på mange kuldegrader, men det hindret oss ikke i å ha fine økter på ski. Vi tok det med et stort smil. Kulden begynte heldigvis å slippe taket sånn halvveis ut i samlingen.
Det var god stemning gjennom hele uka, noe hele gjengen satte pris på mellom øktene.

Hver kveld var det sosialt samvær, med blant annet kortspill, og hyggelig prat, og selvfølgelig ble det også teknikkprat. Det var også mange spørsmål om tegnspråk, noe som var trivelig for de to Deaflympics-deltakerne.

Denne uken bestod av mange gode treningsøkter, blant annet langturer med fokus på teknikk, og gå uten staver for å friske opp på tyngdeoverføring og balanse. Hardøkter i både skøyting og klassisk, litt hurtighet og ikke minst en artig styrkeøkt sammen med juniorlandslaget - som også var tilstede i Idre denne uken.

En dag måtte vi utsette starten på førsteøkta med en times tid da det ble arrangert en konkurranse i skiskyting.

Fredag ettermiddag var den det en «friøkt», hvor vi nok alle hadde et rimelig høyt konkurranseinstinkt under innebandy kampen.

Tidligere denne dagen hadde vi en fin hardøkt med GPS-målinger, som vi senere på kvelden gikk igjennom sammen. I løpet av den påfølgende dagen hadde hver og en av oss individuell samtale for mer detaljer, slik at vi kunne se hvor vi tapte/vant sekunder - hvert sekund under løpet teller. Nyttig og positivt var det for hele gjengen.

Samlingen ble avsluttet med en god sprint økt, bestående av prolog og tre heat - igjen med GPS-målinger.

Ellers kunne vi se på hverandre at vi er fullt motiverte og ivrige til å gå løs på en ny skisesong. Sammen skal vi bli gode. Da vi treffes igjen om knappe to uker er det allerede tid for konkurransesesong med Norges Cup på Gålå i slutten av måneden.

For flere bilder se Facebooksiden; Skiforbundet Para,
Følg oss også gjerne på Instagram;
- Langrennslandslaget_ParaElite
- Skiforbundet Para