VM-sjef Åge Skinstad (fra venstre), skipresident Tove Moe Dyrhaug, utøver Ida Marie Hagen og renndirektør Lasse Ottesen jubler over en ekstra øvelse for kombinert for kvinner.

Får ekstra VM-øvelse

Kombinert for kvinner får en tredje VM-øvelse, fellesstart, under ski-VM i Trondheim 2025. – Rått. Dette betyr så mye for oss, sier den norske utøverrepresentanten, Ida Marie Hagen.

Hagen er på plass under kalenderkonferansen til FIS i Dubrovnik, og hun blir så glad når hun hører om en tredje VM-øvelse på programmet under ski-VM i Trondheim 2025. I mellom møtene i Dubrovnik møter hun blant andre VM-sjef Åge Skinstad, renndirektør i FIS, Lasse Ottesen og skipresident Tove Moe Dyrhaug.

– Dette er en gledens dag. Kombinert og Norges Skiforbund har jobbet aktivt for utviklingen av kombinert for kvinner i mange år. Vi arrangerte det første internasjonale rennet i Granåsen i 2015, og ti år senere får vi til tre VM-øvelser. Vi ønsker at det skal være like muligheter for alle utøvere, og nå begynner vi å nærme oss veldig i kombinertsporten, sier skipresident Tove Moe Dyrhaug.

Ski-VM i Trondheim har sammen med Norges Skiforbund og FIS jobbet i kulissene for å inkludere kombinert for kvinner en tredje øvelse i 2025.
– Her må først og fremst arrangørene i Trondheim sammen med Norges Skiforbund få stor skryt. Vi har hatt flere møter i vinter med nasjonene og lagene for å inkludere en ny VM-øvelse, og er enige om en fellesstart i normalbakken i VM i Trondheim 2025 blir mest riktig for utviklingen av kombinert for kvinner nå, sier renndirektør for kombinert i FIS, Lasse Ottesen.

Renndirektøren åpner opp for øvelser også i storbakken for kvinnene i kombinert på VM-programmet i fremtiden, og at dette trolig kan komme på plass til VM i Falun 2027.

VM-sjef Åge Skinstad er veldig glad for nyheten.
– Dette fortjener kvinnene og kombinertsporten. Vi har fortsatt detaljer rundt VM-programmet som ikke er endelig bestemt, men planene er VM-øvelse for kvinnene torsdag, fredag og lørdag den første VM-uka, sier Skinstad.

Etter møter med FIS i Trondheim neste uke skal endelig forslag til rennprogram for ski-VM oversendes FIS. Skinstad roser også operativ leder og sportssjef, Kristin Mürer Stemland og rennledelsen i Trondheim, for å ha jobbet frem de siste disse detaljene rundt VM-programmet hvor kombinert for kvinner sammen med para er de viktigste endringene.

VM-programmet for kombinert i Trondheim skal først godkjennes av kombinertkomiteen i FIS for godkjenning fredag i Dubrovnik, mens det totale programmet for ski-VM skal endelig vedtas i FIS sitt styremøte 24. mai.

Foreløpig VM-program, kombinert for kvinner VM Trondheim 2025:
Individuell gundersen, normal bakke
Mikskonkurranse, normal bakke
Fellesstart, hopp normal bakke til slutt

nif-epi04, 04