Ida Marie Hagen fulgte kombinertmøtet i Dubrovnik som utøverrepresentant. Neste år skal kombinerteliten gå World Cup-finalen i Granåsen. (NTB)

Blir også World Cup-finalen

Prøve-VM i kombinert i Granåsen 16.-17. mars 2024 blir også World Cup-finalen.

Det skal konkurreres i miksteam og individuell øvelse for menn og kvinner. For mennene er det tradisjonell øvelse med 1 hopp og 10 km langrenn, mens kvinnene skal gå 7,5 km. Kommende sesong skal for første gang kvinnene gå 7,5 km langrenn i enkelte World Cup-renn. Dette ble besluttet i kombinertkomiteen i FIS i forbindelse med denne ukes møter i Dubrovnik.

Operativ leder og sportssjef for ski-VM i Trondheim, Kristin Mürer Stemlan, er godt fornøyd.

– Vi gleder oss veldig til å få kombinertrenn i Granåsen igjen, og det at det i tillegg er World Cup-finalen gir det hele et ekstra spenningsmoment. Vi skal gi de den avslutningen på sesongen kombinert fortjener med bra trøkk på tribuene, sier hun.

Edgar Fossheim er norsk medlem i kombinertkomiteen i FIS. Han leder også kombinertkomiteen i Norge.
– Dette blir en fantastisk greie. Det blir fint at kombinert avslutter sesongen i Granåsen, og utøverne får virkelig prøvd seg i VM-arenaen, sier Fossheim.

Program for World Cup-finale Granåsen 16.-17. mars 2024
Miksteam og individuell gundersen (10 km menn og 7,5 km kvinner).

Alle vedtak under kalenderkonferansen i Dubrovnik skal formelt godkjennes under styremøtet til FIS 24. mai.

NIF-EPI01, 01