Jarl Magnus Riiber (NTB scanpix)

Klart for «trippelen»

Norges Skiforbund sender ni utøvere til sesongens store mål, Nordic Combined Trippel (trippelen) i østerrikske Seefeld til helga.

– Vi trenger virkelig en sånn prestisjefylt helg. Trippelen i Seefeld er for oss vinterens hovedmål. Nå er trippelen blitt arrangert sju ganger, og vi har aldri vunnet den. Nå er dette på tide, sier sportssjef Ivar Stuan.

Hoppsporten har hoppuken og langrennsløperne har sin Tour de Ski. Nå har endelig kombinerteliten fått sin velfortjente og etablerte «tour» gjennom trippelen. Deltakerne skal kjempe om totalt 300 verdenscuppoeng, og vinneren fra trippelen tar med seg 200 verdenscuppoeng. Det skal totalt kjempes om 100 000 euro i pengepremier til helga.

Den tyske kombinertstjernen, Eric Frenzel, har vunnet fem seiere, mens østerrikske Mario Seidl og japanske Akito Watabe hver sin seier siden trippelen ble startet i 2013.

Jarl Magnus Riiber leder verdenscupen suverent foran trippelen, og kan i realiteten avgjøre verdenscupen sammenlagt om han kommer først over målstreken i jaktstarten søndag. Riiber er storfavoritt til å vinne trippelen, men vil garantert få hardere konkurranse enn på lenge fra blant annet av landslagskollegaer, tyskere og østerrikske hjemmehåp. Jarl Magnus får også konkurranse fra storebror Harald som er inne på verdenscuplaget igjen sammen med sju andre norske kombinertutøvere. Norge har heller aldri tidligere hatt med ni utøvere i trippelen.

– Vi stiller med et knallsterkt lag, og det må være det beste laget vi mønstrer noen gang i trippelen. Vi stiller med tre klare favoritter i Jens Lurås Oftebro, Jørgen Graabak og Jarl Magnus Riiber, mens også våre andre kan klare topplasseringer på en god dag, mener Stuan.

Spennende konkurranseformat
Ett skihopp og fem kilometer prolog er innholdet i fredagens distanse i skimetropolen Seefeld. På startstreken lørdag får de 50 beste fra fredagens prolog starte. Her er distansen tradisjonell individuell gundersen (ett hopp og 10 km langrenn), men deltakerne tar med seg resultatene fra fredagens prolog. Det samme gjelder i søndagens jaktstart, men da skal deltakerne gjennom ett hopp og 15 km langrenn. I søndagens renn er det de 40 beste som får stille, ikke de 50 beste som på lørdagen.

Disse stiller for Norge i Seefeld:
Jarl Magnus Riiber, IL Heming
Einar Lurås Oftebro, IL Jardar