Mari Leinan Lund i aksjon under Holmenkollen Skishow (NTB scanpix)

Norsk jente er tidenes første

Mari Leinan Lund (19) fra Tolga er første kvinnelige utøverrepresentant for kombinert i FIS-systemet.

– Vi er ikke olympiske enda, men likevel er det viktig at vi har fått en plass i «Athletes Commission». Da får vi vist oss fram, og ikke minst vært med å påvirke de ulike valg som tas.

Idretten er i stor utvikling, og da mener jeg det er viktig at jentene som driver med kombinert har noen å vende seg til når det gjelder ønske om endringer i sporten. Jeg er veldig takknemlig for det ærefulle oppdraget jeg har fått, og ønsker å være et godt bindeledd mellom FIS og utøverne. Jeg synes oppholdet i Dubrovnik både var morsomt og interessant og gleder meg til fortsettelsen, sier Leinan Lund.

Under kalenderkonferansen i Dubrovnik var 19-åringen fra Tolga likestilt med de andre utøverrepresentantene i alle FIS-grener.

– Vi startet møtet med å introdusere oss selv. Etter det fikk vi besøk av presidenten i FIS, Gian-Franco Kasper. Han snakket generelt om hva FIS er og hva de gjør, og vår rolle som utøverrepresentanter oppi alt dette. Utover dagen fikk vi også besøk av WADA som jobber med antidoping innenfor idretten, forteller Lund.

FIS har vært fleksible
Den kvinnelige utøverrepresentanten i kombinert er på plass tidligere enn normalt, og FIS har vært ekstra fleksible rundt prosessen. Valget av Leinan Lund skjedde under VM i Seefeld hvor alle utøverne stemte henne inn.

– I utgangspunktet skal alle utøverrepresentantene i FIS-systemet ha gått både VM og verdenscup, men vi gjorde et unntak i dette tilfellet, forklarer renndirektør for kombinert i FIS, Lasse Ottesen.

Foreløpig har ikke kombinert for kvinner hatt verken VM eller verdenscup, men idretten er i rivende utvikling. Kombinert for kvinner er for første gang med på VM-programmet i Oberstdorf 2021.
– Vi går inn i den mest spennende tiden for jentene de neste årene, og det er flott å få inn ei ung oppegående jente innenfor våre systemer i denne rollen. Mari gjorde et positivt inntrykk og var aktivt med i diskusjonene. Hun gjorde en flott debut, mener Ottesen.

– Brennende opptatt av sporten

Mari Leinan Lund deltok også i møtene i kombinertkomiteen i Dubrovnik. Der satt hun sammen med den norske representanten, Paul Einar Borgen.

– Mari er ei reflektert jente som er brennende opptatt av kombinert for kvinner. Sporten utvikler seg svært raskt, og det er viktig å være «på». Mari er det og hun var absolutt delaktig med konstruktive innspill i diskusjonene, sier Borgen.

Lasse Ottesen (t.v.), Mari Leinan Lund og Paul Einar Borgen i Dubrovnik.

NIF-EPI02, 02