Spennende rekrutteringssatsing i Hordaland

Det pågår en spennende rekrutteringssatsing i Hordaland hvor klubb- og anleggsutvikling står i sentrum.

Den snørike vinteren 2018 viste at skisporten kan aktivisere Bergens befolkning. Med en større modernisering av skianleggene i Bergen, kan byen bli rekrutterings arena for skisporten på høyde med Trondheim og Oslo.

Avisa Hordaland

Bergensavisen

Det pågår to viktige prosjekter i Bergen og i Hordaland. Prosjektet Ski 1-2-3 Bergen er et stort og målretta prosjekt med hovedmål om å få opp skiaktiviteten i Bergen. Sammen med Skiforbundet, Bergen Kommune, Hordaland Skiskytterkrets og klubbene i Bergen arbeider Hordaland Skikrets målretta mot et helårs skianlegg i byen. Skikretsen tar også grep for å øke skiaktiviteten i hele fylket. Derfor har skikretsen satt i gang et rekrutteringsarbeid med målsetting om å minske frafallet.

Kretsleder i Hordaland Skikrets, Johan Børsheim, brenner virkelig for rekruttering til skisporten. I Bergensprosjektet er ambisjonen å fornye anleggsstandarden. Denne må tilpasses den moderne tid og teknologiske utvikling. Ski er en helårs aktivitet som trenger anlegg for sommer og vinterbruk. Det er nødvendig å investere for å motvirke klimatiske forhold, spesielt i Bergen. De aktive utøverne trenger en forutsigbar sesongstart fra midten av november på snø, og skisporten trenger snø for å tiltrekke seg bredden.Bergen er Norges nest største by. Klimaet er slik i blant at det kan være snakk om maksimalt 10 dagers sammenhengende skiføre i løpet av vinterhalvåret.
– Dette er veldig spennende for oss. Kunstsnø er resepten. Og gode anlegg sommer som vinter med rulleskiløyper, sier Børsheim.

Fokuset på rekrutteringsarbeid i hele kretsen fortsetter, og det tidligere prosjektet med basisanlegg går parallelt.
– Heile skikretsen er delt inn i regioner. Vi inviterer alle lag og grener til møte/samtaler, og fellesnevneren er at vi ønsker aktivitet. Vi ønsker flere rulleskianlegg, flere snøkanoner som igjen gir bedre løyper for alle, sier kretslederen.

Se også tidligere sak på skiforbundet.no